Lucifer - (Panorama deziluziilor)
Partea I (Facerea)
Cândva, într-un trecut atât de-ndepărtat că timpul n-avea chip si spatiul dormita, doar Duhul făr-odihnă prin haos rătăcea si medita la planul prefacerii-n esentă asa ca nefiinta să-si piardă-a sa prezentă în confruntarea cu fiinta de nezăgăzuit prin voia Celui care e viul infinit.
Atunci s-au înjghebat contururi din vesnicii inerte si necuprinsul dobândi a sale sensuri certe, cu cerurile sus si mofturile jos – părti dintr-o simfonie supranumită Cosmos.
Dar până si-un proiect divin în fapt nu poate fi-mplinit, când lumea o închide-n sine si de lumină-i văduvit.
Tocmai de-aceea Fiat lux a fost rostit si s-a deschis – ca trupu-mputinat al beznei împins să fie în abis.
(De retinut acest aspect ce grandiosul deserveste: Contrastul bine ticluit valoarea operei sporeste!)
Cum al luminii ochi se-ndreaptă spre-nalturi nehotărnicite, în cer, din fina ei substantă, olaturile-au fost zidite,
o lume supratemporală unde miscarea-i rău văzută, căci până si-n intentii zace neascultarea îndrăcită...
Din a luminii spumă-apoi, Părintele a tot ce este ne-a plămădit nemuritori, cerestile fiinte-agreste
etern închise-n multumirea de-a fi cum sunt neabătut – un abandon în resemnarea prezentului neîntrerupt...
Si fiecare dintre noi (cum scris e-n legi cutumiare) primi acea însărcinare ce se-asorta cu al săi soi.
Fiind al aurorei fiu iubit, eu, Lucifer, lumină-nvăpăiată, luceafăr deveneam când crugul avea obrajii rumeni ca de fată
si mă sfortam pân’ la durere necunoscutul să-l străpung cu pâlpâiri fără sperantă pentru un drum atât de lung,
încât se susotea la colturi că sunt un vanitos rebel, dispus la orice miselie doar-doar voi fi mai sus ca El.
De-aceea, Tatăl m-a chemat la o discutie aparte; vroia, privindu-ne în fată, să mă deschidă ca pe-o carte.
- Tu, fiule, mi-a spus la urmă, de fratii tăi esti diferit: Nu doar că spiritul de turmă de când te stiu te-a îngrozit,
dar zorul tău de-a sti cât stie numai Atoatefăcătorul, în surd si prelungit conflict te-a situat cu-ntreg soborul!
Căci, dragul meu, repetitivul si neclintirea-n ascultare sunt temelia armoniei pentru întreaga Mea lucrare.
Cum ea a fost perfect făcută odată pentru totdeauna, orice amestec din afară cu perturbarea e totuna
pri scotocirea fără sanse după al tainelor nectar – ispita rozei aspiratii spre o viată de calvar...
Cu nărăvasii de-alde tine boală curată-i amânarea, fapt pentru care am decis că se impune separarea.
Doar astfel voi putea salva eterna liniste cerească, iar tu vei bea din ce-ti doresti si setea o să-ti tot sporească,
până în ziua când scârbit de libertatea-nsingurată, după repaos vei tânji cu cerbicia de-altădată.
(Dar soarta nu-i o haină veche pe care-o lepezi plictisit când demodată ti se pare, ci si cu bune si cu rele ea-n spate trebuie purtată până în clipa de pe urmă, chiar dacă n-a fost ajustată.)
Te pregăteste să cobori pe la Pământului rotund, unde sunt toate rânduite ca să-ti bei cupa pân’ la fund:
Verdeată vei găsi pe el si viată-n timp încătusată, dar mai presus de toate-i omul cu a sa fire încifrată,
o arătare imprecisă în lut trupesc adânc înfiptă, ce deja-Mi pare diferită de scânteierea-n Duh cuprinsă.
I-am asezat în Paradis pe-Adam si pe femeia lui, nădăjduind că prin purtare vor fi ca fiii cerului
si că Pământul populat cu creaturi asemeni lor se va-nălta si înfrăti cu cerul într-un cosmic cor.
Dar până nu-i voi cerceta cu de-amănuntul pe-amândoi, vreau ca Edenul să rămână loc de răsfăt doar pentru noi...
Ti-i dau pe mână! Sunt ai tăi cu tot ce au si-si mai doresc. Doar sufletele Îmi revin ca parte dintr-un dar ceresc.
Iar testul dacă nu-l vor trece, cum pare că se va-ntâmpla cu-acest hibrid ce-ti seamănă strâns ghem în carapacea sa,
îi vei urma apoi afară la suferinta ce-i asteaptă pe ei si pe urmasii lor, ca-n veci să-si plângă a lor soartă.
Căci nemurirea-i o pedeapsă pentru fiintele desarte – teama de moarte si-o înving sperând la viată după moarte.
Partea a II-a (Coborârea)
Si-asa se face c-am plecat neîncercat de vreun regret. Ce, Doamne, să fi regretat când ceru-i un tărâm inert?!
Ca gândul străbăteam deserturi dintre imense lumi stelare, căci golul plinului urmează în nesfârsită alternare,
iar întunericul absoarbe c-o foame-n veci nepotolită a sorilor imensă vlagă si-a stelelor dulce ispită.
Cât a durat călătoria s-o spun nu-mi este cu putintă – la zoruri mari timpul se umflă de-si pierde orice socotintă…
Ajuns la tintă-ntr-un sfârsit, Pământului ocol i-am dat si ochii mi i-am desfătat cu jerbele din colorit.
Aveam de-a face cu un Ianus din paradoxuri rotunjit? Privit de sus e-un strop de-azur, de-aproape-i curcubeu boltit…
Edenul l-am găsit pe dată, dar poarta lui fiind păzită cu palosul de foc în mână de-un înger cu nărav de brută,
ca peste tot unde-s portari am fost oprit pe-un ton răstit si numai după lungi dezbateri să intru mi s-a-ngăduit.
Grădina-ntinsă îmi părea un colt din lumea părăsită – cu pomi roditi si pomi în floare într-o lumină potrivită, ca din ardoarea în extaz cu care firea-i îmbibată, orice dorintă de-altceva să fie-n fasă suprimată
sau pedepsită exemplar când tinde spre păcat hain; entuziasmul exaltat de-asasinat nu-i chiar străin...
Tot căutând, sub un copac pe porumbei i-am dibuit – el gânditor, ea plictisită, „Nu-i tocmai cuplul fericit”,
mi-am spus uitându-mă la ei cum spate-n spate lâncezeau. „Ce le lipseste ăstora îndată eu am să le dau:
Nitică variatie în linistea încremenită, ca să-si astâmpere aleanul cu seva-n vrere priponită…”
Si, lunecos precum un sarpe cu chip de-arhanghel ipocrit, m-am furisat lângă femeie - chitind c-acolo-i de lovit
de vreau ca zidul subrezit al ascultării să-l străpung – si i-am soptit c-o patimă mai verde ca mireasma-n crâng:
-Tu, mult mai vie decât viul, de facere făcută mama a tot ce este viu, fii pentru mine împlinirea acelui vis tesut duios în noaptea depărtării când te priveam de sus. O, nu pleca! Mai lasă-mă să te privesc cum te-am privit de-atâtea ori din ceru-nsingurării mele si-n schimbul adorării dă-mi tot ce-i în tine de prisos – dă-mi chiar durerea, dar cu ea dă-mi si speranta că odată iubirea va tâsni din primul nume de femeie.
Cum între timp se ridicase si se-ndrepta cu pas grăbit spre-un pom din mijlocul grădinii, din spate astfel i-am vorbit:
-Crezi poate că te amăgesc că-ntreg Pământu-mi apartine cu ce-i pe el si ce-o să fie? Păi, draga mea, eu stiu prea bine ce te frământă chiar acum: O poftă de copil te-ndeamnă să gusti din rodul pomului oprit (chiar mărul lângă care stăm), dar teama de păcat se-mpotriveste si tot crescând pofta-i canon cumplit. Iar eu îti spun că nu-i păcat din pomul vietii să te-nfrupti si că departe de-a muri de-abia pe urmă tu vei sti cum binele din rău se scoate asa ca aurul din piatră, si-atunci asemeni Domnului vei fi! Dar chiar si muritoare, pentru mine pe veci mult adorata vei rămâne, căci al Pământului stăpân râvneste la fericirea de-a avea stăpână…
-O, tu, al soarelui egal prin frumusetea orbitoare, mai dulce-n glas decât dulceata si-n toate făr-asemănare,
nu pot, dar cred că nici nu vreau sa mă opun la ce îmi place! Femeie sunt si-n veci de veci femeile asta vor face… * Am părăsit-o-ncredintat că totul merge ca pe roate – când cuplul este închegat, păcatu-i doar pe jumătate!
Mult n-a trecut si amândoi - după ce-n măr s-au dedulcit – amarnic fură besteliti de Domnul foarte cătrănit.
Dar s-a pornit un circ pe cinste: Bărbat si sot adevărat, Adam plângea si se jura că nu se stie cu păcat
si că doar Eva-i vinovată de-ntreaga tărăsenie, desi era normal să stie că-s condamnati l-aceeasi soartă.
Într-adevăr, îndat-apoi, cu trupurile gârbovite - vie oglindă a durerii ce-nsotitoarea omului va fi până în ceasul de pe urmă – cei doi spre poartă-au fost condusi si-n praful drumul zvârliti, iar poarta după ei mai strasnic zăvorâtă
Atuncea eu, cu-ntâia misiune fără cusur îndeplinită (desi c-un gust amar dup-o atare reusită), în grabă tălpăsita mi-am luat spunându-mi drept încurajare pentru acel ceva-n formare ce timpului îi dă viată si nu poate nicicum lipsi: „Cum omu-si va asterne, tot astfel va dormi!...”
Partea a III-a (Cunoasterea luciferică)
Si iată-mă din nou pornit Pământu-n lung si-n lat să-l bat, ca eu întâiul să cunosc ce-n burta sortii s-a-nchegat.
Iar când aleanul mă cuprinde cum bratele-l cuprind pe drag, las freamătul etern al mării să-l ia cu el departe-n larg,
sau pe poteci croite-n munti din al răsinii iz sălhui, las crestelor pierdute-n nori ispitele tehuiului
si astfel redevin ce-am fost când Tatăl mă însărcina ca omului să-i fiu tovarăs după ce raiu-l va rata...
Dar cine ar putea pretinde că stie omul ca pe apă dacă Atoatestiutorul avea senzatia că-I scapă?!
Asa si eu. Pînă la Abel si moartea lui în Cain pitită de gelozia criminală, stiam c-a omului ursită
(după-ntâmplarea din Eden) cu suferinta-l va uni si-apoi că moartea mai la urmă în hăul fără fund îl va zvârli.
Dar una-i omul ce se stinge când ceasul lui a fost oprit, un fenomen inevitabil pentru al vietii circuit,
si alta mare grozăvie când vrea pe semeni să-i robească, ba chiar a fratelui viată o ia prin crimă miselească.
De-aceea, Cain cu fapta lui în cronici nu-i un fitecine – de-a pururi pentru om rămâne simbol al sceleratului,
desi-n atâtea mii de ani de-abjectie înfloritoare, cu crima sa e mic copil printre colosii faptelor murdare.
Căci alta nu-i istoria umană decât o ciorbă lungă si amară, pe care vrednicii istorici-bucătari cu polonicele în mână, o mai lungesc oleacă si-o tot dreg dup-al clientului gust îndoielnic, dar făr’ vreodat-a izbuti capra cu varza să împace ca celor ce-o mănâncă să nu li se aplece.
* Atâtia regi si generali din carnea vremii au muscat, convinsi că-n urmele lăsate secretul nemuririi l-au aflat,
încât păreau al vrerii brat ce sortii-i poate comanda să nu mai facă praf trecutul atunci când clipa-n loc va sta...
Numai că timpu-i orb si surd în mersul său furis de fiară, zdrobind în fălci si înghitind tot ce-i menit ca să dispară –
însufletitul laolaltă cu stelele hodorogite, apocalipsă pentru om si pentru-a sale ifose smintite.
Captiv în plasa timpului din fasă până moartea-l ia, omul esenta o vizează cu mintea si cu inima,
prin nesfârsite teorii despre cum este sau va fi, dar mai ales prin crez fierbinte că nestiutu-l va-mblînzi.
Să fie omul, asadar, pios sau filosof ateu? De regulă-i încrucisarea dintre un demon si un zeu,
el, singura fiintă care, desi de moarte-ncătusată, distinge între rău si bine ca justul din păcat să-l scoată...
Credeam că-n crezuri cel putin - religii si mitologii – el linistea si-o va găsi după atâtea nerozii
în transă parcă săvârsite. Dar răstignirea lui Hristos l-a-nfătisat ca pe-un colos al faptelor nelegiuite.
(Cum, Doamne, altfel să-ti explici decât prin doaga ce-i lipseste, că răului i se supune, iar Binele îl necinsteste?!)
Convins că n-are nici o sansă să schimbe omul cum n-a fost, după ce Însusi Creatorul în lume îi dăduse-un rost
si el cu firea lui abrasă norocului i-a făcut vânt, divinul sol L-am asteptat într-un pustiu de pe Pământ, ca să-I descriu pericolul la care sigur se expune. Fireste, nu m-a ascultat, ci Si-a văzut de misiune...
(În Evanghelii întâlnirea e prezentată diferit: Cică sunt tatăl vicleniei si că pe El doar L-am momit!)
De-aceea, eu nu cred că omul vrea o schimbare de substrat – la a păcatului savoare renuntă doar un ins ciudat!
Cu-atâtea lacrimi, intrigi si războaie istoria umană-i pildă de cum nu trebuia să fie, îndeosebi atunci când clerul condamnă păcătosii la sperantă prin fanatism si violentă. Si-asa se face că-ntr-o lume de suferintă arhiplină, în care cultele prosperă credinta-n perfidie preschimbând, nu sfintii-s pentru om de trebuintă, ci spre eroi se-ndreaptă a sa năzuintă, desi se spune despre ei că doar în mituri au temei...
Desigur, nu pot da uitării a omului de pret silintă – frumosul fără seamăn din cultură si-al vietii clocot prin stiintă.
Dar rău-i cu adevărat în lume marele cârmaci prin servi precum e poluarea, ori etica unor dibaci.
Partea a IV-a (Dezamăgirea) Da, Tată, punct cu punct ce mi-ai prezis s-a împlinit: Am obosit tot alergând si-atâtea stiu că m-am scârbit!
Stiu, de exemplu, că Pământul prin vrerea marilor sforari (conducători si generali) a devenit deja mormântul
atâtor specii strămutate în vaste sere nucleare si c-omenirea s-a-mpăcat cu gândul mortii planetare
în urma unei înclestări fără învinsi si-nvingători – dezastru cu greu evitat, cum s-a vădit de-atâtea ori.
Mai stiu că omu-i acea fiară ce cu cruzimea se desfată, în care timp pesemne-si plânge de milî pentru a sa soartă...
Iar în asemenea momente cu deznădejde ghiftuite, mă remontează seva stoarsă din spusele-Ti înteleptite,
precum acel Sunt Cel ce sunt care-Si redă unicitatea. Căci totul este doar prin Tine si-n Tine-si află unitatea!
De-aceea, Tată, Te-as ruga, ca-n spiritu-ndurării Tale, să vezi în mine rătăcitul sătul de fumuri abisale,
amarnic regretând dispresul cu care starea mi-o priveam când toate îmi veneau de-a gata si totusi altceva doream...
Nimic nu-i mai de pres ca bunul pe care stii că l-ai pierdut, fapt pentru care îmi doresc să fie iar ca la-nceput!
Sighetu Marmasiei,
|
George Petrovai 6/19/2013 |
Contact: |
|
|