A XX-a editie jubiliară - Festivalul International „George Enescu”
Numele lui George Enescu devenit parte integrantă a culturii românesti, este un atribut al excelentei în muzica secolului XX. Festivalul International „George Enescu”, aflat în 2011 la an aniversar editia 20-a - a primit valente de traditie pentru artistii români de a-si etala valorile, iar pentru publicul cosmopolit prilej de a întâlni vedete de prim rang ale scenei internationale. Iată câteva semnale ale maratonului muzical desfăsurat între 1 si 25 septembrie, unind concerte si o impresionantă participare de tineri interpreti în cadrul Concursului international – compozitie, pian, vioară, violoncel si Simpozionul international de Muzicologie. Preogramele editiei se desfăsoară la Bucuresti, Cluj, Timisoara, Iasi, cu preluări televizate si transmise pe Internet. • Unul dintre evenimentele principale ale editiei de anul acesta vor fi înrâlnirile cu Daniel Barenboim dirijând Staatskapelle Berlin. Mai mult, muzicianul prezintă si două concerte de Mozart din seria de lucrări care l-au situat pe Barenboim în galeria istorică a interpretărilor de referintă. Sef de orchestră si pianist, Barenboim a fost dirijorul principal al Orchestre de Paris (1975-1989), al Chicago Symphony Orchestra (1991-2006), al Staatsoper Unter den Linden (din 1992) si, din 2000, dirijor principal pe viată la Staatskapelle Berlin. Reîntâlnirea cu publicul românesc este emotionantă. . Christian Zacharias si Orchestre de Chambre de Lousanne ne-au oferit 2009 concerte incredibile cu muzică de Haydn; acum îsi îndreaptă atenția spre creatia lui Schumann . Zacharias un pianist si dirijor exceptional, din 2000 directorul si dirijorul principal al Orchestre de Chambre de Lausanne va prezenta integrala simfoniilor lui Schumann, interpret al unei piese pentru pian solo, precum si „coordonator” al Concertului pentru violoncel si orchestră. • Unul dintre cei mai căutati si apreciati artisti ai marilor centre muzicale internationale, pianistul american Murray Perahia este totodată dirijor principal invitat al Academy of St. Martin in the Fields, ansamblul londonez cu care merge adesea în turnee în posturile de dirijor si pianist formulă de concert ce va atrage publicul din România • Valery Gergiev laureat al Concursului de dirijat „Herbert von Karajan” de la Berlin, acum director al Teatrului Mariinski din Sankt Petersburg, este prezent pe podiumul Festivalului cu orchestra teatrului, oferind un program eveniment. • Israel Philharmonic Orchestra, una dintre cele mai creative si dinamice orchestre ale momentului, va fi condusă de celebrissimul Zubin Mehta, director muzical si dirijor principal al ansamblului. “Fără discutie, Mehta si Filarmonica Israeliană” instituie, conform New York Times, “o semnificativă si valoroasă aliantă artistică”. Zubin Mehta – prima oară invitat la Festivalul enescian în 1964 - îsi împarte încă activitatea în calitate de Dirijor de Onoare între Vienna, Munchen, Los Angeles, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino si Opera de Stat Bavareză. • Ambasador muzical al Frantei în lume, Orchestre National de France , considerată de Washington Times drept “unul dintre cele mai bune ansambluri simfonice ale lumii”. “ îlva avea la pupitru pe italianul Daniele Gatti, veritabil performer al activitătii sale recente: director muzical al Orchestre National de France, dirijor principal al operei din Zurich, cu Royal Philharmonic Orchestra din Londra sau Accademia Nazionale di Santa Cecilia din Roma. Pe podiumul solistic se va afla, pentru concertul de închidere al Festivalului , violoncelista Han-na Chang, votată de Gramophone Magazine un “Classical Super-star of Tomorrow“. • Pentru iubitorii repertoriului de muzică veche, atractiile se anuntă pasionante, cu seria deja intrată în traditie sub genericul „Concertelor de la miezul noptii”. Ascultăm arii vechi cântate de Nuria Rial si Austrian Baroque Company, muzica pe instrumente de epocă cu Venice Baroque Orchestra, condusă de Giuliano Carmignola sau operă barocă –Händel si Vivaldi –, cu acrobatii vocale incredibile, adusă de Il Complesso Barocco si de vocea Annei Hallenberg, sub îndrumarea lui Alan Curtis. Adăugăm „medalioaneme” mozartiene oferite de Amsterdam Baroque Orchestra împreună cu fondatorul său, dirijorul, clavecinistul, organistul si muzicologul olandez Ton Koopman si muzică de Joseph Haydn, realizată în concertele de senzatie ale Orchestra of the Age of Enlightenment. • „Chopin este cheia succesului în viata muzicală a lui Yundi Li” . Recitalul său, este astfel caracterizat de Deutsche Grammophon. Pe claviatura pianului într-o tehnică incredibilă, dar cu o postură calmă si elegantă, tânărul artist sustine unele dintre cele mai aclamate interpretări ale muzicii lui Chopin, în cea mai bună sală de concert a României: Ateneul Român. • Vorbind despre prezentele românesti din Festival subliniem întâlniri ce nu trebuie pierdute, începând de la concertul de dechidere al Editiei XX cu Simfonia I de Enescu, sub conducerea dirijorului român de faimă internatională, Christian Badea. Apoi, amintim recitalul cvartetului Voces alături de doi lideri ai generatiei tinere – violonistul Alexandru Tomescu si pianistul Horia Mihail -, pianiste Luiza Borac însotită de Saint Martin in the Fields în simfonia concertantă de Dinu Lipatti, concertul cu Horia Andreescu, la pupitrul London Symphony Orchestra, cât si prezenta exceptională a Orchestrei Nationale de Tineret sub bagheta maestrului Cristian Mandeal. Iată spectacole lirice, cu solisti invitati : Lohengrin de Wagner, premiera inaugurală a Operei Bucurestene, dirijată acum 90 de ani de George Enescu, o nouă montare cu opera Oedipe, Evghenii Oneghin de Ceaikovski. În domeniul coregrafic retinem spectacolul Operei Nationale Bucuresti cu lucrări de Georges Balanchine si Jiri Kylian, precum si Gigi Căciuleanu cu Baletul din Chile, în Noche Bach, o viziune particulară o muzică miscări de dans. Dintre trupele de elită ale baletului modern francez, mentionăm compania Ballet Biarritz, sub conducerea coregrafului Thierry Malandain. Folosind un decor minimal, cei 16 dansatori descind în numeroase turnee internationale, într-o transpunere modernă si foarte expresivă a unor suporturi sonore celebre semnate de Ceaikovski, Manuel de Falla, Maurice Ravel sau Hector Berlioz. Îi urmărim la Bucuresti cu două montări,– “Magifique” si “Romeo si Julieta”.
|
Grigore Constantinescu 8/17/2011 |
Contact: |
|
|