Tablete pentru prieteni : Evolutie si democratie
Se zice -si pe drept cuvînt- că democratia nu este "un articol de export" întelegîndu-se în genere prin aceasta că nu se poate institui un regim politic democrat organizat sau impus dinafara grupului uman de referintză; democratia este un rezultat al unui proces lung de incubatie ce are loc în grupul uman respectiv ,în functie de conditiile lui de evolutie istorică si politică.
Din acest punct de vedere, îi revine lui Rousseau meritul de a fi analizat clar cele două conditii, animală si umană, ambele supuse legilor naturii dar care, datorită evolutiei, au ajuns să se comporte diferit:conditia animală a ramas strîns legată de programarea genetica pe cînd conditia umana a deviat si înca asa de mult încît uneori pare să lupte împotriva însăsi a automatismelor impuse de genetică. Spre exemplificare merită desigur să se mentioneze că în lumea animal, întotdeauna furnicile îsi vor construi în acelasi fel adăpostul în care îsi duce viatza colonia respectivă, că leul va rămîne un carnivor si nu va paste iarba niciodată, că ierbivorele nu vor ataca lupi ca să-i mănînce, crocodilul nu va ierta nicio gazelă care vine să bea din apa în care el trăieste, etc.
Conditia umană s-a dezvoltat însă total diferit, pentru că omul este capabil de "schimbare" deviind de la toate regulile impuse animalelor de către formula cromosomiala; evident că omul mosteneste genomul DNA de la părinti si astfel în multe privinte este programat, dar achizitiile lui neuro-psihologice (ratiune,constiintză) de-a lungul zecilor de mii de ani i-a dat capacitatea de a cîstiga o moralitate sprijinită de religie si libertatea de a alege, a decide si de a actiona aparent chiar contra legilor natural, cum este de exemplu selectia naturală: asa se explică aparitia la om a ajutorului si protectiei celui mai slab sau lipsit de apărare care este direct opusă selectiei naturale care protejeaza si selectioneaza numai pe cei ma tari! În acest mod si-a facut loc democratia ca sistem politic avansat si umanitar !. Dar tot datorită acestei libertăti de alegere, omul a utilizat "răul" în societate, care a facilitat discriminări (scalvagism,exploatare a celor nevoiasi, etc) si care a dus la organizările sociale autocrate si totalitare (monarhiile absolute, nazism, comunism).
Ceea ce este însă important de subliniat este faptul că omul este "perfectibil", adică are capacitatea de a se ameliora învătînd din propria experientză, analizînd rezultatul propriilor sale actiuni; este în acelasi timp necesar de mentionat că progresul, procesul de ameliorare, desi istoriceste are o traiectorie lineară ascendenta, privit pe perioade istorice scurte a avut aspecte mai mult de tip Brownian, cu retrogradări calitative brutale si reveniri lente (nazism, comunism,anarchism, etc).
Aceasta calitate strict umană de evolutie, perfectibilitate, deci ameliorare, creaza cultură si istorie, pe care animalele sunt incapabile să le realizeze. Aceasta l-a facut pe Sartre să afirme că " l'existance precede l'essence": spre deosebire de animale care au o trăsătură specifică întregii specii care precede existentza lor ca indivizi, în cazul omului nu există un sistem care să-l facă prizonierul lui, din care ,el, omul să nu poată evada; un om se naste într-o casă saracă, dar prin educatie, vointă si actiune el poate deveni conducătorul comunitătii; el poate iesi din conditia lui !! Ori numai democratia este sistemul politic care - teoretic- poate garanta libertatea omului; sistemul, asa cum afirma Churchill, nu este perfect dar -afirma tot el - "nu cunosc unul mai bun!!". Toronto/Ian 2012
|
Dr. Dinu Dimitriu 1/16/2012 |
Contact: |
|
|