De ce catolicii si ortodocsii sărbătoresc Învierea Domnului la date diferite
Cele două Biserici lucrează cu calendare diferite. Biserica Romano-Catolică foloseşte, din secolul al XVI-lea, calendarul gregorian , iar Biserica Ortodoxă pe cel iulian. Dacă statele ortodoxe au adoptat în viaţa civilă calendarul gregorian, în prima jumătate a secolului XX (Rusia si Bulgaria în 1918, România si Serbia în 1919, Grecia în 1923), majoritatea Bisericilor Ortodoxe merg în continuare pe varianta iuliană, dar îndreptată la Congresul de la Constantinopol din 1923. Numai câteva biserici (numite "stiliste") mai folosesc si astăzi calendarul iulian pur, neîndreptat (Biserica Rusă, Biserica Sârbă, Bisericile din Patriarhia Ierusalimului şi Sfântul Munte).
Data prăznuirii Pastelui este, spre deosebire de data Nasterii Domnului (25 decembrie) variabilă, în funcţie de prima lună plină de după echinocţiul de primăvară. În calcul mai intră un element important, si anume data Pesah-ului. (Această sărbătoare ebraică , amintind trecerea prin Marea Rosie si eliberarea de robia egipteană, se prăznuieşte pe 15-22 Nisan. Intre sărbătoarea crestină a Pastelui si Pesah nu este, prin urmare, decât o asemănare de nume). Anul acesta, Pesah-ul este între 6-14 aprilie. Bisericile Ortodoxe păstrează recomandarea primului Sinod Ecumenic de la Niceea, din 325, ca Sărbătoarea Invierii Domnului să nu coincidă cu Pesah-ul, ci să fie consecutivă acestuia. În fine, catolicii stabilesc prima luna plină de după echinocţiu folosind o serie de calcule şi tabele ecleziastice, pe când ortodocsii iau ca reper luna plină astronomică.
Au existat, în decursul istoriei bisericesti universale, mai multe tentative de a sincroniza data Sfintelor Pasti. Ultima - în 1997, în Siria, la Alep, unde a avut loc o mare adunare crestină, organizată de Consiliul Mondial al Bisericilor.
Bine ar ca toti crestini sa se uneasca si sa celebre impreuna, la aceeasi data marea sarbatoare a Invierii Domnului .
|
Sabin Popescu 3/28/2013 |
Contact: |
|
|