TUDOR MUSATESCU 100 de ani de la nastere
Dupa sarbatorirea unui veac si jumatate de la nasterea lui I.L.Caragiale de anul
trecut, anul acesta, dramaturgia romaneasca comemoreaza o suta de ani de la nasterea lui Tudor Musatescu ( 22 februarie 1903 - Campulung Muscel ). Ordinea intamplatoare,
care il aseaza in comemorari pe Musatescu dupa Caragiale, cuprinde si o dreapta
masura privind contributia sa in campul teatral romanesc. Ca valoare,in dramaturgia
noastra comico-satirica, inceputa de Costache Facca si Vasile Alecsandri, ridicata
de Caragiale pe o culme greu de atins, intr-un hol imaginar de "stele meritorii",
Tudor Musatescu ar ocupa locul de dupa mucalitul si ardeiatul ploiestean.
Cantitativ, mostenirea literara lasata de Musatescu o intrece pe a lui Caragiale.
Din familia unui avocat, cu un bunic sugubat, sub contaminarea inclinarilor artistice
ale mamei sale, Tudor Musatescu este muscat de patima scrisului inca din anii
de scoala. Potriveste epigrame, umple singur o revista scrisa de mana, "Ghiocelul",
cu versuri, cu schite si chiar cu o piesa de teatru intitulata patetic "Ardealul".
La majorat, atat ca varsta, cat si ca formare intelectuala ( el a studiat drept, filozofie,
litere, si-a insusit franceza si latina ), Tudor Musatescu se dedica cu predilectie
teatrului, in calitate de dramaturg, de traducator, de director de scena, de conducator
si proprietar de teatru. Creatia sa dramatica aduna aproape saizeci de piese originale
si vreo trei sute de traduceri si localizari. Debutul scenic si l-a facut la Paris, in 1923,
cu piesa " Focurile de pe comori ". Critica de specialitate separa doua perioade in
creatia dramaturgului: o prima perioada - intinsa pana prin 1936 - perioada pieselor
inspirate din lumea provinciei romanesti, care aseaza la varful reusitelor sale
" Pantarola ", " Sosesc deseara ", " Titanic-Vals " si " ... Escu "; o a doua perioada, cea
urmatoare, in care Musatescu abordeaza medii de viata mai putin cunoscute lui,
cu creatii sub valoarea celor amintite, in unele lasand sa se strecoare superficialitatea
"teatrului bulevardier". Trecand peste aceste scaderi imputate de critica, majoritatea
pieselor sale au fost bine primite, autorul, om de teatru experimentat, dovedind multa pricepere in a tine treaz si sus interesul spectatorilor. Piesele de teatru ale lui Musatescu, cu deosebire comediile " Titanic-Vals", "...Escu" si melodrama
" Visul unei nopti de iarna ", au avut cautare si in strainatate. Multe dintre ele au fost
traduse in franceza, engleza, germana, italiana, greaca, poloneza, ceha etc.
" Titanic - Vals " ( toana de imbogatire si parvenire a unei familii de provincie, propulsand capul familiei, impotriva vointei sale, sa castige alegerea ca deputat , sa ajunga din "nea Spirache" un "conu Spirache" ), piesa aceasta care i-a adus consacrarea lui Musatescu, a fost jucata si rejucata, cu mare succes de public, in Romania si in strainatate. Tudor Musatescu, dramaturgul, a scris neobosit, cu o daruire si un entuziasm rar intalnite. Cu mare intuitie artistica, cu abila pricepere a urmarit si ajutat punerile in scena, nu odata asumandu-si chiar el directia de scena.
Tudor Musatescu ramane in memoria rampei romanesti un animator, un pasionat, un entuziast, un generos varsator de frumos, de bun gust, de ras, de satisfactie artistica, spre publicul din salile de teatru.
Observator
Toronto va comemora centenarul nasterii lui Tudor Musatescu prin piesa
dramaturgului,de mare succes: "TITANIC -VALS" . Echipa de regie
intentioneaza sa prezinte piesa, ca "teatru filmat", si in emisiunea
romaneasca de televiziune.
In paralel cu repetitiile, se deschide si un curs de pregatire
- tehnica vorbirii, miscare si traire scenica.
In vederea definitivarii distributiei pentru piesa in repetitie si a inscrierii la curs,
doritorii, cu experienta scenica sau cu aptitudini interpretative, sunt rugati sa
telefoneze la numerele :
416 - 633.3693 - regizorul Stelian I. Constantin
|
Observator 2/8/2003 |
Contact: |
|
|