Festivalul George Enescu ; Un mare spectacol Mozart - Verdi
A doua întâlnie cu Capela de Stat din Berlin justifica asteptările din partea publicului care-i astepta evolutia cu un prestigios duo pianistic: Radu Lupu si Daniel Barenboim. Asumându-si îndatoririle sefului de orchestră, Daniel Barenboim s-a antrenat si–n replicile cu partenerul său, asa cu le propunea Concertul nr. 10, pentru două piane de Mozart. Cei doi muzicieni au demonstrat o relatie de antantă, cu contributii tematice, ritmice si de tempo. Subliniem mai ales calitatea unitătii stilistice a discursului acompaniat de orchestră. Poate, în parametrii sonoritătii cerute de partitură, spatiul Sălii Mari a Palatului nu le-a ocrotit întocmai intentiile, lăsând să se piardă unele detalii ale ambiantei expresive. Am înteles mai bine schimbul de proportii mozartiene în cele două suplimente preluate din Sonata pentru două piane a mareului vienez. Nu este un spectacol această muzică, ci o conversatie la care asistăm ascultând, nimic mai mult, căci probabil duoul Barenboim-Lupu are multe a-si spune, depăsind indiscretia asistentei. Cele patru Piese sacre pentru cor si orchestră de Verdi aduceau în partea a doua a programului o muzică sobră, scrisă cu stăpânie a polifoniei si cunoastere a orchestratiei de sorginte arhitectonică monumentală, dedicată elevatiei mistice. Corul Filarmonicii bucurestene (maestru de cor Ion Prunner) ne-a dat satisfactia unor superbe incantatii (solistă soprana Laura Chera) alternate cu recitative nu lipsite de dramatism. O oarecare dificultate în audierea si întelegerea unei lucrări mai greu accesibile a fost compensată de suplimentele oferite de Capela berlineză si dirijorul Daniel Barenboim. Cele două Preludii din muzica operei La Traviata au sondat expresiv contemplarea poeziei tragice a destinului Violettei. Apoi, pentru a rima cu doritul triumf final, Uvertura verdiană la Vecerniile siciliene a impus geniul de simfonist al marelui sărbătorit, capabil să înalte spectaculos decorurile sonore ale dramei, în fata martorului uimit că nu stie ce-l asteaptă. Astfel, Capela de Stat din Berlin a părăsit scena însotită de binemeritatele ovatii menite a multumi artistilor germani si dirijorului pentru darul făcut nouă.
|
Grigore Constantinescu 9/4/2013 |
Contact: |
|
|