Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Rom�nii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestină
Note de carieră
Condeie din diasporă
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouă
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastră
Traditii
Limba noastră
Lumea în care trăim
Pagini despre stiintă si tehnică
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhivďż˝ 2024
Articole Arhivďż˝ 2023
Articole Arhivďż˝ 2022
Articole Arhivďż˝ 2021
Articole Arhivďż˝ 2020
Articole Arhivďż˝ 2019
Articole Arhivďż˝ 2018
Articole Arhivďż˝ 2017
Articole Arhivďż˝ 2016
Articole Arhivďż˝ 2015
Articole Arhivďż˝ 2014
Articole Arhivďż˝ 2013
Articole Arhivďż˝ 2012
Articole Arhivďż˝ 2011
Articole Arhivďż˝ 2010
Articole Arhivďż˝ 2009
Articole Arhivďż˝ 2008
Articole Arhivďż˝ 2007
Articole Arhivďż˝ 2006
Articole Arhivďż˝ 2005
Articole Arhivďż˝ 2004
Articole Arhivďż˝ 2003
Articole Arhivďż˝ 2002








 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 
Nicăpetre (n. 27 ianuarie 1936, Brăila - d. 21 aprilie 2008, Toronto)

Ctesc în cartea lui Nicăpetre “DownTown Brăilita via ‘89” : “Eminescul meu nu a fost o comandă oficială, nu a fost făcut de un meserias, Eminescul meu a fost cioplit de un om care citeste si iubeste ce a dat acest poet lumii. S-a întâmplat ca acel om să fie sculptor, să mângâie cu mâinile lui această lumină dată de zei oamenilor, marmura, să fie sculptor bun care a asteptat timpul când soarta a hotarât să apară masca lui Apollo drept Eminescul nostru. Dar în primul rând eu am sculptat nevoia noastră de Eminescu.”

In octombrie 2000, Nicapetre i-a invitat pe membrii cenaclului “Dor de Eminescu ” de pe langa Observtaorul la atelierul lui din Scarborough.
Admirându-i pe îndelete operele, am intuit atunci ceea ce apoi citeam în cartea sa: “sculptura mea nu este o meserie frumoasă si bănoasă, sculptura mea este un destin.” Iar mai departe: “înăltând din nou un trunchi de copac doborât, cioplind în el gândul tău, nu redevine un pericol?” I-am transmis în acea zi însorită de toamnă salutările doamnei Pavel si un zâmbet larg i-a apărut pe fată: “Da, mi-aduc aminte de doamna Amelia, a scris frumos despre mine. Ce mai face?”

Apoi l-am mai întâlnit în ianuarie 2001, când, la împlinirea vârstei de 65 de ani, directorul revistei Observatorul, Puiu Popescu, i-a pregătit o frumoasă surpriză: a făcut rost din România de diapozitivele cu sculpturile lui si în cadrul cenaclului tinut la tipografia unde se tipareste “Observatorul”, a început să le proiecteze pe un imens ecran.

A fost o seară cu totul exceptionala, pe care nici unul din cei prezenti atunci nu o va uita.
Nicăpetre a fost foarte emotionat si, privind diapozitivele, ne-a oferit, spontan, o instructivă prelegere.
“Un artist n-ar trebui să-si explice sculpturile, ci să le lase pe ele să vorbească singure; dar eu o să vă povestesc totusi cum am ajuns la ele si ce mi-a trecut prin cap când le-am cioplit.”

Cum o tipografie nu e o sală de spectacol, ne-am asezat pe tabureti, pe rulouri de hârtie si pe cutii. Un beculet dădea lumină atâta cât să nu fie beznă totală. Sculpturile au fost comentate de autorul lor, care si-a depănat amintiri, uneori nostime, alteori cutremurătoare. Vorbele lui ne-au captivat. Tipografia a încetat să fie tipografie, iarna a încetat să fie iarnă, timpul s-a oprit, beculetul s-a transformat în soare si am trăit cu totii un moment de mare intensitate, încălziti de farmecul de povestitor al celui care ne vorbea.

În acea zi am înteles că marii sculptori si-au propus să învingă legile fizicii ale materiei.
Desi Nicăpetre spunea că sculpturile trebuie să vorbească singure, fără explicatiile artistului n-as fi stiut să pătrund în intimitatea dintre artist si materie.Prezentarea a fost o lectie de întelegere a sculpturii. Cuvintele au luminat propriile sale opere.Cum sa nu fi fost nevoie de cuvintele lui?
Artistii de geniu sunt în avans fată de contemporanii lor si rămân deseori neîntelesi.
Dar când un asemenea artist are pe lângă talentul de sculptor si harul vorbei si scrisului, cum le avea Nicăpetre, se naste posibilitatea unei mai mari apropieri între artist si privitor.

Cartea mi s-a parut tot atât de atractivă ca si prezentarea din acea seară, când ni s-a explicat ideea de zbor prezentă în lucrările lui Nicăpetre.
Referindu-se la sculpturile în lemn, artistul ne-a mărturisit că în fata unui trunchi de copac, prima lui idee era să-l ridice, să învingă gravitatia, să-l faca sa zboare: “în fata bucătii de marmură, sau de lemn, sculptorul nu vede numai forma viitoarei sculpturi, ci întreaga ei miscare.”

După prezentare l-am zărit pe maestru sezând singuratic pe o cutie si privind în jur.
Purta un pulover gros, tărănesc. M-am apropiat si l-am întrebat: “Vă e drag puloverul, nu-i asa?”
A zâmbit gânditor: “Da. Cum stiti?” “Dumneavoastră, ca sculptor, iubiti materia, i-am răspuns, si fiecare din noi duce cu el istoria hainelor pe care le-a purtat, cu specificul tesăturii cu tot. M-am gândit că iubiti acest pulover din lâna de oaie”.
“Nu v-ati înselat”, mi-a răspuns.
Citesc în cartea “Brailita downtown”: “Pânza de sac îmi si place. Are o textură vizibilă, aspră, lumina cade pe ea cu un efect special, culoarea întinsă pe suprafata ei are o viată aparte”.

După acea memorabilă prezentare, sedintele de cenaclu de pe langa Observatorul , din ianuarie, au continuat să-l sărbătorească pe Nicăpetre alaturi de Eminescu, ocazie cu care Nicăpetre ne recita poezia lui preferată, “Glossa”.
Odată totusi a ales si “Dintre sute de catarge”.
Când recita era transpus ca si cum ar fi comunicat direct cu poetul.

În 2006, când Nicapetre a împlinit 70 de ani, la cenaclul care s-a tinut în fatza unui public de peste 300 de persoane, Puiu Popescu i-a înmânat diploma de membru de onoare al comunitătii.
Ne-a vorbit si atunci despre el, despre planurile si sperantele lui artistice legate de sculptură, de publicarea cărtilor si despre centrul cultural Nicăpetre înfiintat la Brăila.
La sfârsit ne-a dat autografe pe superbul album “Nicăpetre” apărut în România , continând fotografii ale lucrărilor lui si ale casei memoriale din Brăila.

Nefiind critic de artă, contactul meu direct cu cineva de talia lui Nicăpetre m-a intimidat.
Mi-e greu să scriu despre marele lui talent.
Prefer să folosesc un citat dintr-o scrisoare a lui Nicu Steinhardt către Virgil Ierunca:
“Fericiti cei ce s-au născut în acest paradis românesc; cei ce l-au privit cu ochi veseli si înlăcrămati; cei în ale căror vine curge sângele sesurilor, dealurilor sau muntilor natali; … fericiti cei ce-l poartă-n suflet, desi se află departe; cei ce -orice, oricum si oricând- nu si-l zmulg din lăuntrul lor, unde paradisul acesta pământesc si-a pus indelebila pecete.”

Nicăpetre era purtătorul acestei peceti. Noi, prietenii lui de la grupul Observatorul, născuti ca si el în România, dar trăind departe de tară, am avut privilegiul de a fi lângă el, de a-l asculta, de a-l citi, de a-l admira si de a-l iubi.

În ianuarie 2008 , sărbătorind pe Mihai Eminescu si ziua lui de nastere, când era prea bolnav pentru a veni la cenaclu, Puiu Popescu l-a sunat la celular si cei peste 200 de participanti i-au cântat, gâtuiti de emotie, “Multi Ani Trăiască”.
A răspuns trist: “Vă iubesc dragi mei prieteni !”

A plecat dintre noi fără a înceta să spere că va lucra din nou.

Nicăpetre a fost membru fondator al revistei si al grupului de la Observatorul.
De cand ne-a părăsit, cenaclul nostru poartă numele de Nicăpetre.
In fiecare an, in luna Ianuarie, grupul de la Observatorul acordă un premiu special unui artist plastic in memoria lui Nicăpetre.


* Nota Observator ;
câteva imagini inedite cu Nicăpetre gasiti la rubrica eveniimente culturale





Veronica Pavel Lerner




Veronica Pavel Lerner     4/22/2023


Contact:

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian