Vincent Lam:” The Headmaster Wager”
Daca va mai amintiti, V.Lam, este scriitor Canadian si medic, care a fost onorat cu Giller Prize pentru romanul “Blood-letting and miraculous cures”. si de carea ama scris in Observatorul.
In acest al doilea roman, Lam ne povesteste o istorie cvasi-adevarata, inspirata din viata bunicului sau. Acesta s-a exilat in Vietnam, dupa invazia Chinei de catre Japonia, intre 1937 si 1941. Personajul principal, Chen Pie Sou, devenit Percival Chen, devine respectatul Headmaster al unei academii care invata localnicii Limba Engleza. El traieste in suburbiile Saigonului, In Cholon,si isi invoca des stramosii, carora le face sacrificii. Tatal lui Percival Chen a fost primul din familie care a emigrat in Vietnam, unde s-a dus sa cucerasca “Muntele de Aur”. Dovada ca a reusit, este o bucatica de aur neprelucrat, care va fi daruita fiului lui, si care la randul sau, a daruit amuleta norocoasa , fiului sau Dai Jai. Acesta nu s-a dovedit a fi prea norocos, din cauza circumstantelor politice dure, necrutatoare, cand Vietnamul a fost invadat de Japonia, si mai tarziu, China trecea la regimul communist.
Sotia lui Percival Chen, Cecilia, provine dintr-o familie chineza instarita, care au pierdut toata vasele maritime comerciale in urma razboiului. Cecilia este aroganta, calculata, rece, oportunista,si dispretuitoare pentru tot ceea ce nu inseamna bani. Fiul lor Dai Jai, produsul unei casatorii nefericite, este cel care prin actiunile lui pune in miscare rotitele destinului lui Percival. Chen este foarte mandru de originea lui Chineza,se considera urmasul unei mari civilizatii, si isi educa fiul in acest sens. Ei amindoi vor constata ca este foarte greu sa ramai Chinez in Vietnamul anilor 60’, cand comunismul incepea sa se instaureze si separatia Nordului de Sud. Guvernul Vietnamez obliga toata populatia sa invete limba vietnameza, si cand Dai Jai se opune public, este arestat si torturat. Tatal lui va face tot posibilul sa-l salveze, coruptia si mita sunt ustensilele care-l vor ajuta. De multe ori in carte, Pecival Chen ofera “plicuri rosii’, care sunt doldora de bani…
In mod ironic, Percival Chen isi ”salveaza” fiul, trimitandu-l din inchisoare in China, considerata Patria –Mama, unde totul nu poate fi altfel decat bine si frumos. Chen ignora realitatea politica, si nu realizeaza ca tara lui a devenit comunista. Acolo, Dai Jai ajunge sa traiasca un alt fel de iad, cel al infometarii si al muncii fortate. Scrisorile lui Dai Jai sunt censurae de catre comunisti, si ii ia destul de mult timp lui Percival sa inteleaga ce se intimpla.
Scene de o mare violenta sunt descrise cu multa arta, si in egala masura, Vincent Lam este inzestrat cu sensibilitatea si maiestria necesara pentru a ne seduce cu scenele de amor. Armata japoneza pedepeseste o familie care ar fi furat orezul destinat cailor armatei, si ceea ce urmeaza e greu de descris in cuvinte.
Personajele sunt bine conturate, il intilnim pe atrocele general Cho din armata de nord Viet Minh, pe Mak, prietenul ambiguu si duplicitar al lui Percival, care stie tot si cunoaste pe toata lumea; pe Sai Tai, mama Ceciliei, care “nu i-a oferit lui Percival mana fetei ei, ci i-a comandat sa o ia”, ca sa o scape din Hong-Kong-ul invadat de Japonezi. Peter, Americanul trimis dupa terminarea razboiului sa continue interesele Americane in zona, este foarte atras de femei-metise, asa cum este Jacqueline, iubita lui Percival. Si multe alte personaje secundare, descrise uneori intr-o singura relevanta si cuprinzatoare propozitie.
Academia de Engleza se numeste Chen Hap Sai, care este de fapt numele unui deposit imens de cereale care a fost transformat in scoala, toate astea la ideea genialului si mereu-nelipsitului Mak, spion sau inger-pazitor, in acelasi timp. Percival este pasionat de gambling, de jocul de Mahjong, si frecventeaza saloanele d-nei Ling, unde o va castiga pe Jacqueline la gambling. A fost norocos? Poate…Desi i s-a spus sa nu isi ia niciodata de nevasta decat o chinezoaica, se pare ca a doua lui sotie, se dovedeste mai calda, simtitoare si pasionata decat prima.
M-a impresionat compozitia solida a romanului, ca o constructie din care nu lipseste nici fundatia, nici casa, dar nici elementele de décor, care incanta…Firul epic (naratiunea), curge fluent ca un rau de ses lin, si aduna cu usurinta “etajele” care constituie capitolele. Actiunea are suspans, si te tine incordat cu mainile pe carte. Lam ne ofera o poveste cvasi- reala din Orientul Indepartat, ne intoarce in Timp cu virtuozitate. Complexitatatea Lumii pe care o descrie se deruleaza cu forta si cu gratie, trezind imaginatia. Se pare ca Lam, chiar este un scriitor cu adevarat, desi am avut ceva dubii la prima lui publicatie, acest roman ne dovedeste ca premiul Giller nu i-a fost acordat din greseala.
Si inca un mic detaliu, pe care doar iubitorii de carti il vor intelege: cartea este publicata de Randomhouse Canada, cu o coperta de un rosu-furios, care parca te arde la degete, si care, cred eu, simbolizeaza toate “plicurile-rosii”, pe care Percival le-a dat pentru salvarea fiului sau, adica in acelasi timp, coruptia-rautatea destructive, si iubirea care le anihileaza pe amindoua.
Toronto . aprilie 2013
|
Dr Diana Laza 4/27/2013 |
Contact: |
|
|