Maria Răducanu - o artistă de mare succes
Sala ”Laboratorium” din Stuttgart nu e foarte mare, dar apreciată atât în Germania, cât si international: multi solisti, band-uri si instrumentisti renumiti vin aici de peste 40 de ani. Ca o recunoastere oficială, locatia a primit de curând din partea juriului national German Blues Awards, a doua oară în istoria sa, distinctia pentru ”Cel mai bun Club” pe 2013.
Forumul Român-German Stuttgart si ICR Berlin au făcut posibil concertul solistei de exceptie în peisajul meloman românesc si international, care este Maria Răducanu. Sala e arhiplină, în majoritate nemti, multi români, dar se aud rusi si alte nationalităti; publicul român prezent o cunoaste mai ales în formula obisnuită de prezentare în mass-media: ”o nouă Maria Tănase” si se asteaptă la un potpourri ŕ la maničre de…
Formatia serii – sunt des diferite variante – din 12 octombrie 2013 o constituie: Niko Mainhold – pian/sintetizator cu Michael Griener – percutie, ambii Germania si Chris Dahlgren – contrabas, SUA. Plasată, mai întâi, în directia etno-jazzului, puternica personalitate a artistei a dovedit cu timpul o mult mai mare amploare, ”atacând” si asimilând cu succes teme si directii ale muzicii universale, reusind o rafinată sincreză la un nivel superior: folclorul si muzica veche românesti, fado-ul, folclorul rus, spaniol, sansoneta franceză s. a.
Într-adevăr, Maria Răducanu, înaripată de virtuozitatea colegilor instrumentisti, a oferit un creativ melanj nou, ce o impune ca stea de primă mărime pe firmamentul muzical actual. Să remarcăm si alte influente în această seară de exceptie pentru melomani: progresiv-music de sorginte Emerson, Lake&Palmer, muzică clasică baroc, cele mai diferite stiluri de jazz, de la classic, la hot si ”Aura Urziceanu”, prin blues până la rockul unicat ŕ la The Doors...
Drumul ”deschiderii simbiotice” a folclorului autohton a fost inaugurat de succesul international al grupului clujean ”The Nightlosers”, însă ei s-au ”specializat” pe rock-folclorul transilvan. Maria Răducanu transgresează orice frontiere cu vocea ei puternică si în acelasi timp sensibilă la cele mai subtile redări de nuantă, dinamitează simpla dualitate explorând noi universuri lirico-muzicale, cărora le imprima propria ei personalitate.
Ce e extraordinar în acest demers de imensă dificultate, în ciuda usurintei cu care se prezintă profundul travaliu creativ, e capacitatea de ”explorare&transcendere” a bogatului tezaur ritmic si formal al muzicii vechi si folclorului românesti, pe care le ”sintetizează” în noi si magice ”formule” muzicale de o prospetime si vitalitate uluitoare! Iată câteva exemplificări, în afara directiilor, deja, mentionate: muzică tigănească în ”Un tigan avea o casă” si muzică veche lăutărească&romantă cu ”Minte-mă!” - marele hit interbelic al bardului Cristian Vasile cu accente jazz-blues, rock-jazz-folclor în ”Dă-mi gurita”, blues-baladesc” la ”Aseară, vântule”, cu al său fermecător covor muzical în care pianul lui Niko Mainhold o ”tambalageste” minunat câteodată, topindu-se genial cu ceilalti doi virtuosi la contrabas, Chris Dahlgren, si percutie, Michael Griener, la fel ca în ”Foaie verde, bob negară”, ”Leana mea” cu nuante de progresiv-music, ”Fluturele” iesit dintr-un ”cocon” de lieduri-romante, ”Trenule, masină mică” si ”Noapte bună!” perfect ”în-jazzuite”...
Liantul si ”motor-ul liric-muzical” al acestei seri de exceptie este Maria Răducanu, a cărei complexă interpertare, dăruirea cu care se contopeste cu muzica, iubirea pentru public ne îndreptătesc să o încadrăm într-o galerie de alte nume faimoase, unde merită să fie asezată: Edith Piaf, Janis Joplin, Aura Urziceanu, Amalia Rodriguez. Publicul entuziasmat a aplaudat minute în sir aducând-o pe scenă de mai multe ori pentru bis-uri, răsplătind generos o noua pasăre măiastră a cântecului românesc si intenational.
|
Eugen Cojocaru 10/16/2013 |
Contact: |
|
|