CARPE DIEM - Popas în lumea artelor
Într-o zi din toamna anului trecut, am poposit pe îndelete la Galeriile de Artă din Ontario (AGO). Era exact perioada în care aici erau oferite publicului canadian o seamă dintre vestitele picturi ale Ermitajului rus, pe care am avut prilejul să-l vizitez cu mai mulți ani în urmă. Am revăzut aici capodoperele unor mari artiști plastici ai lumii, cu ale căror alte celebre lucrări mă întâlnisem la Louvrul parizian, la Rijksmuseum din Amsterdam și la Muzeul Regal de Arte din Bruxelles. Printre ei: Matisse, Gauguin, Cezanne, Picasso, Denis, Rodin, Moore ș.a. Cu același viu interes am trecut recent pragul ispititoarei clădiri din Kleinburg - Ontario, care adăpostește impresionanta Colecție de Artă Canadiană McMichael. Situat într-un pitoresc cadru natural, acest veritabil templu al artelor este renumit , mai ales, pentru etalarea în suită cronologică, a lucrărilor ingenioșilor mânuitori ai penelului, asociați în "Grupul celor Șapte". Fondat în 1920, acest grup a reprezentat un punct de cotitură în pictura canadiană, devenită acum o artă conștientă de sine, legată strâns de specificul naturii înconjurătoare, de gusturile și așteptările publicului, ceea ce a oferit posibilitatea unei experiențe naționale unice. Prin realizările individuale ale componenților acestui Grup, Canada începea să se regăsească , în plan artistic, prin multitudinea peisajelor sale inedite, relevate uneori cu ostentație de noii artiști, iar cei care priveau aceste imagini vivace se puteau simți astfel mai în voia și în lumea lor, într-o comuniune de impresii și aspirații cu cei care le puneau în lumină. Ceea ce-i unește pe acești artiști este dragostea lor profundă față de cadrul natural atât de tentant, prin varietatea aspectelor sale, în care existența umană își urmează cursul firesc, pasiunea pentru realism și cromatică vie - însușiri potențate, desigur, de talentul lor debordant. Reprezentativ în acest sens este Tom Thomson (1877-1917) care, deși a pierit prematur, este apreciat ca un precursor al mișcării celor Șapte. Intr-un "Apus de Soare" - 1916, cerul apare învolburat de un roșu intens, crescut parcă din adâncurile pământului. In priveliștea de la Georgian bay (ulei pe pânză), câțiva pomi sunt prinși într-o luptă acerbă cu rocile în care și-au înfipt radăcinile, arcuindu-și biruitori trunchiurile spre azur. Din păcate, artistul a murit înecat în Canoe Lake (1917), pe care îl pictase cu un an înainte într-un tablou sugestiv, într-o manieră qvasi-pointilistă. J.E. Mc Donald (1873-1932) surprinde pe pânzele sale priveliștea autumnală a frunzelor roșii de arțar alunecând pe albul tulburat al râului, ori sălbăticia peisajului muntos, impregnat de o vegetație stranie, luxuriantă. Alături de el se impun Frank Johnston (1888-1949), cu ale sale impresionante "Algoma Landscape" și "Sunset in the bush", și A.Z. Jackson (1882-1974), care a pictat, între altele, "First snow in Algoma", tablou în care fulgii albi și deși, aproape palpabili, cad peste un decor cenușiu. "Daliile" sale amintesc , într-un fel, prin gingășia lor, de anemonele lui Luchian. Cu A.J.Casson (1898-1992) se continuă maniera decupărilor impresionante din realitate. "White pin" înfățișează, cu o mână de adevărat maiestru, un pom izolat, încă verde, proiectat pe fondul alb al unui cer sfârtecat de nori, prevestind un anotimp al căderii. Prin Lawren Harris (1885-1970), adept al acurateței desenului și culorii, se face un pas serios spre clasicism. Edificatoare sunt, în acest sens, creațiile sale "Kempenfelt bay" și "Lake Simcoe". Ultimul care s-a aliniat, în 1932, Grupului celor Șapte a fost L.L.Fitzgerald (1890-1956). În "Trees in the field" el pare animat de un sentiment stenic, de încredere în natura și viața pașnică. Doi pomi verzi și impunători se profilează pe orizontul unui câmp îmbietor. Simbolul este cel al optimismului, al împăcării sufletești cu lumea și cu frumusețile ei de fiecare zi... Evident, prin celelalte componente și secții ale sale ("Mișcarea modernă în pictura canadiană", "Perspective" - un spațiu rezervat femeilor artiste -, "Cultura inuită și a populațiilor native" etc.), Colecția de Artă Candiană Mc Michael se oferă cu generozitate privirilor și sufletului vizitatorilor. Las cititorilor noștri plăcerea de a-i descoperi singuri splendorile, drept pentru care le adresez îndemnul de a nu rata ocazia unei nobile desfătări. Carpe diem!...
|
Ion SEGĂRCEANU 4/5/2003 |
Contact: |
|
|