Calatoria Incursiunilor Literare (III)
Fascinanta este si lumea industriala si politica ce controleaza scena rascolita a Chinei. Ipotezele, ideile si principiile discutate, presupuse si promovate sunt inspaimantatoare la nivelul omului de jos, si chiar si al calatorului in pagina, pentru ca realizezi ce fel de discutii si decizii sunt purtate pe fagasul intereselor financiare si geo politice. Poate ca sunt cat se poate de reale si pentru ziua de astazi si incita intelectul la o serie de mari intrebari a ceea ce de fapt inseamna si semneaza istoria. Conditia umana este o incercare de contemplare a intregii lumi si a marilor intrebari adresate de protagonistii principali, oamenii. Atunci cand Malraux a inceput constructia vizuala a acestei arhitecturi a conditiei umane, sunt convins ca a stat si a contemplat la o structura bazata pe anumite peisaje umane cheie, la interactiuni si dialoguri ce sa constituie structura de rezistenta si la niste subiecte de legatura intre acestia, ce sa descopere mereu aceasta misterioasa si pe alocuri greu inteleasa conditie umana. Si astfel filele sunt incet creionate pe baza compunerilor unor intalniri definitorii si care surprind multe din ipostazele conditiei umane. Kyo-May, relatia barbat-femeie in conditiile iubirii sectionate de ideal; Clappique-Gisors, relatia intelepciunii in conditiile contrastului uman europeano-asiatic; Gisors-Cen, relatia comparatiei tata-fiu si incercarii de intelegere a idealului de viata; Gisors-Kyo, relatia incercarii de salvare tata-fiu; Kyo-Katov relatia bazata pe lupta pentru ideal; Cen-Viata, lupta continua a lui Cen pentru a conferi un sens existentei; Ferral-Puterea, lupta continua a magnatului pentru puterea politica; Ferral-Valerie, relatia barbat-femeie surprinsa pe fundalul acapararii si dominarii; Hemmelrich-Familia, relatia sot-sotie si tata-copil bazata pe suferinta si sacrificiu. Un episod care trebuie mentionat, si care va ramane definitiv in istoria acestui asezamant, este cel al invierii umane aflate in pragul disperarii si al realizarii constiintei fatalitatii. Kyo, Katov si o sumedenie de alti revolutionari chinezi sunt capturati, incarcerati si isi asteapta infricosati sfarsitul. Se discuta aprins din priviri si simturile sunt atrofiate de frica sau exacerbate la extrem de apocalipsa revolutionara. Capsulele de cianura pe care le poseda cei doi K sunt singurele elemente ce mai confera o picatura de siguranta si eliberare. Primul, Kyo accepta si urmeaza calea picaturii salvatoare, al doilea Katov, mai ramane si se izbeste din plin de suferinta unui tanar ce se lupta cu frica si deznadejdea si ii ofera cadou aceeasi capsula magica salvatoare. Impresionat si infricosat in acelasi timp tanarul scapa cianura pe podeaua celulei cufundate in intuneric ce da nastere unei cautari febrile si in final al revelatiei gasirii, exclamand cu putere: „Am inviat!”. De nenumarate ori, de-a lungul parcurgerii acestui traseu tulburator am fost captat de aceasta concentrare de esente umane, de atatea miresme nemaiintalnite incat am avut senzatia ca plutesc intr-un vis al primaverii, al transformarii si invierii spirituale, descoperi ipostaze infloritoare si inaripari ale gandului, atingi deseori luminisuri spectaculoase ale sufletului uman, dupa parcurgerea unor poteci anevoioase si incarcate de primejdii, esti indemnat la tot pasul sa alergi dupa fluturii vietii si florile intelegerii, intru totul o superba desfasurare de anotimp literar. Dar scurgerea anotimpurilor este parte integranta a naturii umane, toamna tristetii apare si ea in plina desfasurare, cu frunze umane acoperind strazile, deseori pustii, ale conditiei umane. Si mai apoi, iarna... Care este conditia umana a individului? Care sunt conditiile in care omul poate suporta conditia sa? Care este conditia umana in raport cu viata, cu moartea, cu credinta, cu iubirea, cu principiul, cu demnitatea, cu simtirea, cu adevarul, cu istoria, si atatea alte entitati care ne definesc in aceasta lume unica, si unii ar spune minunata.
|
Andrei Lambert - Toronto 11/12/2005 |
Contact: |
|
|