AFM – The American Film Market, 2010
Cu terminarea vacantei de vara si inceputul sezonului de premii cu EMMY -dedicat televiziunii- AMERICAN FILM MARKET – seziunea de toamna – ramane totusi una din manifstarile importante ale Industriei Cinematografice de pe mapamond. Daca la renumitele manifestari de la Cannes si Venice au atentionat intrarea noilor cineasti pe scena lumii si, in ciuda celorlalte asa zise „Film Markets” care sunt atasate de festivalurile majore de filme de la Berlin la Hong Kong, AFM a ramas si probabil va ramine considerat ca cea mai importanta actiune al Industriei Cinematografice globale. Anul acesta, mai mult ca ori cand, dat fiind situatia precara a economiei globale, strategiile de lansare a filmelor cat si finantarea lor au fost nevoite sa-si restructureze prioritatile. Dat fiind si inovatiile aduse de evenimentul electronic care costa totusi mai putin decat utilizarea traditionala pe celoloid care trage dupa el si laboratoarele necesare, cineastii s-au inmultit si ca atare, si filmele. Problemele s-au multiplicat si ele ca atare, dat fiind costurile de distributie si cele publicitare care, traditional, dubleaza bugetul initial dedicat productiei unui film de lung metraj. Cu alte cuvinte, ce combinatii se pot face ca aceste cheltuieli sa fie reduse si totusi oferi cineastilor o metoda ordonata de a expune lucrarile lor. Mai continua si mentalitatile diferite intre Hollywood – care se uita la film ca un produs cu un accent primordial pe bani si profit - si restul lumii, care se uita la film, asa dupa cum e menit, ca o forta culturala aplicandu-i-se chiar titlul de ”a 8-a Arta”. Si asa dupa cum marile expozitii de carti incepand cu cea de la Frankfurt in fiecare Octombrie, la fel si cu AMERICAN FILM MARKET care ofera oportunitatea ca producatorii si distribuitorii de filme sa se cunoasca mai bine, sau mai bine zis, sa-si arate noile creatii ale anului urmator, care se vor lansa in 2011. Intr-o atmosfera destul de festiva, programul oferit de AFM include si citeva seminare in domeniile tehnice si de marketing, cel mai important fiind, insa, despre finantarea si co-finantarea filmelor care fluctueaza atat cu dinamica a pietii dar care depind si de manipulatiile ce caracterizeaza diferenta intre marile Studiouri Hollywoodiene si ceilalti. Interesant este nu numai de citit in revistele profesionale despre ele si dedesubturile ‚miscarilor’ produse - ca la ori ce categorie de afaceri – cu diferenta ca aceasta manifestare dureaza o saptamina plina, timp in care participantii de pe tot globul fac un puternic schimb de experienta. Avand un loc traditional in orasul Santa Monica, California, la Hotelul Loews unde ocupa opt etaje, cu majoritatea firmelor in fiece camera iar unele chiar in doua, aglomeratia la AFM e atat de intensa, incit extinderea a fost iminenta si la citeva hoteluri alaturate ca sa acomodeze pe noii participanti. Diferit de Festivalurile de Filme unde se acorda premii menite sa incurajeze originalitatea unui film cu subiect aparte, si unde unele exceptionale sunt acaparate mai inaintea pietilor comerciale, activitatea si atmosfera sunt totusi minore. Pe noi acestia care suntem dedicati artei cinematografice ne cam doare aceasta zarzavagerie a artei pure, probabil tot atat de mult ca ceeace simte un pictor maestru. Pe de alta parte, trebuie sa acceptam o realitate economica dura care sa permita un trai mai bun decat muncind in mine, maturat strazile sau ca birocrat intr-un loc obscur. Iar problemele cresc pe masura ce nu dam atentie la ceeace se intampla in jurul nostru. E deajuns insa ca cineva sa viziteze daca nu chiar sa participe la asemenea manifestatii ca sa-si dea seama de natura atat a oportunitatilor cat si a problemelor ce includ sacrificiul multora care vor sa ne distreze si sa ne faca sa uitam de problemele zilnice. Cu toate astea, trebuie sa recunostem ca misiunea unui Market este totusi o misiune economica. In cazul organizatiei AMERICAN FILM MARKET, ca si alte manifestari asemenatoare in jurul lumii, s-a pionerat o metoda specific organizata „dupa necesitati, coane Fanica” cum se spune la noi. Caci fara a n-i se oferi
asemenea oportunitati, ca si in alte domenii cum sunt Forurile si Conferintele Inernationale, n-am afla ce e nou, sau mai nou, produse menite sa ne alineze cerintele si vrute - nevrute, industria de divertisment ne ofera si ea produse care s-au inmultit cu carti si jucarii, cu vanzarea de diskete DVD si Video-Games. Astfel, nu ne ramane decat sa decidem ce ne convine sa adoptam si ce ne distreaza mai mult, sperand ca in acest proces avem norocul sa dam peste lucrari importante care sa ne imbogateasca atat lupta contra ignorantei, contra plictiselii si mai important sa ne distreze, contribuind astfel la bucuria de a trai o viata ma buna!
|
de la Ray Arco - Corespondentul nostru din Hollywood 10/10/2010 |
Contact: |
|
|