Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Rom�nii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestină
Note de carieră
Condeie din diasporă
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouă
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastră
Traditii
Limba noastră
Lumea în care trăim
Pagini despre stiintă si tehnică
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhivďż˝ 2024
Articole Arhivďż˝ 2023
Articole Arhivďż˝ 2022
Articole Arhivďż˝ 2021
Articole Arhivďż˝ 2020
Articole Arhivďż˝ 2019
Articole Arhivďż˝ 2018
Articole Arhivďż˝ 2017
Articole Arhivďż˝ 2016
Articole Arhivďż˝ 2015
Articole Arhivďż˝ 2014
Articole Arhivďż˝ 2013
Articole Arhivďż˝ 2012
Articole Arhivďż˝ 2011
Articole Arhivďż˝ 2010
Articole Arhivďż˝ 2009
Articole Arhivďż˝ 2008
Articole Arhivďż˝ 2007
Articole Arhivďż˝ 2006
Articole Arhivďż˝ 2005
Articole Arhivďż˝ 2004
Articole Arhivďż˝ 2003
Articole Arhivďż˝ 2002








 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 
Un concert spectacular, unic, oferit diasporei române din Toronto de Ziua României

În ajunul zile Naționale a României, doi muzicieni româno-canadieni și-au dat mâna într-un concert spectacular, unic, oferit diasporei române din Toronto și oricărui iubitor de muzică. Măiastra pianistă clasică Antonia de Wolfe a „aruncat mănușa” legendarului jazzman Gia Ionesco într-un „duel” pianistic neașteptat. Sub titlul Classical Meets Jazz: A Celebration of Romania’s National Day, concertul din 30 noiembrie de la Heliconian Club din Toronto a fost patronat de Consulatul României la Toronto, doamna consul Oana Raluca Gherghe implicându-se personal în logistica evenimentului (inclusiv recepția care a urmat concertului).

O sală intimă dar plină până la refuz, o scenă retrînsă, un Steinway cu aspect de antichitate, dar (după cum aveam să auzim) cu o sonoritate excepțională, au adus întregii reprezentații un spirit de autenticitate și afabilitate. Gazda serii, actorul Vladimir Radian – el însuși un artist cu un pedigri impresionant, distribuit în filme cunoscute ca The Sum of All Fears, Beyond Borders, ori piesa lui Bertold Brecht Opera de trei parale – a oferit publicului o prezentare inspirată și plină de har pe tot parcursul concertului; de la succinta rememorare a peste două milenii de istorie și latinism a poporului român la recitarea tulburătoare a unei părți a Scrisorii a treia de Mihai Eminescu, de la revelatoarea prezentare a carierei Antoniei de Wolfe la ades umoristica introducere a artei lui Gia Ionesco.

Programul serii a fost în sine un adevărat maraton pianistic nu doar prin durata efectivă a muzicii interpretate dar mai ales prin dificultatea tehnică a programului îndrăzneț și cativant. Antonia de Wolfe a ales pentru debut Suita nr. 2, op. 10 pentru pian de George Enescu, luceafărul muzicii clasice române, pe care famiosul violonist Yehudi Menuhin îl numea cea mai extraordinară ființă umană, cel mai mare muzician și cea mai formativă influență pe care am avut-o vreodată. Unanim votată cu primul premiu la concursul de compoziție Pleyel de la Paris din 1903 lucrarea revelează în cele 4 părți (Toccata, Sarabanda, Pavana și Bourree) un limbajul bogat, de inspirație neoclasică și impresionistă, alături de filonul folcloric român și o tehnică reclamând virtuozitate. Dincolo de bravura excepțională a Antoniei, publicul a fost impresionat de măiestria interpretării ei plină de emoție și pasiune. Piesa For a Moment din creația lui Gia Ionesco a adus o oază de calm servind ca un inspirat liant între performanța clasică a pianistei și erupția jazzistică ce a urmat.

Un adevărat vulcan pe clape, Gia Ionesco a electrizat sala prin relucrarea briliantă a unor standarde jazz ca Summertime de George Gerswhin, sau Take the „A” Train de Billy Strayhorn pentru Duke Ellington Orchestra, ori compoziții personale ca Sometime. Un moment interesant a adus piesa Dawn a compozitorului Bela Bartok, unde limbajul muzical a fost rescris până la nerecunoașterea materialului sonor original
.
Cea de-a doua parte a concertului a oferit o fațetă diferită a virtuozității pianistice a Antoniei de Wolfe, care a ales două piese de Claude Debussy; Suita Bergamască în patru părți (Prelude, Menuet, Clair de Lune și Passepied) și piesa L’isle Joyeuse, în care culoarea, cromatismul și vivacitatea au inspirat o performanță pe măsură. Interpretarea Antoniei de Wolfe a combinat un tușeu de un rafinament ieșit din comun cu o impetuozitate pianistică pe care, personal, încă nu le-am auzit pe viu. Publicul a fost hipnotizat de zborul degetelor peste clapele albe și negre, ritmul accelerat până la viteze pe care nu le-ar fi crezut posibile, încheindu-și intepretarea fulminant în ovațiile prelungite, și ridicând audienței în picioare.

Parcă acceptând provocarea la „duel”, Gia Ionesco a urmat Antoniei de Wolfe cu o incredibilă vigurozitate pianistică ce combină avangarda, free jazz cu sonoritățile balcanice și poliritmurile care îi sunt atât de dragi, în piese ca Scene or Stage, Propaganda/Psychosophia, 19-Nineteen, The Purpose sau PhenomenonMethod. Iar la final, a invitat-o înapoi pe scenă pentru un „duet” pianistic în ritm electrizant de boogie, transmițând audienței o energie fabuloasă și încheind exploziv o seară de neuitat dedicată Zilei Naționale a României. Aș aminti la final că publicul a inclus, printre alte personalități, pe producătorul american de film și muzică, președintele AMG Mark J. Berry, căruia i se datorează peste 30 de discuri de aur și platină câștigate de artiștii la succesul cărora a contribuit.

Mihaela Cudalbu
Muzicolog, Toronto








Mihaela Cudalbu    12/3/2024


Contact:

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian