Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Rom�nii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestinã
Note de carierã
Condeie din diasporã
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouã
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastrã
Traditii
Limba noastrã
Lumea în care trãim
Pagini despre stiintã si tehnicã
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhiv� 2024
Articole Arhiv� 2023
Articole Arhiv� 2022
Articole Arhiv� 2021
Articole Arhiv� 2020
Articole Arhiv� 2019
Articole Arhiv� 2018
Articole Arhiv� 2017
Articole Arhiv� 2016
Articole Arhiv� 2015
Articole Arhiv� 2014
Articole Arhiv� 2013
Articole Arhiv� 2012
Articole Arhiv� 2011
Articole Arhiv� 2010
Articole Arhiv� 2009
Articole Arhiv� 2008
Articole Arhiv� 2007
Articole Arhiv� 2006
Articole Arhiv� 2005
Articole Arhiv� 2004
Articole Arhiv� 2003
Articole Arhiv� 2002


Artisti plastici in Canada ; Irina Dascalu

Irina Dascalu s-a nascut la Bacau, in 1952, intr-o familie de intelectuali.
Mama, Maria Dascalu, s-a ocupat cu deosebire de educatia artistica a Irinei inscriind-o la cursuri de balet, muzica si arte. Irina a absolvit, la Bacau, scoala de Muzica si Arte, la clasa profesoarei Elvira Enea, sotia pictorului Nicu Enea (1897-1960), unul dintre pictorii preferati ai Reginei Maria.
In 1975, a absolvit, la Bucuresti, Institutul "Nicolae Grigorescu", la clasa profesorilor Stelian Pantu si Ion State si, din acelasi an, a predat la liceele pegadogice din Barlad si Bacau pana in 1979. A lucrat apoi la Teatrul "Bacovia" si a participat, in 1981, la punerea in scena a piesei "Mofturoasa" de Virgil Stoenescu, in regia lui I.G.Rusu.
Din 1980, este membra a Uniunii Artistilor Plastici din Romania, Filiala Bacau, iar din 1981 locuieste la Toronto, Canada, si mentine un atelier de pictura, grafica si desen pe Carlaw Ave. Dintre numeroasele participari la expozitii in tara, ar fi de mentionat concursul de pictura si grafica "Voronetiana", organizat de UAP Romania in 1979, la care primeste premiul al III - lea pentru desen. Tot in 1979, primeste Marele Premiu pentru afis la Salonul de desen umoristic "Umorul in Arta", organizat de Irina Dascalu si Craita Mandra Vasile in colaborare cu Filiala UAP Bacau.
In 1980, la Galeriile de Arta Bacau, se organizeaza expozitia de grup "Cinci artiste bacauane", expozitie la care au participat graficiana Irina Dascalu, ceramista Iulia Doarbes (absolventa a Institutului N.Grigorescu, la clasa prof. Costel Badea), pictorita Elvira Enea (absolventa a Institutului N.Grigorescu, la clasa prof. Jean Alexandru Steriadi), pictorita Letitia Oprisan (absolventa a Institu-tului N.Grigorescu, la clasa prof. Alexandru Ciucurencu) si pictorita Didina Solomon (absolventa a Institutului N.Grigorescu, la clasa prof. Corneliu Baba). Irina Dascalu a participat la toate saloanele umorului organizate la Bucuresti, Bacau, Petrosani, Braila, Cluj si Tg.Mures si a publicat parte din caricaturi in Urzica si ziarele locale Ateneu si Steagul Rosu din Bacau. Locuieste la Toronto din 1981 si, la scurt timp, devine membra la Open Studio, unde lucreaza din nou gravura in metal, litografie si gravura in lemn si participa la toate expo-zitiile de grup organizate de membrii atelierului (pentru detalii vizitati http://www.openstudio.on.ca)
Din 1982, urmeaza o serie de expozitii la Merton Gallery, o expozitie personala de gravura "New works", la Gallery 44, in 1983, iar la Kozack Gallery a participat la o expozitie de grup in 1984.
Cu Nicapetre organizeaza, in 1985, la un an dupa sosirea sculptorului la Toronto, o expozitie de pictura si sculptura la Gallery 503, pe Spadina Ave. Aliance Francaise organizeaza, in 1986, o expozitie de grup a artisti-lor romani, la Toronto, la care participa, intre altii, Irina Dascalu, Nicapetre, Cristina Tofan, Doru Tofan - curator Cristina Tofan.
In 1986, Irina a pus bazele unui mic business de ilustratie arhitecturala, business pe care il mentine timp de 17 ani. A continuat sa expuna in Canada si Romania. In 1992, este invitata la Tescani unde Fundatia de Arte "George Enescu" organizeaza Tabara Internationala de Arta, urmata de o expozitie de grup.Tot atunci, Galeriile de Arta Bacau ii organizeaza prima expozitie retrospectiva de pictura si gravura. Irina doneaza o serie de lucrari pentru colectia de arta contemporana a Muzeului de Arta din Bacau, lucrari care s-au adaugat celor deja existente, achizitionate inca inainte de plecarea artistei din Romania. Un an mai tarziu, Dell Bello Gallery din To-ronto organizeaza expozitia de grup Irina Dascalu si Nicapetre. Dell Bello Gallery este aceeasi galerie care organiza la Toronto Inter-national Exhibition of Miniature Art si la care in 1988 Luminita |aranu, ( era deja stabilita la Roma de doi ani ) participa cu doua desene abstracte. La Dell Bello Gallery au participat, ani la rand, si artisti dinTimisoara, Cluj si Bucuresti, Arad si Craiova, cum ar fi Florin Hategan, Simona Bazgan, Maria Deak, George Stoia, Ortansa Ilie, Silvia Draghicescu , Cristina Oprea, Mihaela Zaharia..., nu-mind numai cativa dintre cei paisprezece artisti romani participanti la editia din 1994, curator fiind Ruth Comfort. Irina calatoreste si expune in Europa, iar in 1997 expune si la National Small Works Show, la Montclair University, N.J. Experimenteaza in newmedia intre 1994 si 1997. La editia a cincea a National Pastel Competition, la Fond Gallery din Pittsburgh, juriul ii acorda Second Honorable Mention in 1999. In acelasi an, este invitata din nou la Tescani.
Anul 2000 ii aduce participarea la a 175-a editie a National Academy of Design, la New York. Participa, de asemenea, la Riverdale Art Walk, intre 1999 si 2002, si primeste Marele Premiu in valoare de $1000, cu lucrarea " The Red Sofa", premiu sponsorat de Above-ground Art Supplies. In 2003, este invitata, ca artist in rezidenta, la Galleria Petra M.Bohuna Slovakia, galerie sponsorata de Rotary Club Slovakia. Incepand din 2005, participa la expozitii de grup organizate de Headbones Gallery.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

With the hand of a European master, Irina Dascalu exhibits the head of a European mistress. She exposes herself, not blatantly, but after a courting period, a series of lunches and discrete visits and then she extends the invitation into her boudoir. In the soft light that glows from the vestiges of the past, the firm discipline born of tradition sheds a clue to the complex nature of the artist. Her ability to render is sure. The wealth of taste coupled with the knowledge of great works done in studios lit in the past, colored skylights or illuminated by southern exposures bleeds through to the present century. Her ability to surrender is not so secure. The dark renaissance background with the female figure glowing as if lit by a bank of candelabras placed on heavy furniture in a castle is misted by striped wisps. She is wrapped in cellophane so that the bulbous flow of breast and hip is smothered into pressurized folds like a shrink wrapped chicken. Yet, she is still sexy, seemingly squirming, ready to be unwrapped and used, her juices marinated by the breathless shroud. Like the biblical phrase "giveth and taketh away", she has been complicit in the bondage. She is awake. She is exploring arenas that many women cannot bear to acknowledge existing, the female - objectified, packaged and ready to be picked. It is because Irina Dascalu is strong, and like Houdini, knows how to break free of bondage, that she is not only able to tackle the subject matter but brings to it inimitable insight. The woman bound is Irina. The artist who is presenting the woman bound is Irina and the woman who is breaking free of any psychological bondage is irrevocably Irina Dascalu. For once these images have been entered in the great image bank of art history, they have been exposed and the perpetrator who denies liberation is brought to trial and condemned. Irina Dascalu has, in the past, drawn and painted women's bodies where the identity has always been hidden, the face covered or severed by the boundaries of the page. In this recent series, Irina reverses the captured moment like a flash that can only be developed as a negative. With the body wrapped and the head flung back, eyes shut and silence waiting to be broken, who is in control here? Only one, the artist, Irina Dascalu. She knows absolutely, who and what is being given or taken away.
Julie OAKES, curator Headbones Gallery http://www.headbonesgallery.com/Catalogs. htm



Rubrica de Ortansa MORARU



\




Ortansa Moraru     6/28/2022


Contact:







 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian