Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Rom�nii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestinã
Note de carierã
Condeie din diasporã
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouã
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastrã
Traditii
Limba noastrã
Lumea în care trãim
Pagini despre stiintã si tehnicã
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhiv� 2024
Articole Arhiv� 2023
Articole Arhiv� 2022
Articole Arhiv� 2021
Articole Arhiv� 2020
Articole Arhiv� 2019
Articole Arhiv� 2018
Articole Arhiv� 2017
Articole Arhiv� 2016
Articole Arhiv� 2015
Articole Arhiv� 2014
Articole Arhiv� 2013
Articole Arhiv� 2012
Articole Arhiv� 2011
Articole Arhiv� 2010
Articole Arhiv� 2009
Articole Arhiv� 2008
Articole Arhiv� 2007
Articole Arhiv� 2006
Articole Arhiv� 2005
Articole Arhiv� 2004
Articole Arhiv� 2003
Articole Arhiv� 2002








 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 
Cantareata canadiana de opera - Ema Albani

Emma Albani a fost prima cantareata canadiana care a castigat renume international.

Repertoriul ei cuprinde opere de Mozart, Rossini, Donizetti si Bellini, iar mai tarziu in cariera sa l-a inclus si pe Wagner. Albani a dat reprezentatii in Europa si in America de Nord iar in audienta sa se aflau cateodata Regina Victoria, Kaizerul Wilhelm I si Tarul Alexandru al II-lea.

S-a nascut in Chambly, Quebec
Numele ei este Marie Louise Emma Cecile Lajeunesse. Tatal sau Joseph era muzician. Tatal sau era foarte bun interpret la violina, harpa, pian si orga.
Ea incepe sa studieze de la varsta de cinci ani. Tatal sau o pune sa studieze cate patru ore pe zi intr-un regim draconic.
Dupa moartea mamei ei, isi continua educatia la scoala unei manastiri, condusa de Dames de Sacre Coeur unde tatal sau era profesor de muzica. Acesta a fost norocul sau dat fiind ca a putut sa fie educata mult mai bine pentru cat tatal sau isi putea permite. Talentul sau muzical era evident, maicile trebuiau sa nu o lase sa participe la competitii pentru ca altfel le-ar fii castigat pe toate si alti copii n-ar fii putut sa castige.

Am avut si noi un astfel de pension de domnisoare in Bucuresti. Sediul Notre Dames de Sion a fost in actualul lpcal al Facultatii de Instalatii pentru Constructii nu departe de Liceul Mihai Viteazul. Aici a absolvit Jeni Acterian, vestita regizoare de teatru interbelica.

Deoarece nu putea sa urmeze o cariera muzicala in Quebec dat fiind ca actoria si cariera muzicala pentru o femeie erau considerate nepotrivite, familia se muta in Albany, New York . Acolo ea devine o cantareata foarte populara si aduna suficienti bani ca sa poata sa isi finanteze studiile.
Calatoreste la Paris unde studiaza cu Gilbert Louis Duprez la Conservatorul de Muzica din Paris. Dupa ce studiaza 6 luni pleaca in Italia unde studiaza belcanto cu Francesco Lamperti. Profesorul de elocventa, Signo Delorenzi o sfatuieste sa isi schimbe numele in Emma Albani, pentru ca suna mai european.
Incepe sa nu mai aiba bani pentru a-si sponsoriza studiile, de aceea se angajeaza in orasul Messina unde isi face debutul cu personajul Amina din opera lui Bellini “La Sonnambula”. A fost un succes nemaipomenit. Din pacate aceasta opera un a fost montata la Opera Romana, ca dealtfel niciuna din operele lui Bellini. Bellini necesita o cantareata foarte experimentata cum au fost mai apoi Monserat Caballe, Joan Sutherland sau Maria Callas.

Dupa ce contractul de la Messina expira se intoarce la Milano unde isi continua studiile cu Lamperti. Accepta roluri in Florenta si Malta cu “La Sonnambula”, “Lucia di Lammermoor”, “Robert il Diavolo”, “Il Barbiere di Siviglia” si “L’Africaine”.
Dupa ce petrece iarna in Malta, face auditii cu Frederick Gye, managerul de la Covent Garden din Londra. Impresionat de talentul ei semneaza un contract de 5 ani de zile.
Dupa ce ii intalneste pe Sir Julius Benedict si pe Joseph Pitman devine interesata de oratoriu (o forma de concert in care exista orchestra, cor si solisti dar unde nu exista costume sau interactiune intre participanti-cor si solisti si in principiu care trateaza subiecte sacre).
In Londra are rolurile “Ofelia” din Hamlet si contesa in “Nunta lui Figaro”. In perioada din afara stagiunii sustine la Moscova spectacolele: “La sonnambla”, “Rigoletto”, “Hamlet” si “Lucia de Lammermoor”. La Saint Peteburg in fata tarului sustine cateva spectacole.

In general la Covent Garden cantaretii repetau aceleasi roluri findca competita era foarte acerba si ei isi pastrau rolurile cu strasnicie.

In anul trei al contractului regina Victoria ii cere un spectacol privat, de aceea ea vine la castelul Windsor pentru a interpreta “Caro Nome” din “Rigoletto”(ascultati-l pe You Tube interpretat de Ileana Cotrubas), “Robin Adair”, “Ave Maria” si “Home Sweet Home”.
Regina a fost impresionata si a chemat-o din nou sa interpreteze din Brahms, Grieg, Handel, Mendelssohn si din melodii frantuzesti si scotiene.

Face un turneu in America in orasele: New York, Boston, Philadelphia, Baltimore, Washington, D.C, Chicago si Albany.
Este prima care canta opera lui Wagner in New York. Erau cantate in italiana cum era obiceiul la Covent Garden, si este insotita de Ernest Gye, baiatul managerului.
In al patrulea an al contractului in afara stagiunii ea canta “Hymn of Praise” de Mendelssohn si “St. Cecilia” de Julius Benedict.
In al cincilea an interpreteaza “Tannhauser”, unde ea este Elizabeth. Nu veti putea asculta prea mult Wagner in America deoarece era preferat de Hitler.
Emma se castoreste cu Ernest Gye in 1878 si ramane gravida dand nastere unui baiat Frederick Ernest Gye in 1879. Ea continua sa interpreteza pana ce naste.
Este invitata in 1881 sa interpreteze rolul Elsa din “Lohengrin” de Wagner. Interpretase pana acum rolul in italiana, dar acum, dat fiind ca era invitata de Opera Regala din Berlin, il invata din nou in limba germana. La sepctacol a participat imparatul german. Au fost trei chemari la scena iar imparatul german ii da titlul de Hofkammersangerin.

In 1883 interpreteaza trei recitaluri in Montreal. !0,000 de oamni vin sa o intampine iar poetul Louis Honore Frechette compune un poem in onoarea ei pe care il citeste la receptie. Debutul ei in opera in Canada este la 13 februarie 1883 in Toronto la Grand Opera House, unde interpreteaza “Lucia di Lammermoor”.
In Londra canta rolul Brunehild in opera “Sigurd” de Ernest Reyer si rolul Julieta din “Romeo si Julieta” de Gounod. In toamna face turul Belgiei si al Olandei.
In 1886 se intalneste cu Franz Liszt care o lauda pentru interpretarea “The Legend of St. Elizabeth.”

Albani debuteaza in Metropolitan Opera House in New York in 23 noiembrie 1891 in “Les Huguenots.” De asemeni interpreteaza “Lohengrin”, “Die Meistersinger” si “Der fliegende Hollander”.
Se retrage de la Covent Garden in 1896.
Urmeaza turnee in Canada si in 1898 in Australia.
Dupa unul din turneele din 1889-1890, iata ce declara artista: “ Ne-m copt in Mexic, ne-am udat pana la piele in San Francisco, am inghet bocna in orasele vestice. Am petrecut 6 zile in tren fara oprire de la Chicago in Mexic. A fost groaznic. Dar trei saptamani in Mexico au fost o mare compensatie petnru toate acestea deoarece mexicanii nu pot vedea opera asa de des si cu bucurie au dat 12 dolari pe tichet chiar daca stiau ca dupa aceea trebuie sa manance numai paine cu apa”.
La moartea reginei Victoria participa la serviciul funebru unde este solista .


Dupa un concert in Toronto la Massey Hall criticii au comentat in felul urmator: "Albani este inca miraculoasa din punct de vedere al volumului si al bravarii, dar muzica a inceput sa piara din vocea ei, teribila duritate care arata ca vocea ei se toceste incepe sa se auda”

Continua tururi ale Angliei cu talentatii: Marie Novello, pianist la 10 ani si John McCormack, care isi face debutul la Convent Garden.

Ultima reprezentatie este la 14 octombrie 1911. In acelasi an publica o carte “40 de ani de cantec”, o carte de memorii dar si un ghid de arta a cantecului.

Se retrage la Kensington. Deoarece face investitii gresite isi pierde averea si e nevoita sa dea lectii muzicale pentru a-si castiga existenta.
Sotul ei moare in 1925 dar concerte de binefacere, aranjate de prieteni aduc suficienti bani pentru Albani, ca sa poata trai o batranete linistita.

Moare in Londra la 3 aprilie 1930.




Dana Mateescu









Dana Mateescu     9/7/2024


Contact:

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian