A dispărut un dinozaur al jazzului - Dave Brubeck.
Am existat, într-o feerică promenadă în lumea jazz-rock-ului strict autentic, american, lângă falia tectonică San Andreas, în epicentrul unui sezon bogat în concerte. Nu credeam niciodată că voi ajunge să întâlnesc tocmai pe Coasta de Vest a continentul celebritătile pe care, cu treizeci de ani în urmă le difuzam, atât cât se putea, la Radioteleviziunea română. La Saratoga, în San Francisco Bay Area, într-o podgorie, dintr-un amfiteatru superb am ascultat-o pe Joan Baez, care în vremurile bune ale curentului hippie cântase tot aici cu Bob Dylan. Cu exact un an înainte să concerteze la Bucuresti, l-am ascultat pe Roger Waters într-un superb amfiteatru în San Francisco. Într-o singură seară au ocupat scena din Concord (fosta Todos Santos –toti sfintii) group-urile Chicago si Doobie Brothers (acestia din urmă sunt californieni de San Jose). Din întâmplare am auzit că în Concord s-a născut Dave Brubeck, în 1920…E un orăsel cochet, nu departe de celebrul Mount Diablo (toti sfintii lângă muntele diavolului!), “home of the counter – cultural...”cu un amfiteatru între mameleoanele faliei tectonice, numit “Sleep Train Pavilion”.
Acum - la festivalul de jazz din central orasului San Jose. ne punem brătările de carton pe mâna dreaptă. Cu aceste…bilete putem intra timp de o zi în orice locatie, din aproape o sută, unde au loc concerte mari si mici. Totul în aer liber, în sezonul uscat, umbrit de palmieri scortosi, cu frunze partial ofilite. San Jose, la douăzeci de mile de San Francisco, este cel de al treilea oras, ca dimensiune, din California si alături de Monterey si Los Angeles, unul din locurile în care, timp de trei zile au loc aceste festivaluri. Toată actiunea se desfăsoară pe sectiuni. Primăria a ales piete si piatete de diferite dimensiuni, le-a mobilat cu scaune de pânză confortabile. În locatiile de mici dimensiuni poate veni oricine pentru a-si demonstra talentul, fie un solist, fie un mic group. Uneori asa debutează viitoarele vedete, mai ales că diversi angajatori si manageri ai studiourilor de recording se afisau peste tot, căutând geniile anonime… În pietele mari au loc concertele ce figurează într-un program care se derulează non-stop. Orasul este destul de întins pentru ca muzica să nu se interfereze. Pentru început eram putin cam dezorientati. Am ales PLAZA “CESAR CHAVEZ” (“labor leader, and civic rights activist, 1923-1993”) pentru simplul motiv că unul dintre noi, fiul meu, cântă la ghitară-bass iar vedeta concertului de azi era un tânăr bassist afro-american, sosit din New York. O somitate necunoscută. M-ar fi interesat mai degrabă mostre din jazzul albilor din Vest, strălucit reprezentat de seniorul Dave Brubeck, care venise le festival din L A , după un lung si obositor turneu prin Europa, cu o valiză de medicamente după el. Seniorul concertase la Londra cu patru din fiii săi, despre care presa tabloidizată britanică afirmase prostia că este de neiertat tupeul acestor tineri de a-l acompania pe marele pianist !
Mi-e gândul la Brubeck, a cărui scenă o vom căuta pe GPS. Publicul care-l astepta pe ghitaristu l de pe East Coast era format mai ales din populatie afro-americană, cu multi indivizi înalti peste doi metri, care-si duceau copiii pe umeri sau se foiau pe la bufeturi, luând prânzul pe farfurii de carton, cu cantităti enorme de pui cu cartofi si obisnuitele pahare imense de cola, dar fără sticlele cu vin de Napa, cum văzusem în amfiteatrele de la San Francisco sau Concord.
Nu departe de Plaza, plină de havuzuri, era si un spatiu destinat muzicii salsa. În timp ce căutam un loc de parcare, i-am văzut pe instrumentistii veniti din Mexic, coborând din masini. Erau costumati popular, cu sombrerouri cât roata carului. Unul dintre noi întrebă în glumă, oare câtă marijuana ascund ăia în instrumente…Aveam să auzim un fragment din ritmurile sudamericane si din entuziamul asurzitor al publicului. Lumea mai stie să se si distreze.
Nu ne-au deranjat prea mult avioanele. Veneau la aterizare chiar pe deasupra noastră, la o înăltime incredibil de mică, spre aeroportul international din apropiere, SJC. Din cauza avioanelor este limitată si înăltimea buildingurilor din down town. Făceau un zgomot mare, acoperind uneori boxele, dar ambianta de secol XXI mi se părea accentuată de prezenta avioanelor la un festival de jazz. Suna foarte bine, cu putin bruitism în fundal, ca un glissando la tobe.
Basistul a fost chiar foarte bun, avea un Fender Stratocaster. Se zice că e unul din cei mai buni din lume, e la modă ca băietii americani să fie cei mai buni din lume. Contrar asteptărilor, nu s-a cântat free-jazz iar cei din brass, cuminti, aveau stime. În timp ce se defectase pentru câteva minute keyboardul Korg , suflătorii au improvizat chiar foarte bine. A fost un concert ponderat, cu unele accente pop, aproape în întregime melodios. În stilul acesta, de coastă atlantică, am ascultat destul jazz în cluburi sau la festivalul de la Praga, unde a fost prezent Bob Vallis .
As fi ipocrit să spun că am audiat un recital integral Brubeck. Am ajuns în locatia deasupra căreia scârtâiau palmierii exact pe o coadă de spectacol, stând în picioare în înghesuiala din peajma iesirii. Dinfuzoarele emiteau discret prestatia atonală a unui Steinway & Sons. Dave părea mai vârstnic decât în poza programului. Însă muzica seniorului era de avangardă, în comparatie cu cea a tinerilor afro-americani. Purta marca expresionismului european. Am ascultat-o live mai putin decât la Tv. Până în 2011 Dave a fost pe scenă. În 2012, legendarul personaj intra în eternitate.
Apropos, de plagiatul care face ravagii la români. În anii în care nici măcar jazzul american nu prea avea acces în România, în afară de traducerea proastă a lui “Sixteen Tones”, a cărei difuzare întărea prietenia româno-afro-americană, apăruse, nu din senin, ci ca o compozitie a unui cunoscut autor de muzică usoară, cu text, având titlul “Primăvara ne-a adus ritmuri noi / Ritmuri noi”. O piesă bună, cu niste contratimpi ciudati, nemaiauziti. Ritmuri noi. Urmărind Play-List-ul respectivului compozitor român, observ că piesa a dispărut. Urmele s-au sters repede, căci jazzul american a pătruns si la noi, nu fără probleme. Ei, bine, piesa îi apartinea de fapt lui Dave Brubeck si aveam să aflu asta abia acum câtiva ani. Compo al nostru stia că Dave e în San Francisco Bay Area, undeva departe, de negăsit. Când a început cu turneele europene, istetul plagiator a retras repede piesa, probabil si din fonoteca radiodifuziunii române...
Am plecat repede din acest festival. Întregul down town răsuna de concerte, era o seară plăcută, mirosind a pizza si fără prea multi pietoni. Mi-au rămas în memorie câteva ilustre frontoane ale unei străzi colaterale, autentice dar bine păstrate, parcă din filmele western. Pe autostradă era „stau” pe toate pistele, masinile mergeau încet, bară în bară si am ajuns acasă după miezul noptii, trecând prin marea de lumini ale conurbatiei, pe sub oceanul de stele, strălucind violent. Îl văzusem pe Dave Brubeck.
|
Lucian Bureriu 10/1/2013 |
Contact: |
|
|