Let's rock! (XV)
Motto: “See the blind man shooting at the world Bullets flying taking toll” Deep Purple, Child In Time
Orga electronicå, trompetele, bateria încep un dialog pe ritm de rock lent, punctat de tamburinå. Dupå care intrå vocile fetelor: "You know I got to show you / Nobody else before you / Ever gave me such a beautiful feelin'" Urmeazå båietii så le dea replica: "Oh woman you touched a-my soul now / Honey don't a-let go now / Hold on baby just a little bit tighter" Si apoi împreunå, într-un inspirat dialog cu trompetele: "Hold on a-just a little bit tighter now baby / I love you so much and I can't let go no, no, no / Hold on a-just a little bit tighter now baby". Si inspirata combinatie continuå, cu contributia solo-ului de chitarå. O melodie care m-am îndrågostit la prima auditie, în vara lui '70. Am auzit-o atunci la Radio Europa Liberå, la emisiunea lui Radu Teodor, care se difuza pe la ora 5 dupå-amiaza. Eram cu prietenul meu Dan si din întâmplare atunci am avut la dispozitie un radio Grundig Satellit, pe care ni-l låsase în custodie un nepot al bunicii. Aparatul, excelent pentru vremea aceea, avea extensie de bandå în gama de unde scurte si o antenå telescopicå de 1,20 m. O frumusete! O variantå modernå se gåseste si azi în comert (Radio Shack - spre exemplu) pentru cam 600 de dolari si reclama zice cå receptioneazå statii din lumea întreagå. Still good after all these years... Dar uite cå m-am låsat furat de amintiri si am uitat så vå amintesc amånuntul esential despre melodia în cauzå: Tighter, Tighter a grupului american Alive & Kicking. Trupa s-a format în 1968 în Brooklyn, New York, în jurul cântåretilor Bruce Sudano, Woody Wilson, John Parisio, Vito Albano, Peppie Cordova and Sandy Todar. Grupul a luat apoi legåtura cu compozitorul si interpretul Tommy James, care a început så scrie muzica pentru formatie. Tighter, Tighter a fost succesul lor cel mai mare (locul 7 în topul american) si singurul; grupul s-a destråmat la scurt timp dupå lansarea compozitiei lui Tommy, pentru a se reuni temporar în 1976. La câtiva ani dupå aceea, Bruce Sudano se cåsåtorea cu Donna Summer... "Love is so surprising / Opened up my eyes and / You reached out and took my hand. / Baby you touched a-my soul now / Woman don't let go now / Hold on baby just a little bit tighter"... Candida a fost primul succes din seria de 14 hit-uri cu care Dawn au påtruns în Top 40 la Billboard, începând din 1970. Lansatå la 8 august 1970 de casa Bell Records, melodia lui Tony Orlando a urcat pânå pe locul trei. "The stars won't come out if they know that you're about / Cause they couldn't match the glow of your eyes / And, oh, who am I ? Just an ordinary guy / Tryin hard to win me first prize. // Oh my Candida / We could make it together / The further from here girl the better / Where the air is fresh and clean. / Oh my Candida / Just take my hand and I'll lead ya / I promise that life will be sweeter / 'Cause it said so in my dreams." Multi critici au respins melodia ca fiind gretos de dulceagå, din categoria "bubblegum music". S-ar putea så aibå dreptate. Pe de o parte, înså, si stilul bubblegum are farmecul lui aparte, pe care poate nu-l mai savurezi dupå ce ai trecut de vârsta de vârsta adolescentei... pânå când ai, la rândul tåu, copii adolescenti. Pe de altå parte, parafrazând definitia datå de cineva criticului literar, am putea spune: criticul muzical este cel care îti spune cum ar compune el o melodie, dacå ar fi în stare... Grupul Tee Set din Delft fondat în 1965 de Peter Tetteroo a devenit rapid unul din cele mai renumite din Olanda. Cu succesul lor din 1970 - melodia Ma Belle Amie, ajunså în Top Ten-ul european - grupul a constituit un concurent serios al artistilor americani si britanici care dominau la acea vreme topurile olandeze. Chiar si la Billboard au påtruns în Top 100. "Ma belle amie / You were a child of the sun / And the sky and the deep blue sea / Ma belle amie / Après tous les beaux jours / Je te dis merçi, merçi. / You were the answer of all my questions / Before we're through / I want to tell you that I adore you / And always do / That you amaze me by leaving me now / And start a-new / Ma belle amie I'm in love with you." La acea vreme, compozitia formatiei era: Peter Tettero - solist vocal, Hans van Eyck - clape, Herman van Boeyen - tobe, Ferry Lever - chitarå. Grupul mai existå si în ziua de azi (au chiar si un fan-club), dar nu mai e demult în "prima linie". Cei sapte magnifici liberieni, Emanuel Obekah - voce, Frederic "Andy" Anderson - chitarå si voce, Olu Igenuma - clape, Molley Morgan - percutie, Ernest Clinton - chitarå si voce, Manfred Free - chitarå si Benjamin Mason - tobe, au devenit pe la mijlocul anilor '60, vededetele capitalei Monrovia. Cu instrumente de fabricatie proprie, cei sapte au råmas în istoria muzicii rock sub numele de Soulful Dynamics si succesul lor international din 1970 a fost melodia Mademoiselle Ninette: " In my last holiday / I took a trip / To the USA / Well, I did fine / I had a very good time / Guess what happend to me / I met a girl and 1-2-3 / I fell in love / And got the heaven above // Mademoiselle Ninette, / No, no I never had / A girl like you..." Cu melodia lui Tony Joe White, Rainy Night in Georgia, Brook Benton a urcat pânå pe locul 4 în topul de la Billboard în 1970. Vocea caldå si invåluitoare a lui Brook cânta povestea unui råtåcitor care, cåutând adåpost în noptile ploioase din Georgia, viseazå la iubita råmaså unceva, departe. "Hoverin' by my suitcase, tryin' to find a warm place to spend the night / Heavy rain fallin', seems I hear your voice callin' "It's all right." / A rainy night in Georgia, a rainy night in Georgia / It seems like it's rainin' all over the world / I feel like it's rainin' all over the world"... Imaginea muzicalå este cu adevårat impresionantå si cei care au simtit vreodatå ce înseamnå singuråtatea aceea chinuitoare care te påtrunde pânå în adâncul sufletului umplându-l de negurå întocmai cum întunericul pune ståpânire pe oras într-o noapte ploioaså, înteleg foarte bine ideea cântecului: "such a rainy night in Georgia / Lord, I believe it's rainin' all over the world / I feel like it's rainin' all over the world"... "Seven thirty seven comin' out of the sky / Oh! Won't you take me down to Memphis on a midnight ride / I wanna move // Playin' in a Travelin' Band. Yeah! / Well, I'm flyin' 'cross the land - try'in' to get a hand / Playin' in a Travelin' Band. // Take me to the hotel - baggage gone - oh, well / Come on, come on - won't you get me to my room / I wanna move // Listen to the radio / talkin' 'bout the last show / Someone got excited - had to call the State Militia / Wanna move"... Un rock adevårat al grupului CCR, Travelin' Band, descriind cu realism modul de viatå din turneele multor formatii. O poveste veche si atât de actualå pe care CCR au transformat-o într-o melodie de succes. {n 1970, Travelin' Band urca pânå pe locul 2 în topul de la Billboard. Alcåtuit în anul 1968 sub numele de Roundabout, grupul si-a schimbat numele în Deep Purple, cu care a devenit binecunoscut iubitorilor de hard-rock din lumea întreagå. O creatie notabilå a grupului a fost LP-ul "Deep Purple In Rock" lansat în 1970. De pe acest album de tranzitie, printre piesele valoroase se numårå si Child In Time: "Sweet child in time you'll see the line / The line that's drawn between the good and the bad"... {n iunie 1970, grupul a scos single-ul Black Night (cu Speed King pe fata a doua), o altå productie de succes în Europa. "Black night is not right, / I don't feel so bright, / I don't care to sit tight. / Maybe I'll find on the way down the line / that I'm free, free to be me. / Black night is a long way from home." La vremea aceea grupul afisa urmåtoarea compozitie: Ritchie Blackmore - chitarå, Ian Gillan - voce, Roger Glover - bas, Jon Lord - clape si Ian Paice - tobe. Cei cinci s-au påstrat în istoria hard-rock-ului la loc de cinste, alåturi de Led Zeppelin, råmânând totusi, ca valoare, la o oarecare distantå în urma lor. Grupul american Chicago, apårut în 1968 sub numele de Chicago Transit Authority si afisînd o formatie de sapte (Terry Kath -voce, Peter Cetera - bas, Robert Lamm - clape, Danny Seraphine - tobe, Walter Parazaider - saxofon, James Pankow - trombon, Lee Loughnane -trompetå) a fost descoperit de producåtorul James Guercio la Los Angeles si nicidecum la... Chicago. Stilul lor era o combinatie de jazz-rock, pop, swing, cu accente de hard-rock si acid-rock. Piesa de incontestabil succes din 1970 a fost 25 or 6 to 4, apårutå pe al doilea album al lor - "Chicago II" - si ajunså pe locul 4 în topul de la Billboard. "Waiting for the break of day / Searching for something to say / Dancing lights against the sky / Giving up I close my eyes / Sitting cross-legged on the floor / 25 or 6 to 4". Ulterior, de la stilul de debut, experimental, complex si combinativ, Chicago va aluneca spre un mult mai usor R&B. Ca în orice domeniu, vine o vreme când experimentele se încheie. Alcåtuit tot în 1968 si tot în Los angeles, California, grupul cu nume de companie azi de tristå faimå, Pacific Gas And Electric, a fost un cvintet alcåtuit din Charlie Allen -voce, Glen Schwartz - chitarå solo, Thomas Marshall - chitarå ritmicå, Brent Black - chitarå bas si Frank Cook - tobe. Stilul lor? O combinatie de jazz si rock, cu elemente de blues, gospel si soul. Albumul din 1970 intitulat Are You Ready a înregistrat un succes modest, dar single-ul cu acelasi nume a urcat pânå pe locul 14 la Billboard. Melodia începe cu un fel de recitativ, care prezintå o situatie destul de sumbrå, tare asemånåtoare cu cea din zilele de azi: "There's rumors of war / Men dying and women crying / If you breathe air, you'll die / Perhaps you wonder the reason why / But wait! Don't you worry / A new day is dawning / We'll catch the sun, and away we'll fly... "; dupå care întregul grup cântå, în stil gospel: "Are you ready to sit by His throne? / Are you ready not to be alone? / Someone's coming to take you home / And if you're ready, then He'll carry you home"... Desigur, existå o notå de optimism în cântec: "Are you ready? (Yes, I'm ready) / Gonna be sunshine again (Yes, I'm ready) / And the flowers growing (Yes, I'm ready) / Children playing (Yes, I'm ready) / Gonna be all right (Yes, I'm ready) ". Dar pânå una-alta, întrebarea devine poruncå: "You've got to be ready (Yes, I'm ready) / I know you're ready (Yes, I'm ready) / Say it loud one more time (Yes, yes, I'm ready) / Oh, yeah (Yes, yes, I'm ready)". Oare nu ziceam si noi, românii, la fel, de pe vremea când eram pionieri? "Sunt gata întotdeauna! Pacific Gas And Electric a urmat soarta multor grupuri care s-au destråmat repede. Astfel, ca în povestea cu zece-negri-mititei, la sfârsitul anului 1973, din compozitia initialå nu mai råmåsese decât Charlie Allen. {ntr-o notå cu totul diferitå, sfidând orice grijå fatå de consecintele dezastruoase ale unui eventual råzboi, personajului din Cecilia a lui Simon & Garfunkel nu-i era gândul decât frumoasa lui iubitå: "Celia, you're breaking my heart / You're shaking my confidence daily / Oh, Cecilia, I'm down on my knees / I'm begging you please to come home". Si avea dreptate så fieîngrijorat, cåci Cecilia cam prea o fåcea de oaie: "Making love in the afternoon with Cecilia / Up in my bedroom (making love) / I got up to wash my face / When I come back to bed / Someone's taken my place". Dar, în final, toate se rezovå cu bine: "Jubilation, / She loves me again, / I fall on the floor and I'm laughing"... Si dacå n-or fi murit de râs, precis cå mai tråiesc fericiti si în ziua de aståzi.
|
Florin R. Matache - frmatache@hotmail.com 3/11/2003 |
Contact: |
|
|