Tablete pentru prieteni : Democratie si civilizatie
Istoria are multe atributii printre care si aceea ca masoara -in mare- cel mai pretios element din viata omului, timpul . Astfel se poate realiza -cind ne uitam in urma- ca au fost necesari mii de ani lui homo sapiens- sa ajunga la formula guvernarii unui grup uman nu de catre o persoana desemnata de zei sau Dumnezeu ,nu de conducatori razboinici sau religiosi ci de o conducere conforma cu alegerea pe care o desemneza poporul si care era de presupus ca exercita puterea delegata in interesul poporului care i-a desemnat; asa a luat nastere democratia directa la greci si a fost reluata dupa mai mult de un mileniu de intunecime de Ev Mediu -in care a domnit bunul plac al monarhiilor absolute, al totalitarismelor de toate nuantele-religios si monarhic-, pina cind revolutia franceza si infringerea lui Napoleon au eradicat monarhia absoluta si cind revolutiile nationale si democratice din sec 19 au facut posibil instituirea abia dupa primul razboi mondial -la incepuitul sec 20- a democratiilor parlamentare in care poporul este guvernat prin reprezentantii lui liber alesi.
Explicatia cea mai plauzibila de ce istoria a necesitat asa lung interval de timp ca sa se ajunga la ideia si la implimentarea democratiei parlamentare ar fi cea sustinuta de cei care ca si Claude Imbert -cunoscut ziaruist francez- considera ca nu se poate realiza o astfed de conducere statala daca in paralel nu exista o evolutie civilizatorie ; cu alte cuvinte democratia se implanteaza acolo unde civilizatia o permite ; rezulta deci ca exista o relatie dialectica de conditionare reciproca intre evolutia civilizatiei si acceptarea democratiei,ceea ce inseamna ca nu se poate implimenta o democratie parlamentara functionala acolo unde constiinta individului si deci a grupului social nu a atins un nivel de civilizatie corespunzator. Aceasta l-a facut pe Imbert sa considere ca `la democratie est la fine fleur de la civilization``ca deci democratia este un privilegiu fragil al civilizatitei luata atit in sens material cit si spiritual-social. Veridicitatea acestei concluzii este exemplificata pe deplin in sensul esecului sau ineficientii acestui fel de guvernare in tarile africane ; in sensul esecului republicei dela Weimar din Germania de dupa primul razboi mondial unde - dictatura lui Bismark si a Kaiser-ului- au impiedicat desvoltarea unuei constiinte democratice in masse spre deosebire de Marea Britanie in care spiritul lui Magna Charta libertatum a favorizat o evolutia treptata pe o durata de 800 de ani a spritului masselor catre o democratie pârlamentara care a ajuns la timpul sau un model de functionalitate.; mai trebue mentionat deasemenea cei 80 de ani de comunism european in care spiritul democrataic a fost omorit sistematic in gulaguri si inchisori si care a lasat in urma state amputate moral si civilizatoriu care le impiedica pina azi sa functioneze -cum e cazul Rominiei, Bulgariei, Albaniei, fostei Jugoslavia ec. Dar democratia,inafara de libertatea cetateneasca , egalitatea in fatza legii, toleranta fatza de minoritatile etnice si respectul fatza de individ (infirmitati,orientare sexuala etc) mai presupune o obligatie fatza de guvernul ales : aceea de a sprijini pe alesii lui legali si a-i ajuta sa guverneze. Aceasta atitudine denota constiinta civilizata si rationala ;fara aceasta se ajunge la ce se vede in Frantza -tzara cu veche traditie democrata, in care nu se poate vorbi de lipsa de civilizatie,-dar in care politica demagogica a unora din conducatorii politici ai opozitiei, calca in picioare pricipiul democratic de sprijinire a alesilor masselor pe toata durata jurisdictiei lor.
Astfel de practici sunt un pericol pentru democratie care structural este oricum un sistem fragil si duce in viitor la deruta ideologica a masselor in sensul ca acestea pierd increderea in institutiile democrate; de aici nu mai este decit un mic pas pina la dictatura -de drepta sau de stinga- sau la anarhie si moartea tuturor drepturilor individului, adica..intoarcere la Ev Mediu.
Ori acesta trebue evitat cu orice pretz;este suficient ca exista amenintzarea atomica;este dezastruos ca s-a ajuns la un conflict planetar generat de intolerantza politico-religioasa ;este de neacceptat ca democratiile lumei vestice sa dispara prin incapacitatea lor de a respecta principiile comportamentului democratic si incapacitatea lor de a se apara contra tendintelor interne de destabilizare provocata de factori ca sabotarea conducerii statului aleasa prin vot liber si secret, acordare de drepturi excesive minoritatilor etnice care nu demonstreaza integrare ( care tind sa abuzeze de legile in vigoare ) etc. si prin asta altereaza coeziunea sociala.
Democratia ,cucerire civilizatorie, are nevoie de increderea si sustinerea celor ce au ales-o ca sistem de guvernare; fara aceste ingrediente aceasta floare sensibila a gindirii umane si evolutiei sociale, moare. Si ar fi pacat ...; orice alternativa este inacceptabila meliorismului uman. Dr Dinu Dimitriu / Toronto
|
Dr. Dinu Dimitriu 11/13/2010 |
Contact: |
|
|