Let's rock! (XVII)
Motto: Without music, life is a journey through a desert Pat Conroy - scriitor american contemporan De-a lungul anilor, Carlos Santana a schimbat frecvnent componenta formatiei atrāgând mereu alti artisti de talent dar pāstrând drepturile asupra numelui grupului. Astfel, Santana a dāinuit ca un organism viu, în continuā transformare si perfectionare, mereu altul si totusi superb acelasi. In 1970 grupul a publicat albumul "Abraxas" care continea 12 melodii. Numele de Abraxas vine de la basilidieni, o sectā de gnostici din secolul al doilea. Ei îl foloseau pentru a desemna Fiinta Supremā cāreia i se închinau, în credinta lor Iisus Christos însusi trāgându-se din Abraxas. Fiecare din literele grecesti ale acestui nume având o semnificatie numericā, prin adunarea lor se obtine 365, adicā numārul de zile din anul solar, de unde si credinta cā Abraxas comanda 365 de zei, fiecare cu câte o virtute. In felul acesta exista câte o virtute pentru fiecare zi a anului. Unii cunoscātori în ale mitologiei îl numārā pe Abraxas printre zeii egipteni si, în sfârsit altii îl considerā un demon. Dar sā lāsām trecutul îndepārtat în seama celor chemati sā-l descifreze si sā revenim la muzicā. Pe discul Abraxas, piesa cu numārul sapte este excelenta melodie instrumentalā Samba Pa Ti, o creatie tipic Santana, în care pare adunatā toatā frumusetea, dāruirea, tristetea si pasiunea spiritului latin. E o melodie care se cere ascultatā în liniste si intimitate. Inchizi ochii si te lasi pātruns de sonoritatea unicā a chitarei lui Carlos, potrivindu-ti vibratia interioarā dupa ritmul tom-tom-urilor care puncteazā discret timpii pânā când, spre final, orga aduce cu ea, ca o suflare de vânt, acea învolburare care învāluie totul accelerând ritmul si purtând întreaga imagine auditivā într-un vârtej continuu pânā la disparitia întregului într-un pianissimo dincolo de orizontul perceptiei auditive. E o melodie pentru care cuvintele obisnuite nu sunt de ajuns, pentru care amintirea nu e îndestulātoare, o melodie care meritā sā fie ascultatā chiar dacā e sā plātetesti pentru ea pretul unui disc întreg. O altā piesā excelentā de pe acelasi LP este Black magic woman, o versiune a compozitiei grupului Fleetwood Mac: "Got a black magic woman / Got a black magic woman / Ive got a black magic woman / Gotten her so bad that I cant see / That shes a black magic woman / Shes trying to make a devil out of me"... Inchei aici amintirile despre muzica anului 1970, anul în care IBM lansa floppy disc-ul, Brazilia câstiga Cupa Mondialā la fotbal sub conducerea lui Pele, mini-jupa ajunsā la dimensiuni cu adevārat minime începea sā fie înlocuitā de fusta midi si maxi, iar echipa navei spatiale Apollo 13 se avânta la 400171 km de Pāmânt, în timp ce colegii lor din armatā invadau Cambodgia. La 30 iulie se stingea din viatā marele muzician Ionel Perlea, iar Alexandr Isaevici Soljenitîn devenea laureat al Premiului Nobel pentru literaturā "pentru forta moralā cu care a urmat traditiile fundamentale ale literaturii ruse". 1970 este anul în care apāreau pe ecrane mari creatii cinematografice ca "Aeroportul" dupā romanul Airport al lui Arthur Hailey si "Love Story" - ecranizare dupā romanul cu acelasi nume al lui Erich Segal. In vara lui '70, împreunā cu entuziastul meu prieten Dan, improvizam - în bucātāria de varā a bunicilor, folosind douā magnetofoane Tesla - o emisiune muzicalā de o jumātate de orā intitulatā... "Let's Rock!" In ianuarie 1971 topurile americane erau dominate de single-ul Knock Three Times al grupului Dawn de pe acelasi album ca si Candida. Cântecul "este povestea simplā a unei perechi de îndrāgostiti care locuiesc într-o clādire cu apartamente de închiriat undeva în New York City" îsi aminteste Tony Orlando. "Hey girl what'cha doin down there / Dancin' alone every nite while I live right above you / I can hear your music playin' / I can feel your body swayin' / One floor below me you don't even know me, I love you. // Oh my darlin' knock three times on the ceiling if you want me, umm / Twice on the pipe if the answer is no / Oh my sweetness (knock knock knock) means you'll meet me in the hallway / Woah, twice on the pipe (clang clang) means you ain't gonna show." Tony, fiu de blānar grec (pe numele sāu adevarat Michael Anthony Orlando Cassivitis), figura principala a grupului ad-hoc Dawn (nume ales de Hank Medress, unul din autorii Candidei, dupā numele fiicei sefului de productie), a fost de-a dreptul surprins de succesul neasteptat al single-ului. Lansat în noiembrie 1970, Knock Three Times atingea, într-o lunā, cifra de un milion de exemplare vândute si, dupā ce ajungea pe primul loc în America, cifra uluitoare de sapte milioane de discuri vândute în întreaga lume, reusind din luna mai sā domine si topul britanic. Tot Tony povesteste cu umor cum, pe când înregistra melodia în studiourile din New York, pentru a da sunetului mai multā veridicitate, chiar bāteau în tavanul studioului. La sfârsitul inregistrārii, tavanul a cedat , asa cā ultimele ciocānituri sunt însotite de zgomotul prābusirii plafonului. Un alt amānunt interesant despre melodie este si faptul cā înregistrārile s-au fācut în studiouri separate, Tony - la new York si fetele Telma Hopkins si Joyce Vincent Wilson din grupul vocal de acompaniament - la Los Angeles. Mixajul s-a fācut ulterior, iar protagonistii nu s-au vāzut la fatā înainte ca single-ul sā se fi vândut în nouā milioane de exemplare. Fratii Osmond - Sally, Ken, Neil, Shug si Kenny - au început sā cânte în joacā. Apoi, descoperiti de tatāl cântāretului Andy Williams, au ajuns la televiziune. Din 1966 li s-a alāturat si mezinul Donny, iar peste trei ani ajungeau sā concurexe cu Lackson 5. Primul lor succes rāsunātor a fost One Bad Apple, scris de George Jackson. Melodia, în care solist vocal era tânārul de 13 ani Donny Osmond, a ajuns pe primul loc în topul american în februarie 1971, rāmânând sā domine clasamentul timp de cinci sāptāmâni. Revistele Billboard, Cashbox si Record World au conferit fratilor Osmond titlul de Top New Group of the Year 1971. Asa a început Osmondmania, care a continuat tot restul deceniului. "I can tell you been hurt / By that look on your face girl / Some god probably sent me / To your happy world / You need love, but your afraid / That if you give in / Someone else will come along / And sock it to you again / One Bad Apple / don't spoil the whole darn bunch/ Oh, give it one more chance / before you give up on love girl / One Bad Apple / don't spoil the whole darn bunch / Oh, I don't care what they say / I don't care what you've heard..." In primele douā sāptāmâni ale lunii martie 1971, topul britanic a fost dominat de Baby Jump, un alt irezistibil single al grupului Mungo Jerry. "She wears those micromini dresses / Hair hanging down her back // She wears those seethrough sweaters / She likes to wear her stocking black / And if I see her tonight / You can bet your life I'll attack. // She got beautiful teeth / A toothpaste adman's dream. / She got a beautiful form / The best I've ever seen. / I' gonna get her tonight / I don't care where she been. // Well, I said baby, baby / Baby what you doin' to me. / I said baby, baby / Baby what you doin' to me. / I said baby, baby / Baby jump into my dream." Pasiune dezlāntuitā în stil britanic... De la jumātatea lunii martie, Mungo Jerry ceda locul grupului Tyrannosaurus Rex, cu single-ul Hot Love. "Well she's my woman of gold / And she's not very old - a ha ha / Well she's my woman of gold / And she's not very old - a ha ha / I don't mean to be bold, a-but a-may I hold your hand? // Well she ain't no witch and I love the way she twitch - a ha ha / Well she ain't no witch and I love the way she twitch - a ha ha / I'm a labourer of love in my persian gloves - a ha ha..." Versurile nu sunt tocmai cine stie ce, dar melodia este, într-adevār, cu "vino'ncoa". In momentul înregistrārii single-ului, compozitia grupului cunoscut si sub numele scurt de T. Rex, era: Steve Currie - bas, Bill Legend - tobe, Kaylan si Volman (fosti Turtle) - voci, alāturi, evident, de sufletul formatiei, Marc Bolan. Acesta a gāsit o formulā de succes adāugând stilului folk-psihedelic o notā decadentā. La începuturile T. Rex-ului, Marc a cooptat pe tobosarul de 18 ani Steve Turner (rebotezat Steve Peregrine Took), apoi pe un chitarist ulceros (la propriu) pe nume Ben, de 28 de ani, pe un basist mai în vârstā, mare fumātor de pipā si pe încā un personaj asupra identitatii caruia istoricii nu s-au pus de acord. La drept vorbind toti membrii grupului, în afarā de Marc si Steve, au rāmas niste persoane oarecum misterioase. Marc (nāscut Marc Feld) era în cāutarea unui nume pentru formatie si, cu imaginatia sa vie, s-a oprit asupra unei creaturi aproape mitologice, un rege al dinozaurilor, Tyrannosaurus Rex. In luna iulie, o altā compozitie a sa, Get It On, urca pentru patru sāptāmâni în fruntea topului britanic. "Well you're dirty and sweet clad in black / don't look back and I love you / you're dirty and sweet, oh yeah. // Well you're slim and you're weak / you've got the teeth of a hydra upon you / you're dirty sweet and you're my girl. // Get it on / bang the gong / get it on / get it on / bang the gong / get it on. //...// You're windy and wild / you've got the blues in your shoes and your stockings / you're windy and wild oh yeah / you're built like a car / you've got a hup cap daimond star halo / you're dirty sweet and you're my girl. // Get it on..." Dacā versurile în stil tipic psihedelic nu reflectā o prea mare bogātie de idei, ritmul - cu chitara si bateria în contratimp - e demn de toatā admiratia. In ultimele douā sāptāmâni ale lui martie 1971, topul de la Billboard era dominat de single-ul Me and Bobby McGee în interpretarea lui Janis Joplin. Nāscutā în Texas din pārinti cu relativā dare de mânā, Janis a fost una din acele fiinte hārāzite unui destin tragic, arse de un foc lāuntric devastator, cu o fire emotivā si instabilā, nefericitā în dragoste, pe care singurātatea si disperarea au împins-o spre alcool si droguri. Ceea ce impresiona si încā mai impresioneazā la Janis nu e atât timbrul vocal, mai degrabā aspru de atâtea tigāri si droguri, cât trāirea cu care interpreta fiecare melodie, acea dezlāntuire nervosā si explozia de deznādejde care-i însotea interpretarea. Fiecare aparitie scenicā a ei, - aveam sā-i vād imaginea pe film abia târziu, dupā ce trecuse în nefiintā - era un adevārat ritual de auto-flagelare, de întoarcere a cutitului în ranā, de ispāsire de pācat, de abandon si revoltā neputinciosā. Vocea-i trecea de la forta stigātului la tandretea soaptei. "Freedom is just another word / For nothin' left to lose / Nothin' don't mean nothin, hon / If it ain't free / Yeah, feelin' good was easy Lord / When he sang the blues / You know feeling good was good enough for me / Good enough for me and my Bobby McGee..."
|
Florin R. Matache 5/7/2003 |
Contact: |
|
|