Duete, dueluri, viori…compozitori
S-a mai adăugat o toamnă si iată că invitatia la un nou “duel al viorilor” se repetă, încadrată de formula altui turneu national, sustinut tot de Liviu Prunaru alias Stradivarius1694, Gabriel Croitoru alias Guarneri del Jesu 1730, în complania pianistului Horia Mihail, la clapele unui pian Bösendorfer sin secolul XX. Circuitul, desfăsurat între 12 si 25 septembrie, are drept centru simetric bucurestean al itinerariului, la strânga - Galati, Iasi, Bacău, Pitesti si, la dreapta - Ploiesti, Sibiu, Timisoara, Cluj Napoca. Principala componentă a celui de al doilea “Duel al viorilor”, caracterizată de organizatori drept PROIECT, poartă două semnături : “ Radio Romania Cultural” si “Accendo”, cu producători: TVR si Radio România Regional. Putem încheia astfel fisa evenimentului care, în teritoriul cultural al dialogurilor imaginate de Societatea română de Radiodifuziune cu melomanii, si-a conturat un specific aparte al manifestărilor pentru noua stagiune a “Turneelor nationale”. Distinctiile caracteristice sunt sinteza atractivitătii succesului bazată pe accesibilitate, repertoriu, celebritate. Rezultatul gândirii celor care au construit proiectul este vizibil prin afuenta publicului si aspectul interesant al orizontului stilistic. Ne oprim asupra celui de al doilea program dedicat violonisticii, în care interpretii au propriile lor argumente – profesionalism si talent, de o parte, instrumente de legendă din traditia lutierilor italieni - Stradivarius, Guarnieri - pe de altă parte. Desigur, important este ca revenirea să nu însemne repetare, ca rezultat al prospectărilor repertoriale într-un program construit cu « precugetare ». Prima parte a recitalului are ca sustinere, din partea violonistilor si pianistului, acea dorintă de a obtine bunăvointa si bucuria ascultătorului pe principiul captatio benevolentie, altfel spus, oferta de pagini aflate în orizontul sentimentului si velocitătii, cu semnături apartinând lui Kreisler, Elgar, Smetana, Hubay, Svendsen, Sarasate si Sostakovici. Cine participă la astfel de demnonstratii afective, renuntă uneori să se limiteze doar la un anume tip de aprecieri privind sunetul instrumentului, frazarea, legatorul, tehnica, stilul sau temperamentul executantilor. Împresiile le preia împreună si păstrează în memorie preferinta pentru toate cele bune. Pentru Gabriel Croitoru versus Liviu Prunariu, nu este dificil să-si farmece spectatorii, deoarece amândoi, aflati la lumina împlinirii maturitătii, parcurg un drum al carierei marcat de reusite pe planul interpretării, dar si a stiintelor pedagogiei artistice. Se justifică astfel si modificarea directiei de continut în sectiunea secună a programului lor, cu pagini baroce (Händel), post romantice (Moscovski) si moderne (Prokofiev) în care noutatea si dificultatea realizării se unesc cu raritatea auditiei. Nu-l uităm pe Horia Mihail, un pianist cultivând discretia planului sonor pentru a favoriza glasul viorilor, cărora la acordă sprijinul unei frazări si ritmici impecabile, unindu-se cu partenerii de podium când oferă, ca supliment, un amuzant ragtime de Scott Joplin. „...vreau să pun în evidentă calitătile viorii mele. Am încercat să unesc virtuozitatea cu melodia, romantismul si melancolia.” spune LiviuPunariu; „... sunt sigur că vor fi pe gustul oricărui meloman... Am convingerea că voi reusi să evidentiez, si de data aceasta, calitățile viorii Guarneri în raport cu Stradivarius.”adaugă Gabriel Coitoru. Un duel ce se încheie zâmbind, o luptă a păcii, iată morala.
|
Grigore Constaninescu 9/27/2012 |
Contact: |
|
|