Viorel Cosma, Copii minune ai muzicii românesti
În aula palatului Cantacuzino, ieri după amiază a fost o mare sărbătoare, dedicată de obstea compozitorilor si muzicologilor români maestrului Viorel Cosma, care de câteva zile este nonagenar. Se poate spune că cel aniversat nu si-a întâmpinat oricum oaspetii – IPSP Daniel Patriarhul Biericii Ortodoxe Române, Adrian Iorgulescu, presedintele Uniunii compozitorilor si muzicologilor, Octavian Lazăr Cosma, membru al Academiei Române, Manuela Cernat, cercetător al Institutului de istoria artei al Academiei si altii. Evenimentul principal a fost, fireste un dar: lansarea unei noi lucrări, monumentalul volum Copii minune ai muzicii românesti (1673 – 2013), supra intitulat “De la Cantemir si Enescu până la Lipatti si Ursuleasa”. Autorul s-a adresat astfel invitaltilor, întregei asistente, din care au făcut parte si câtiva interpreti ce au beneficiat de această cracterizare, oferind publicului crâmpee muzicale ale talentului lor.
Mi se care de prim ordin această demonstratie a autorului nonagenar, un autentic “Muzicolog minune” care, la această vârstă înaintată, a găsit inspiratia ideii de a o întocmi si forta de a realiza această superbă scriere publicată cu excelentâ de Editura Speteanu acum, în 2013, anul aniversar. În mare parte, fondul documentar al lucrării sale este bazat, cum o si mărturiseste Viorel Cosma, în dedicatia scrisă pe prima pagină, de informatii despre copiii minune, “pe care îi cunosc din…practică”. Trezorier al faptelor de artă la care a asistat, dar si al cunostintelor de istorie a muzicii românesti din trecutul mai îndepărtat sau mai apropiat, scriitorul si-a dorit să ne conducă pe calea artei noastre muzicale, drum al talentelor de exceptie menite a lumina cu vocatia lor destinele noastre. Nu se poate spune că sumarul lucării epuizează toate propunerile ideii, căci cercetarea si inventarierea se dovedeste dificilă pentru cel care s-a angajat la o asemenea activitate.
Privind paginile cărtii, esti însă uimit de conceptia spectaculară a demersului întreprins. Documentarea depăseste hotarele timpului, asa cum se spune pe frontispiciu, “de la Cantemir la Ursuleasa”, dar si al propriei noastre închipuiri. Informatiilor li se adaugă un impresionant fond iconografic ceea ce, uneori, cu cât se coboară pe scara timpului, mi se pare aproape imposibil. Căutarea uneor asemenea documente, capabile a rima vizual cu textul, este însă doar o parte a valorii volumului. În consens cu editorul, Viorel Cosma se comportă, cum spuneam, ca un adevărat regizor al spectacolului dedicat cititorului.
Se poate citi cartea prin contactul cu cuvântul scris, asezat pe trepte de ierarhie, începând cu enuntul subtitlurilor urmate apoi de desfăsurarea a ceea ce autorul numeste “povestirea vietii”, de la prima zi care a luminat cu viată talentul dăruit de Divinitate, până la finalul, uneori tragic, al încheierii destinului. Dar se poate privi cartea si prin intermediul imaginilor, grăitoare prin scenografia acceptată de regizorul-autor, într-o succesiune doveditoare de argumente.
Cum spuneam, sunt multe numele alese după criteriul selectiv al istoricului “copilului minune”. Despre unii nu am stiut pea mult, despre altii am fost însă martori ai evolutiei lor, Viorel Cosma lărgind aria românismului dincolo de hotarele tării, mai ales către Moldova. Muzicolog de vocatie, savant prin muncă, nonagenar prin destin, semnatarul s-a sărbătorit astfel oferindu un dar fără pret celor care stiu să-l pretuiască.
|
Grigore Constantinescu 4/2/2013 |
Contact: |
|
|