Originea si vechimea crestinismului românesc
"Sigiliul Romei si amprenta Bizantului"
Poporul român, născut din fuziunea geto-dacilor din nord si sud-dunăreni cu romanii, este unul dintre cele mai vechi popoare crestine din Europa, după greci si romani. Crestinarea strămosilor nostri s'a făcut concomitent cu romanizarea lor, încât Vasile Pârvan putea scrie: "Romanitatea si crestinismul sunt născute si crescute în chip firesc, încet si tainic, în Dacia lui Traian" (Contributii epigrafice la istoria crestinismului românesc, Bucuresti, 1911, p. 201). Procesul de încrestinare a strămosilor nostri a fost complex si îndelungat, începând de la sfârsitul secolului I până la începutul secolului V1. Încrestinarea lor a fost ajutată de o serie de elemente ale religiei geto-dacilor apropiate de cele ale crestinismului ca: rolul divinitătii supreme, Zamolxis, ca zeu unic, credinta în nemurire, Herodot considerându-i pe geti "nemuritori", ideea sacrificiului de sine, austeritatea si puritatea vietii preotilor geto-daci, etc. Toate acestea l-au determinat pe Mircea Eliade sa scrie: "Credintele relative la Zamolxis si la cultul său au fost absorbite si transformate radical de crestinism. Cea mai simplă explicatie a disparitiei lui Zamolxis si a cultului său ar trebui poate să fie căutată în încrestinarea precoce a Daciei, înainte de 271, anul părăsirii Daciei de Aurelian" (De Zamolxis a Gengis Khan, Paris, 1970, p. 74). Poporul avea credintele lui, mai mult obiceiuri legate de calendarul agricol, care au fost înlocuite usor cu învătătura crestină. Schimbarea religiei s'a făcut pasnic, nu prin lupte sau dărâmare de temple, încât P.P. Panaitescu afirma că "poporul de la sate, păstrând-si vechile obiceiuri, nu vedea o contradictie între vechea religie si noua religie. El s'a plecat în fata soliei ce i se aducea si a păsit în biserică, aducând în fata altarelor si riturilor sale preistorice" (Introducere în istoria culturii românesti, Bucuresti, 1969, p.10). Romanizarea Daciei, ca si încrestinarea ei, au fost usurate de comuniunea de rasă si limbă cu marea ramură a tracilor sud-dunăreni, incorporati mai dinainte în imperiul roman. Dar, în timp ce acestia vor fi dislocati sau asimilati de slavi în secolul VII, daco-romanii au rămas - în ciuda migratorilor - stăpânii "pământului", cum zicea Nicolae Iorga. Noua credintă s'a dezvoltat în provinciile romane Moesia inferior - din care făcea parte la început si Dacia pontică sau Scythia Minor (Dobrogea), Moesia superior, Panonia inferior si Dacia carpatică, teritoriu care constituie aria de formare a poporului român, în legătură cu Imperiul Roman de Răsărit sau cu romanitatea orientală. Majoritatea cercetătorilor trecutului nostru istoric sunt unanimi în a afirma că de o viată crestină la noi se poate vorbi abia din secolul IV, după edictul de tolerantă de la Milan din 313, când crestinismul a devenit o religie permisă în Imperiul Roman. Dar, o serie de mărturii istorico-literare, arheologice si lingvistice arată că religia crestină a putut fi cunoscută în Dacia în secolele II-III, iar în Dobrogea chiar din a doua jumătate a secolului I. Vom încerca să sintetizăm pentru ca, apoi să încercăm să răspundem si la una din întrebările grele ale istoriei noastre religioase: de ce majoritatea românilor sunt ortodocsi si nu catolici?
Mărturii istorico-literare privind originea şi vechimea creştinismului românesc. După întemeierea Bisericii crestine la Rusalii, Sf.Apostoli si ucenicii lor au început opera de propovăduire a învătăturii Mântuitorului lisus Hristos (Mt. 28, 19). În peninsula Balcanică a predicat Sf.Apostol Pavel care scria Romanilor "Din Ierusalim până în Siria am propovăduit Evanghelia lui Hristos" (Rom. 15, 19). După o veche traditie crestină, păstrată de istoricul Eusebiu de Cezareea (+340), după informatile lui Origen (+254), în Scitia, pe care cei mai multi istorici o identifică cu Dacia Pontică sau Scythia Minor (Dobrogea), a predicat Sf. Apostol Andrei (Istoria bisericească, III, 1). Stirea este confirmată de Sinaxarul constantinopolitan din 30 Octombrie, de creatii folclorice si toponimice (pestera si pârâul Sf. Andrei, numele de "Undrea" dat lunii Decembrie etc). Apoi el va fi asezat Episcopi în cetăti, în special la Tomis, cum au făcut si ceilalti Apostoli (M. Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, I, Bucuresti, 1980, p.56). Alte mărturii, oarecum indirecte, le avem de la scriitorii crestini din primele secole: Sf. Iustin Martirul si Filosoful (+165) scria că "Nu există nici un neam, fie si trăind în cărute si în corturi si crescând vite, la care să nu se facă rugăciuni în numele lui Hristos (Dialogul cu iudeul Trifon, XVII). Apologetul Tertulian (+220) preciza că "Hristos stăpâneste si în tinuturile sarmatilor, dacilor, germanilor si scitilor" (Adversus Judaeos, 7). În timpul stăpânirii Daciei Traiane de către romani, între 106-274, religia crestină s'a răspândit aici de la om la om, prin contactul direct al populatiei geto-dacoromane cu adeptii noii credinte. Numai asa se explică numărul mare de martiri crestini în timpul împăratilor persecutori Diocletian, Galeriu si Liciniu, cei mai cunoscuti fiind martirii de la Niculitel - Zotikos, Attalos, Kamassis si Philippos (+ 4 Iunie 303) -, descoperiti în 1971 sau Sf. Epictet si Astion, martirizati la 8 iunie 290. (Pr. C. Vasiliu, Sfintii Neamului Românesc, Montreal 2008, p. 20-38) Crestinismul a putut fi răspândit în Dacia prin: a) colonisti adusi din toate părtile Imperiului, între care erau si crestini, mai ales cei din Siria si Asia Mică, recrutati dintre orăseni; b) ostasii din armata romană, în Dacia fiind trimise Legiunile XIII Gemina, la Apulum (Alba lulia) în anul 106 si a V-a Macedonica, la Potaissa (Turda) în anul 167. Avem mărturii că în armata romană erau crestini, primul roman crestinat fiind un soldat, sutasul Corneliu (FA 10); c) prin sclavii adusi de negustori înstăriti; d) prin negustori, în urma legăturilor comerciale dintre cetătile grecesti de la mare - Tomis (Constanta), Callatis (Mangalia), Dionisopolis (Balcic) cu centrele din Asia Mică, Palestina, Egipt, Grecia, Macedonia si Tracia, unde crestinismul fusese deja predicat de Sfintii Apostoli. e) prin captivii adusi de goti, ajunsi la Dunăre la jumătatea secolului III. De exemplu bunicul misionarului Ulfila, cel care a tradus Biblia în limba gotilor, era grec din Capadocia. Lipsa dovezilor istorico-arheologice privind răspândirea crestinismului la nord de Dunăre în primele trei secole se poate explica si prin faptul că până la 313 crestinii nu-si ridicau monumente epigrafice de teamă să nu fie persecutati. În plus, la început ei erau recrutati dintre oamenii săraci, fără posibilitatea ridicării acestor monumente; în sfârsit, unele au putut fi distruse de populatia migratoare, iar altele poate n'au fost încă descoperite. Episcopii de Tomis. De la sfârsitul secolului III, cunoastem numele unor episcopi de Tomis si anume: Evanghelicus (290-300), mentionat de Actul pătimirii Martirilor Epictet si Astion, la Halmiris (Dunavat); un episcop Titus sau Philius a murit martir la Tomis în 320, sub Liciniu. De un altul, fără a-i da numele, aminteste Eusebiu de Cezareea că a participat la Sinodul I Ecumenic de la Niceea în 325, "nici scitanul nu lipsea din adunare" (Viata fericitului Împărat Constantin, III, 7); Sf. Betranion (364-380) - care în 369 - anul intrării Tomisului în istorie - s'a opus împăratului Valens, Terentius (380-390), participant la Sinodul II Ecumenic din Constantinopol (381), Sf. Teotim (392-407), apărătorul Sf. loan Gură de Aur; Timotei I, participant la Sinodul III Ecumenic de la Efes (431); Alexandru, care a semnat actele Sinodului IV Ecumenic din Calcedon (451); Teotim II, care în 458 răspundea împăratului Leon că primeste hotărîrile Calcedonului, Paternus, participant în 520 la alegerea Patriarhului de Constantinopol, semnând "Paternus, misericordia Dei, episcopus provinciae Scythiae metropolitan" sau Valentinian, de la care s'a păstrat corespondenta cu Papa Vigiliu din 549 (I. Coman. Scriitori bisericesti din epoca străromână, Bucuresti, 1979, p. 22-39). Martiri în Dobrogea. La Tomis a pătimit în jurul anului 300 episcopul Efrem, iar spre 320, la 13 Septembrie, Valentinian, Macrobiu si Gordian. La Axiopolis (Hinog) au murit, în 303, Chiril, Chindeus si Dasius. La Halmiris (Dunavăt), preotul Epictet si ucenicul Astion, botezati de episcopul Evangelicus de Tomis, iar la Noviodunum (Isaccea), Sf. Flavian si Filip (M.Păcurariu, Sfinti daco-romani si romani..., p.74-82). Scriitori bisericeşti. Doi mari scriitori bisericesti din Dobrogea au intrat în istoria literaturii crestine: Sf. Ioan Casian (360-436), întemeietorul unor mânăstiri la Marsilia si Dionisie cel Mic (Exiguus) (460-545) cel care a stabilit, în anul 525, era crestină numărând anii de la Hristos. (I.Ramureanu, Istoria Bisericii Universale, Bucuresti, 1992, p. 111). Trecând în sudul Dunării, întâlnim pe Sf. Niceta de Remesiana (367-414), care a desfăsurat o frumoasă activitate misionară în Dacia Mediteraneană si Dacia Ripensis, despre care Sf. Paulin de Nola (+431) scria că se serveste de misionarismul crestin pentru a face operă de romanizare : "Într'o parte necunoscută a lumii, barbarii învată de la tine să cânte pe Hristos cu inima romană si să-si ducă viata în pace si în puritate" (Carmen XVII). De la sfârsitul secolului III crestinismul s'a răspândit în Dacia si prin captivii adusi de goti. Sf. Epifanie (+403) scria că la jumătatea secolului IV existau aici episcopi si mânăstiri. Mai adaugă că Audius, exilat din Mesopotamia de Împăratul Constantiu, a venit "în părtile cele mai dinăuntru ale Gothiei" (Fontes Historiae Dacoromanae, 11, p. 172). în aceasi perioadă a făcut misiune în estul Daciei carpatice Eutihie din Capadocia (Sf. Vasile cel Mare, Scrisoarea 164). Între 341-348 a predicat crestinismul în nordul Dunării episcopul got Ulfila, apoi în sudul Dunării, stabilindu-si resedinta la Nicopole ad Istrum. în a doua jumătate a secolului IV se cunosc numele unor crestini martirizati din ordinul conducătorilor gotilor, cel mai important fiind Sf. Sava de la Buzău. (+12 Aprilie 372). Moastele sale au fost cerute si obtinute de Sf. Vasile cel Mare si transferate în Capadocia de Iunius Soranus, guvernatorul Dobrogei, fiind însotite de o scrisoare a Episcopului Vetranion al Tomisului către Biserica din Capadocia. Documentul este prima scrisoare alcătuită pe teritoriul românesc care se păstrează până astăzi (M.Păcurariu, op. cit., p. 101) II. Mărturii arheologice privind vechimea creştinismulul românesc. Materialele arheologice descoperite în România au fost analizate critic de profesor C. Daicoviciu în 1936, ajungând la concluzia, însusită ulterior de toti istoricii si 8 arheologii nostri, că nu există monumente si obiecte crestine dinainte de secolul IV. Cele mai importante monumente arheologice începând cu secolul IV sunt: a) Donariul sau tăblita votivă de la Biertan "Ego Zenovius votum posui" (Eu Zenobius am făgăduit), cu un disc cu monogramă crestină (sec. IV); b) Fragmentul ceramic de la Moigrad (Porolissum), vas cu inscriptie si simboluri crestine (pomul si pasărea) ; c) Gema de la Potaissa (Turda), cu scena Bunului Păstor cu litere grecesti IXTIS, prescurtând "lisus Hristos Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul"); d) Gema, zisă de la Budapesta, cu scena Bunului Păstor; e) Altarul funerar de la Cluj descoperit în 1927 - cu inscriptia crestină "sit tibi terra levis" (fie-ti tărâna usoară); f) Inelul cu gemă de la Herculane, cu simboluri crestine (delfinul); g) Două opaite, la Romula (Resca), sec.IV; h) Gema de la Constanta, sec.IV, înfătisând pe Mântuitorul cu cei 12 Apostoli; discul lui Paternus, din 518, cu inscriptia "refăcut din cele vechi de Paternus, prea cinstitul nostru Episcop" (C.Daicoviciu, Există monumente crestine în Dacia Traiană din sec. II-III ?, Cluj, 1936). Inscripţii. S'au descoperit pâna acum peste 70 inscriptii crestine din secolele IV-V numai în Dobrogea, dintre care un sfert în latină si restul în greacă, însotite de semnul crucii, de monograme si simboluri ale artei paleocrestine (pestele si porumbelul) (I.Barnea, Crestinismul în Scythia Minor după inscriptii, în "Studii Teologice" nr.1- 2, 1954). În Dacia Traiană, majoritatea inscriptiilor sunt în latină, atestând o romanizare activă în toate domeniile vietii sociale, folosind limba populară, vie (E. Popescu, Inscriptiile grecesti si latine din sec. IV-XIII descoperite în România, Bucuresti, 1976). Latina a biruit greaca pentru că a fost folosită mai mult la sate si în centrele militare. V. Pârvan scria: "Această limbă, încărcată de suflul credintei crestine, a generat forma cea mai sensibilă a romanitătii, cultivată, păstrată si transmisă de tăranii danubieni care, de la hotarele occidentale ale Panoniei Superioare până la gurile Dunării, dădeau o unitate perfectă românismului" (Dacia. Civilizatii antice în Tările carpato-dunărene, Bucuresti, 1967, p.151). Bazilici creştine. Cel mai vechi lăcas de cult descoperit în nordul Dunării este cel de la Slăveni-Olt, din a doua jumătate a secolului IV, cu dimensiunile 21/7m. Tot aici s'a mai descoperit în 1963 un mormânt, probabil al unui martir. În Dobrogea, la Tomis, s'au descoperit patru bazilici, cea mai mare fiind probabil catedrala episcopală, unde episcopul Vetranion l-a înfruntat pe împăratul Valens în 369. Are dimensiunile 28/24m si datează din secolul V-VI, înlocuind una mai veche. La Callatis (Mangalia) s'a descoperit o bazilică de tip sirian, sec. IV, diferentiată de cele bizantine prin: orientarea altarului spre sud, lipsa absidei si plasarea laterală a atriumului. La Trophaeum Traiani s'au descoperit cinci bazilici din sec. V-VI, dintre care una din marmură, de 26m lungime. La Histria s'au găsit sapte bazilici, sec.V-VI, una cu criptă. La Dinogetia (Garvăn), în 1952, s'a descoperit o bazilică cu absidă, sec.IV-V, refăcută mai târziu. Alte bazilici s'au mai descoperit la Troesmis (Iglita), la Axiopolis (Hinog), la Noviodunum (Beroe), Ulmetum (Pantelimon), si Ibida cu trei abside. (+ Epifanie, Basilicile din Tomis, în vol. "De la Dunăre la Mare", Galati, 1977). În 1957 s'a descoperit la Basarabi (fost Murfatlar) un centru monastic alcătuit din sase bazilici rupestre, sapate în cretă, sec.X-XI. Pe pereti sunt incizate cruci, chipuri de sfinti, figuri zoomorfe, alături de grafite si inscriptii, peste 60, în gotică si slavonă (I Barnea. Les monuments rupestres de Bassarabi, în "Cahiers archéologiques", Paris, 1962).
III. Mărturii lingvistice pentru vechimea creştinismului românesc. Notiunile de bază ale credintei crestine sunt redate în româneste prin cuvinte de origine latină. Argumentul lingivistic este o dovadă în plus în ceea ce priveste pătrunderea crestinismului încă din perioada stăpânirii Daciei de către romani si în cea următoare, căci termenii de organizare bisericească l-am împrumutat de la slavi mult mai târziu. A) Termeni din lumea romană cu sens nou a) Bazilică, din "basiliki oikia" (casă împărătească), cu sens nou, "casă a împăratului ceresc". Celelalte popoare romanice folosesc termeni derivati din "ekklisia" (église, chiesa, iglesia, igreja) iar cele germane din "kyrios" (domn) (kirche, church, kirkan, etc.); b) Crăciun, din "calatio", însemnând anuntarea sărbătorilor la începutul anului si al fiecarei luni. Strămosii nostri au numit cu acest termen sărbătoarea crestină a Nasterii Domnului, numită si "sărbătoarea născutului", ca în Cazania lui Varlaam din 1643. Alte popoare romanice folosesc termeni derivati din "Natalis Domini" (Noel, Natale, Navidad); c) Rusailiie, din sărbătoarea păgână Rosalia, zi de pomenire a mortilor, când înfloreau trandafirii (rosa). Celelalte popoare romanice folosesc termeni derivati din grecescul "pentikosti" (Pentecote, Pentecoste); d) Sărbătoare, din "dies servatoria", zi consacrată zeilor ce apărau pe oameni. Cultul zeilor "păzitori" s'a păstrat sin crestinism în cultul sfintilor si al martirilor. Limbile romanice folosesc termeni derivati din "festum" (fęte, festa, fiesta) (M.Păcurariu, op.cit, p. 64-65). B) Termeni cu sens exclusiv crestin. 9 În rugăciunea "Tatăl nostru" toate cuvintele sunt latine, cu trei exceptii, iar în "Simbolul credintei" 90% sunt cuvinte latine. Iată cei mai de seamă termeni latini din lexicul crestin românesc: ajun (adjuno, are), altar (altare), botez (baptiso din greceste), cer (coelum), a crede (credo, ere), crestin (chrestianus), cruce (crux, is), a se cumineca (communico, are), a se cununa (corono, are), a se închina (inclino,are), a îngenunchia (ingenuculare), înger (angelus, din greceste), a jura (juro, are), minune (mirio, are), nun-nanas (nunus), nuntă (nuptia), păcat (peccatum), părinte (parens), a rugă (rogo, are), tâmplă (templum), a toca (tocco,are), sânt pentru sfânt (sanctus) etc. Unii termeni de credintă au fost creati direct de strămosii nostri, prin preotii lor, tot din latină, deci sunt complet diferiti de cei folositi în Biserica apuseană încă din secolul II. Acesta este dovada cea mai puternică că românii n'au fost crestinati de "misionari" de la Roma, care ne-ar fi impus termeni apuseni. Iată cele mai de seama exemple. Noi, ortodocsii românii, folosim termenii credeu, pentru crez (nu, symbolus), credintă (nu, fides); Tată (nu, Pater). Treime (nu, Trinitas), Făcătorul lumii (nu, creator mundi), împărătia lui Dumnezeu (nu, regnum Dei); fiintă (nu, substantiă); Fecioară (nu, Virgo), rugăciune (nu, oratio), iertare (nu, remisio), întrupare (nu, incarnatio), răstignire (nu, crucificatio), Înviere (nu, Ressurectio); înăltare (nu assumptio); răscumpărare (nu, redemptio) etc (Pr. D. Staniloae, Vechimea si spiritualitatea termenilor crestini români în "Biserica Ortodoxă Română", nr. 3-4 din 1979, p, 563-590). Unii istorici catolici sustin că "apostolul" dacoromânilor din nordul Dunării ar fi fost Sf. Niceta de Remesiana (+414). Teza lor este, însă, infirmată de martirii crestini din Dobrogea din sec IV, de numeroasele obiecte paleocrestine din secolele lII-IV, de numerosii episcopi de Tomis de care am amintit, de bazilicile din Dobrogea si mai ales de cele două 1ăcasuri de cult descoperite în nordul Dunării (M. Păcurariu, Pagini de istorie bisericească românească, Sibiu, 1991, p. 3-4). În privinta jurisdictiei bisericesti asupra comunitătilor crestine nord-dunărene, aceiasi istorici catolici sustin că toate comunitătile din provinciile dunărene ar fi existat sub jurisdictia Romei. Este cunoscută reforma împăratului Diocletian si împărtirea definitivă a Imperiului Roman în cel de apus si de răsărit din 395. Schimbările au avut urmări si asupra organizării bisericesti. Astfel, prin decretul împăratului Teodosie II din 421, toate bisericile din prefectura Iliricului, care făceau parte din Imperiul de răsărit, erau subordonate Arhiepiscopului de Constantinopol. Prin "Codicele Teodosian" din 438, se prevedea din nou subordonarea Iliricului fată de Constantinopol. Deci, Biserica străromână n-a stat niciodată sub jurisdictia Romei, mai ales că în primele trei secole, fiecare Biserică locală îsi avea propriul sau episcop, bucurându-se de o deplină independentă si nedepinzând canonic de nici un alt ierarh. Începând cu secolul VII, pe teritoriul României s’au asezat slavii, care, în contact cu autohtonii, s'au încrestinat treptat. După opinia unor mari istorici, P. P. Panaitescu sau C. C. Giurăscu, începând cu secolul X s'a introdus slavona în slujbele bisericesti, oficiate în bisericile românesti nord-dunarene. Explicatia este că existau grupuri de slavi, ai căror conducatori voiau în biserici o limbă pe care să o înteleagă si nu limba română, înteleasă numai de autohtoni. Astfel, s'a adoptat treptat slavona de către biserică si clasa cnezială românească, fiind introdusă mai târziu si în cancelariile Tării Românesti si Moldovei (M. Păcurariu, Pagini de istorie bisericească românească, p.4 - 5). Prin introducerea "ritului bizantino-slav" în bisericile noastre începând cu secolul X, am rămas mai departe în Biserica Răsăriteană, fiind până astăzi singurul popor de limbă si origine latină, dar de credintă ortodoxă, deci legat de Roma prin limbă si de Constantinopol prin credintă, purtând "sigiliul Romei si amprenta Bizantului", după fericita expresie a lui Nicolae Iorga. Mai mult, "Această sinteză de latinitate si Ortodoxie, ea însăsi un miracol si o formă de originalitate unică, a ajutat poporul român să se mentină, prin latinitate neconfundat în lumea slavă, iar prin Ortodoxie neconfundat în lumea nationalitătilor catolice din vecinatatea apuseană" (Pr. D. Staniloae. Rolul Ortodoxiei în formarea si păstrarea fiintei poporului român si a unitătii nationale, în "Ortodoxia" nr.4/1979, p. 529). Într'adevar, noi, Românii, suntem singurul popor neo-latin care purtăm numele strămosilor romani, ceea ce implică o puternică constiintă a latinitătii noastre, dublată de credinta ortodoxă, constiinta ce poartă în ea toată bogătia spirituală, hărnicia si demnitatea Romei, alături de frumusetea, adâncimea si spiritualitatea Bizantului. Dacă romanitatea este constiinta însăsi a neamului nostru, implicând unitatea si permanenta, forta decisivă care integrează elementul acestei constiinte, o constituie spiritualitatea răsăriteană ortodoxă, care mentine si promovează unitatea si permanenta românească. Să fim mândri că apartinem neamului românesc, cu un crestinism de origine apostolică, păstrând peste secole splendoarea romanitătii si profunzimea credintei ortodoxe, în ceea ce istoricii numesc "miracolul românesc".
Pr. Prof. Dr. Cezar Vasiliu / Montreal
|
Pr. Prof. Dr. Cezar Vasiliu 7/24/2011 |
Contact: |
|
|