Tablete pentru prieteni
Cui apartine sufletul ?
De Souza face de curind afirmatia ca "sufletul" apartine domeniului teologiei si filosofiei si nu celui al stiintelor biologice.Afirmatia ar parea adevarata daca consideram ca sufletul este imaterial, ceva care nu poate fi masurat, cintarit , marit sau micsorat prin metode fizice, chimice sau matematice. Complexitatea apare insa din faptul ca "sufletul" nu exista ca atare in jurul nostru;nu -i putem vorbi direct sau da mina cu el pe strada; el este legat -ca sa poata sa se manifeteze si sa fie sesisat- de o stuctura materiala care e aceea a creerului care si el este rezultatul unei organizari genetice, materiale.De functionalitatea normala a creerului depinde si aspectul structural al"sufletului" in sensul ca un creer viciat in fonctionalitatea lui printr-un proces tumoral, inflamator , degenerativ, altereaza implicit structura sufleteasca a individului; cei ce se nasc cu malfomatii ale creerului -ca in idiotia amaurotica,mental retardation, cretinism hypotiroidian de exemplu- nu au stuctura sufleteasca si mentala a unui individ "normal".Mai mult, traumele emotionale,adictiile de tot felul(droguri, alcohol etc) pot schimba fundamental structura sufeteasca a unui individ. Mi se pare evident de afrmat deci ca sufletul e o "rezultanta" a functionalitatii normale a neuronilor-celulele cerebrale-care prin intermediarii chimici(serotonina, acetyl-cholina,endorfine etc)fac legatura intre diversele structuri cerebrale specializate in depozitare sau mai bine zis capacitate de sintetizare si resintetizare a perceptiilor care constitue memoria,a emotiilor percepute si traite, a imaginilor traite etc. Ramuri noi ale stiintei ca neuro-biologia,neuro-teologia intra incet si progresiv in domeniul explorari si deci a cunoasterii "sufletului".De curind s-a putut stabili ca in timpul "meditatii: sau transei care e utilizata de preotii tibetani sunt activati unii centrii-totdeauna aceiasi- in zonele cerebrale patietale ori ca in faza acuta a iubirii intre doi parteneri reactioneaza pe MRI unele zone din partea acestrala a creerului uman. Exista probabilitatea ca untr-un viitor nu prea indepartat se vor putea studia calitatile "sufletului" asa cum se poate studia azi structurile lui anatomice. Nu se mai poate vorbi deci astazi ca "sufletul" apartine-ca obiect de studiu- numai unor categorii filosofico-teologice de gindire caci neuro-biologia incepe sa faca mari progrese in cacest domeniu ridicind mereu intrebarea daca exista sau nu o indepententa sau o completa autonomie a sufletului; din cele sopuse ar rezulta exact opusul, adica o dependenta a sufletului de substratul material care este sistemul nervos central.
Referitor la articolul " Rude sau prieteni "
Tema mereu de actualitate tratata cu intelegere si documentare ,articolul D-nei Lerner din Observatorul, intitulat 'rude sau prieteni" este scris cu claritate si vadita preocupare pentru intrebarea care o pune. Merita toate felicitarile. La intrebarea daca rudele pot fi si reali prieteni raspunsul meu este un categoric NU.Punctul meu de vedere se sprijina pe doua argumente majore: --intre alte forte care domina viata oamenilor" hazardul" si "necesitatea" sunt doua din cele mai impoprtante; "rudele" ne sunt date de hazard(parinti, frati, surori, etc); relatiile cu ele pot fi din cele mai armonioase sau de adversitate pentruca "interesele" personale pot fi convergente sau divergente intre cei inruditi.Cind "interesul "personal devine "necesar"-si asta se intimpla aproape totdeauna-relatiile intre rude devin nearmonioase ca in cazul cererilor de ajutor financiar, sposorizari,etc, iar pe de alta parte diferentele de generatie intre conceptiile copiilor si parintilor ii face sa nu mai poata comunica cum ar fi in cazul de atitudini morale sau etice. --prietenia pe de alta parte nu implica nici hazard nici necesitate in sensul de "interesare" materiala;prietenia se bazeaza pe "alegerea libera" in functie de un "confort" intelectual si moral pe care o ofera o ralatie bazata pe acest fel de motivare.Prietenia nu are la baza "interese"de niciun fel(asa zisele prietenii care sunt "interesate" nu sunt reale prietenii si nu rezista factorului "timp")ci are la baza apropierea intelectuala si etico-morala intre doua persoane care face poasibil dialogul chiar daca parerile sunt divergente.Aceasta a stat la baza marilor prietenii ale istoriei, filosofiei si litaraturii universale.
|
Dr Dinu Dimitriu 10/6/2005 |
Contact: |
|
|