Tablete pentru prieteni
Frica
Frica-fear- este o categorie emotionala ;este poate una din cele mai ancestrale tip de emotie pe care o" traesc" vietuitoarele caci este universala in lumea animata si este un mod de expresie a instinctului de conservare si aparare.Ea genereaza in centrii emotionali din partea veche (animalica) a creerului nostru- paleo-cerebrum.- situati profund, la baza creerului uman sau animalic. Ca sa se exprime frica nu are nevoie nici de constiinta nici de functie cerebrala;ca si intuitia care scurt-circuiteaza functia de gindire ,frica scurt-cicuiteaza cortexul cerebral aparind in unele imprejurari ca un ..act reflex care se defasoara deci la nivel subcortical dar poate influenta centrii autonomi ai vietii de relatie sau ca si centrii motori: cind o pisica se sperie puternic , se arcueste, sare (centriii mototri activati) dar i- si sbirleste de asemenea blana si rinjeste-consecinta a activarii centrilor reflexi autonomi .La om poate avea manifestari mai complexe: transpiratii, paliditate sau roseata fetii, palpitatii sau chiar puls neregulat,respiratie rapida, relaxare a sfincterelor, varsaturi,lesin,etc, toate fiind aspecte a excitarii centrilor vegetativi.In cazuri de continuare pe timp indelungat a emotiei de frica, consecintele sunt mai severe;poate apare hipertensiune vasculara, hiperactivitate hipofizo-supraremnala ducind la ridicarea hormonului cortizolic in singe, alterari circulatorii coronariene, renale si cerebrale, etc.In acesta conditii se poate vorbi de instalarea un "stress" cronic, urmare a fazei acute de frica si care arata convingator ca din "factor reactiv de aparare" emotia de frica poate degenera prin persistenta ei in timp, intr-o conditie patologica-de boala- cronica.Din mecanism beneficiar , de aparare, frica devine-prin reactiile para- fiziologice pe care le declanseaza- un factor de agresiune pentru organism. Dar omul -spre deosebire de animale- fiind inzestrat cu constiinta si functii cerebrale de rationalizare devine vulnerabil si in acest domeniu:el desvolta ca o consecinta a emotiei persistente de "frica" sindrome de anxietate , depresiune nervoasa, tulburari sexuale , de somn si nutritie care pot sa-i faca viata absolut mizerabila. Emotia de frica poate fi prevenita dar nu totdeauna din nefericire!Marile traume sufletesti nu pot fi prevazute -ca piedrea unei fiinte iubite, copil, membru al familiei , prieten din cauza unui accident sau boala acuta-; ele trebuesc supoartate cautind sa li se atenueze cit mai mult cu putinta consecintele .Cind insa cauza fricii este de natura "sociala", generata de compretamentul individului in societate ,-locul de munca,dezastru financiar,fraude de orice fel- evident ca frica se poate anula sau diminua mult daca individul respectiv actioneaza conform cu normele si legile in vigoare adica are un comportament social corect astfel ca societatea sa nu aiba un motiv de a lua actiune contra lui. Din cele de mai sus ar rezulta ca emotia de "frica" are un aspect constructiv in sensul ca este un mecanism de protectie pina la un punct dincolo de care-in functie de timpul si intensitatea cu care actioneaza- devine nociv pentru individ mergind pina la distrugere.Deaceea este prudent sa ne fie frica de"frica".
Minciuna
Minciuna nu e greu de definit:este o inversiune a adevarului; dar este mai dificil de explicat ca fenomen mental . Faptul ca este observata la toate virstele demonstreza ca face parte din "aparatura" care echipeaza creerul uman caci este exclusiv apanajul creerului care ..vorbeste;nu s-a obeservat la animale -in modul de manifetare a comportamentului lor-ceva echivalent cu" minciuna" asa cum apare la om ca atribut al gindirii.Animalele nu mint nu numai pentruca nu au un organ al"vorbirii" dar, esential, pentruca nu au un neo-cortex, adica partea noua desvoltata in creerul uman in evolutia lui . Minciuna implica deci existenta unui creer care gindeste; ea face parte deci din mecanismul gindirii umane. Cei nascuti cu defecte mari cerebrale (idiotie amaurotica, paralizie cerebrala,mental retardation) sau endocrine (cretinism hypothiroidian) nu sunt capabili sa minta. Minciuna este in majoritatea cazurilor intentionala: este un mecanism de aparare utilizat de individ in scopul de a se salva dintr-o situatie dificila.In cazuri la marginea normalului devine obsesiva fiind utilizata de acesti indivizi ca mijloc "de rutina" de supravietuire in comunitate iar in cazuri extreme devina o arma de atac personal ca in cazul calomniei. Dar minciuna poate avea un aspect mai benign cind e utilizata neintentionat, ca un mecanism oarecum "reflex"-similar cu defensa- ca sa se evite o raspundere.Este cazul copiilor si batrinilor. Este minciuna un act imoral? Da, cind este intentionala si rezultatul unei gindiri premeditate caci in aceste cazuri are intentia de inducere in eroare a celui cu care are de a face.Nu este un act imoral cind este rezultatul unei erori de gindire sau este utilizata "negindit" asa zis, ca un "relfex" ca o scuza pentru un act care este fara consecinte importante. Geneza" mincunii" in istoria mecanismului de gindire umana este dificil de precizat;cel mai probabil este ca aparut odata cu organizarea vietii in" comunitati umane" cind minciuna a devinit un fenomen social.Dar inainte de aceasta etapa cind omul a trait individual sau in sinul micii lui familii nu e exclus ca creerul uman sa se fi "antrenat" in a "insela" prin vinatoare si pescuit cind a trebuit sa desvolte metode de a invinge forta si inteligenta animalelor salbatice vinate.Acest fel de gindire l-a ajutat pe om sa traiasca dar a dus -poate - si la minciuna ca fenomen social.
|
Dr Dinu Dimitriu 9/27/2005 |
Contact: |
|
|