Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Romïżœnii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestină
Note de carieră
Condeie din diasporă
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouă
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastră
Traditii
Limba noastră
Lumea în care trăim
Pagini despre stiintă si tehnică
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhivïżœ 2024
Articole Arhivïżœ 2023
Articole Arhivïżœ 2022
Articole Arhivïżœ 2021
Articole Arhivïżœ 2020
Articole Arhivïżœ 2019
Articole Arhivïżœ 2018
Articole Arhivïżœ 2017
Articole Arhivïżœ 2016
Articole Arhivïżœ 2015
Articole Arhivïżœ 2014
Articole Arhivïżœ 2013
Articole Arhivïżœ 2012
Articole Arhivïżœ 2011
Articole Arhivïżœ 2010
Articole Arhivïżœ 2009
Articole Arhivïżœ 2008
Articole Arhivïżœ 2007
Articole Arhivïżœ 2006
Articole Arhivïżœ 2005
Articole Arhivïżœ 2004
Articole Arhivïżœ 2003
Articole Arhivïżœ 2002








 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 
Despr" Vestire " si depre "Toleranță "

În Faptele Apostolilor(FA,8:26-40) ni se spune că Apostolul Filip a fost indemnat de Duhul Sfânt înspre sudul Țării Sfinte,și acolo a întâlnit pe un înalt dregător etiopean care se întorcea spre casa lui.Acel înalt dregător,care călătorea cu totul special,într-un soi de “încăpere” purtată de scalvi,căci această era adevărat㠓careta” a vremurilor respective,deci acest dregător citea din Cartea Profetului Isaia.Apostulul l-a întrebat dacă pricepe ceeace citește și răspunsul a fost deschis,”cum, dacă cineva nu îmi tălmăcește?”Atunci Apostolul, a cărui minte fusese învățată de către Hristos și luminată de Duhul Sfânt,i-a tălmăcit “Scripturile” și imediat l-a și botezat.Asemenea cei doi ucenici(Luca și Cleopa) care mergeau spre Emaus au avut lipsa de “tălmăcirea”,explicarea,Scripturilor,și acea tălmăcire ei s-au învrednicit să o primească direct de la Mântuitorul.Din cele relatate este limpede că pentru a fi înțelese “Scripturile” trebuiesc “vestite” și apoi explicate,tălmăcite.Iar cei care le tălmăcesc sunt vrednici de cinste specială,o cinste care îl face pe Sfântul Pavel să exclame:..’cât de frumoase sunt picoarele celor ce vestesc pacea, ale celor care vestesc Evanghelia..” Din nou ni se arată că singure Scripturile nu pot ajuta,ele au lipsa de un ‘tălmaci”,de cineva care să le vestească și să le explice.Despre importanta, “vestitorului” avem un alt exemplu încă mai cutremurător.
Pe însuși Hristos Dumnezeu a trebuit să îl vestească oamenilor cineva,iar acel “cineva” a fost Sfântul Ioan Botezătorul,”cel mai mare născut din femeie”.Iar Sfântul Ioan a și tălmăcit oamenilor cine vine,pe cine înfățișează,”cel căruia nu sunt vrednic să-I leg sandalele”,”Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii”.
Iar dacă Hristos Dumnezeu a avut lipsa a fi” vestit” și “tălmăcit”,ce trufie nebună ne poate face să spunem că noi nu avem nevoie de “vestire” și de “tălmaci”?Dar aici intervine din nou Înțelepciunea lui Dumnezeu care a arătat “calea”.Aceast㠓vestire” și “tălmăcire” se face în Biserica.Iarăși este lipsa să revenim asupra înțelesului Bisericii.
Biserica este așezare teandrică,Dumnezeu-omenească.Ea este din totdeauna și este locul în care se află Dumnezeu.Vechiul Testament și Noul Testament numesc aceste “loc” prin același termen,”Eclesia”.Din nou trebuie repetat că atunci când vorbim despre Biserica este necesar să înțelegem că ea există pe dou㠓nivele” diferite și nu putem folosi stările unuia dintre nivele pentru a expică stările celuilat nivel și viceversa.Astfel,fiind așezare Dumnezeiască, Biserica se află în condiția lui Dumnezeu,deci în afară timpului,”în veșnicie”,unde nu există nici trecut și nici viitor,există doar un “acum” perpetuu.Dar fiind și așezare omaneasca,Biserica este și realitate a lumii acesteia,căci în lumea această Dumnezeu se exprimă în “timp”.Cu alte cuvinte ,fiind trupul mistic al lui Hristos,Biserica nu poate fi decât “una”.Despre acest lucru,în chip lămurit au vorbit chiar Apostolii și cel mai lămurit vorbește din nou Sfântul Pavel în Epistolă către Galatieni unde și avertizează: 1:9,” Precum v-am spus mai înainte,și acuma va spun iarăși;Dacă va propovăduiește cineva altceva decât ați primit, să fie anathema”.Iar Sfântul Ciprian Episcopul Cartaginei(cca.200-258) în mod lămurit avertizează împotriva “Bisericilor paralele” și răspicat spune ;” extra Ecclesis nulla salus”(în afară Bisericii nu există mântuire).Dar aici întâlnim un alt paradox,o altă manifestare a “adâncului nepătruns” al Înțelepciunii lui Dumnezeu, a dragostei și milei Lui pentru oameni.Cei mai intransigenți dintre Părinții Bisericii, în ce privește canoanele și dogmele,așa cum era Sfântul Ciprian,s-au arătat cei mai înțelegători față de slăbiciunile și căderile “personale”.Sfântul Ciprian a fost cel care a arătat că Biserica trebuie să arate milă și înțelegere,”toleranta”, pentru cei numiți”lapses”,cei care din teamă sau sub tortură,au căzut din dreapta mărturisire(este vorba de teribila perrsecutie anti creștină din vremea Împăratului Decius).Sfântul Ciprian spunea că fiecare caz trebuie judecat individual și dup㠓iconomia” divină.Pentru că cei care “vesteau” știau cui vestesc și știau că în față lor se aflau nu “oamenii” ci “omul”,persoana fiecăruia, care poartă chipul și asemănarea lui Dumnezeu, deci este neprețuit.De aceea pentru fiecare, Biserica, folosește,cum ziceam,”iconomia”.
Iconomia divină,oikonomia,dispensation,înseamnă câteva lucruri.Înseamn㠓planul” divin dar mai ales modalitatea de a aplica normele canonice.
Există norme stricte pentru fiecare “cădere”,pentru fiecare păcat, dar Biserica și slujitorii ei,Ierarhi și Preoți,nu voiesc să fie pierdut vreun suflet și de aceea folosesc “iconomia”.Circumstanțele sunt considerate,căință este considerată,suspinul este considerat.Iar dacă fiecăruia dintre noi I se spune să ierte greșelile fratelui sau,dacă acela se va întoarce și se va cai,”de șaptezeci de ori câte șapte”,deci permanent, cu cât mai mult va face acceasta Biserica?(Bun inteles cand exista cainta adevarata si vointa de a nu repeat pacatul savarsit).
Este absolut cutremurător să te gândești la privilegiul de a fi membru al Bisericii Dreptmaritoare,Ortodoxe,cea care păstrează întregul tezaur al credinței.Al credinței care este poate cel mai mare dar făcut oamenilor de către Dumnezeu.Dăruire care,de atâta ori îl făcea pe Părintele Nicolae Steinhardt de la Rohia să spună,”dacă nu m-ai fi știut,nici nu m-ai fi căutat”.Dumnezeu ni se face “știut” mai înainte că noi să îl căutăm.
Ca membrii ai Bisericii Ortodoxe să stăm “bine,să stăm cu frică”,uniți în jurul învățăturii Ei,tainelor Ei,Ierarhilor Ei.Fără să ne uităm nici la dreapta și nici la stânga,cu milă pentru cei rătăciți, dar mărturisind,împreună cu Sfântul Ciprian că,”în afara Bisericii nu exista mântuire”.

Alexandru Nemoianu
Istoric
Michigan USA





Alexandru Nemoianu    1/10/2024


Contact:

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian