O carte remarcabilă despre Ludovic Spiess
O CARTE REMARCABILA
Acum câteva zile urmăream la televiziune un dialog despre viitorul cărtilor. Concluzia era clară: romanele si volumele documentare vor trece, treptat, în forma digitală. Dar cartea nu va dispărea în totalitate, sustinea unul dintre specialisti, ci dimpotrivă, vor exista încă volume de exceptie si acelea vor fi încă si mai frumoase decât cele de până acuma, dând ca exemplu albume de artă „din cele care se pun la vedere” în salon.
Ei bine, una din cărtile de exceptie si care ar merita să fie prezentă în toate saloanele amatorilor de muzică (si nu numai) este recenta aparitie a monografiei dedicate de Costin Popa lui Ludovic Spiess la Editura „Curtea Veche”, volum care a primit premiul „Cartea Anului 2009” acordat de revista „Actualitatea muzicală”.
Într-o editie de lux, legată si cu o hârtie de foarte bună calitate, cartea contine multe fotografii, dar si fotocopii ale afiselor si programelor spectacolelor (peste 400 la numar) ale artistului român. Deci, în afară de text, cartea este plină de imagini si, pentru cei care au trăit în România când Ludovic Spiess a devenit o prezent~ artistică mondială, ea este ca un album de amintiri. Costin Popa, prin firea sa un om de o mare constiinciozitate si perseverentză, face din volum, care este o prezentare metodică a personalitatii lui Ludovic Spiess privită din mai multe unghiuri, o palpitantă lectură. Putine monografii, cred eu, au calitatea de a depăsi cadrul strict documentar al lucrării si de a insufla în ele scânteia vietii. Ori această monografie are, zic eu, această calitate, de a pune cititorul fie în contact direct cu artistul, prin inserarea textului autobiografic despre începuturile muzicale, fie în contact cu mărturiile sotiei sau ale personalitătilor artistice cu care Ludovic Spiess si-a încrucisat pasii de-alungul bogatei sale cariere. Pasiunea cu care autorul culege date si informatii despre marele cântăretz este aparentă în fiecare sectiune a cărtii, oferind cititorului nu numai detalii artistice, dar si amănunte din viatza cotidiană. Aflăm astfel că Ludovic Spiess iubea vânătoarea, pescuitul si arta culinară, uneori gătind.
Ideea de a edita un volum în care peste jumătate din cele 340 pagini este ocupat de anexe este pe de o parte utilă documentar, dar pe de alta are si o anumită poezie. Mi s-a părut că imaginile si afisele (în toate limbile, unele chiar cu litere slave) aduc nu numai culoare, dar si o vivacitate specială volumului. În plus, cum în epoca actuală oamenii au nevoie de imagini, Costin Popa le satisface pe deplin apetitul oferindu-le imagini cât se poate de interesante.
Cariera lui Ludovic Speiss, întinsă de-alungul a 25 de ani, este prezentată cronologic si autorul, dovendind o profundă întzelegere a personalitatii artistului, consacră un capitol aparte momentului definitoriu al întâlnirii lui cu dirijorul Herbert von Karajan si lucrului la înregistrarea „Boris Godunov”.
Interesantă (nu numai pentru specialisti, dar pentru orice iubitor de operă) este partea în care pasionatul cronicar de operă Costin Popa analizează în detaliu interpretările lui Ludovic Speiss cu competentza si harul pe care i le stim din c~rtile anterioare.
Iată o carte care face cinste oricărei biblioteci sau, ca să-l parafrazez pe specialistul de la televiziune, poate sta cu brio la vedere în saloanele Românilor de pe tot globul!
|
Veronica Pavel Lerner 5/16/2010 |
Contact: |
|
|