Cu artistul vizual Eugen-Florin Zamfirescu despre ART OF IDEAS Gallery and Heritage House - St Marys, Ontario
ART OF IDEAS Gallery and Heritage House isi deschide portile pentru vizitatori.
O: Cum a devenit ART OF IDEAS realitate?
EFZ: In general tablourile si fotografille mele sant gandite ca parte dintr-o serie si a fost dintotdeauna visul meu sa nu le despart, sa gasesc o locatie, un spatiu deosebit unde publicul sa le poate vedea pe toate. Si eu si partenera mea Elena Dumitru ne-am gandit ca acea locatie ar putea fi Stratford, Ontario datorita scenei culturale deosebite si acum patru ani am inceput sa ne uitam serios. Din pacate nu am gasit nimic sa raspunda tuturor dorintelor pana intr-o zi frumoasa de noiembrie cand am dat o fuga in St Marys, un orasel mic si cochet la doar 15 minute de Stratford. In Toronto am locuit pe King Street si vazand o straduta cu acelasi nume in St Marys am luat-o pe acolo. La un colt un semn “For Sale” in fata unui conac absolut superb. Si eu si Elena am zis, asta aste ceea ce ne dorim si ca sa nu lungim povestea, am vorbit cu agentul imobiliar, am pus o oferta, n-am dormit o noapte intreaga insa a doua zi la 10 dimineata ni s-a spus ca oferta a fost acceptata. In sfarsit visul meu de o viata putea deveni realitate…
O: Puteti sa ne spuneti cate ceva despre istoria conacului?
Architectural este French Second Empire cu un turn Italianate-style, un stil foarte rar nu doar pentry St Marys ci in general pentru orasele mici. A fost construit in 1880 de unul dintre cei mai bogati oameni din zona, comersantul de grane George Carter, ca dar de nunta pentru fiica sa Charlotte. De a lungul anilor a avut cativa proprietari deosebiti, de remarcat fiind Dr. Sparks – doctor si poet - ce a locuit in casa impreuna cu familia sa intre 1905 – 1950, perioada in care conacul s- a numit “Ercildoune”, dupa locul sau de nastere din Scotia.
O: Ce ii asteapta pe vizitatori la ART OF IDEAS?
ART OF IDEAS este un spatiu unic ce uneste armonios o galerie de arta, studiou artistului si casa in sine, pastrata aproape identic din 1881 cand a fost locuita prima oara. Aripa de nord este dedicata in exclusivitate colectiilor de art iar aripa de sud, unde odinioara locuiau sevitorii, este in prezent locuita de artist si partenera sa. De mentionat ca decoratiile interioare facute in combinatii de esente de lemn tare - stucatura, scarile, parchetul, usile “pocket doors” – sint construite intr-un stil Victorian cu influente baroce si pastrate in conditie muzeistica impecabila. Fiecare galerie este, cum spune englezul, un “feast for the senses”. Pictez in ulei si in galeriile de la parter, fiecare tablou reflecta viziunea mea despre univers, o perspectiva diferita asupre istoriei umanitatii. La etaj privirea este spre viitor, arta reflecta visurile noastre ca specie si ce poate veni dupa noi. Mobilierul a fost si el ales sa corespunda perioadei istorice, in general ne-am axat pe peroada 1880 - 1930 pentru a pastra stilul casei, fiecare obiect avand o provenienta intersanta si o istorie in sine.
O: Ce ne puteti spune despre arta dumneavoastra? Cand ati inceput sa va dedicati serios picturii?
La Londra, unde am ajuns in 1991, am continuat sa lucrez, ca si in tara, in film si fotografie. Cind aveam mai putin de lucru ma duceam la National Gallery si Tate Gallery. Acolo stateam ore nesfarsite in fata unui tablou. Am inceput sa studiez singur, privind, analizand, citind, privind din nou, luind notite. Era fascinant. In sfirsit vedeam in fata ochilor ceea ce intrezarisem numai in albumele de arta. Devenisem un fel de mobila permanenta, spre ingrijorarea paznicilor de la muzee. Cred ca le paream dubios, ca le observ miscarile, schimbarile de personal, poate ca puneam la cale o mare spargere. Nu erau departe de adevar. Puneam la cale un fel de spargere. Incercam sa sparg secretele Marilor Maestrii ai Renasterii. Asta pentru ca astazi nu se mai stie exact cum pictau. “Cum?” era marea intrebare pe care mi-o puneam. Cautam pe intinderea picturilor locuri milimetrice unde nu se uneau bine suprafetele: linga un fald verde si un fundal albastru de exemplu, culorile nu se imbinau perfect, lasau sa se vada straturile primare, citeodata chiar desenul. Cercetam fiecare centrimetru patrat dupa comorile astea, arheologice as putea spune.
O: Ne puteti spune mai multe despre tehnica folosita acum de dumneavoastra in pictura ?
Sunt fascinat de frumusetea data de tehnica picturala din secolele XIV si XV. Nu exista nici un curs, nici o carte ce poate releva cuiva, in intregime, tehnica de pictura a Renasterii asa ca in ultimii ani m-am dedicat total aventurii de a o redescoperi. Nu se stie de exemplu ce mediu se folosea la amestecul pigmentilor. Mediumul este crucial in obtinerea luminozitatii. Obiectele, oamenii, natura au toate o incandescenta interna, aidoma unor vitralii. Cum reuseau asta? Stim ca foloseau uleiuri sicative, dar ce viscozitate aveau cind erau aplicate pe pinza, cum le obtineau? Cite straturi aplicau, de ce densitate, cu ce pigmenti, ce era intre straturile de pigmenti ? Sint doar citeva din intrebarile la care mai caut raspunsul si acum. Realizarea unui tablou imi ia timp indelungat - uneori noua luni, un an si chiar mai mult. O idee este urmata de cercetare, schite, din nou cercetare, alte schite pana cand am o viziune clara a ceea ce vreau sa fac. Odata ajuns la acest stagiu incep sa prepar panoul si pinza pe care voi lucra; un alt proces lung si complex. Tehnica glazing in care lucrez imi cere extrem de multa rabdare, meticulozitate, atentie la detaliu. Fiecare tablou este o invitatie catre privitor de a veni mai aproape pentru a descoperi o pleiada de amanunte, chei ascunse pe care privitorul trebuie sa le gaseasca pentru a intelege cat mai adinc subiectul. E invers ca la impresionism. La mine pe masura ce te apropii intelegi mai multe, desoperi alte semnificatii. Nu stiu daca am regasit secretele picturii din secolele XIV, XV insa am gasit cu siguranta un mod al meu de a picta. Fiecare tablou reflecta un loc unde se intilnesc Arta, Filozofia si Stiinta pentru a-si pune impreuna intrebarile esentiale ale existentei pe campiile culorilor, in pesterile formelor, pe altitudinile luminilor si in tenebrele umbrelor.
O: Ne puteti da informatii despre cum putem vizita ART OF IDEAS?
Invit prin “Observatorul” pe toti acei curiosi si pasionati de arta, filozofie, stiinta, pe cei ce isi pun intrebari atat despre trecutul nostru cat si despre viitor, sa viziteze ART OF IDEAS Gallery and Historical House, 236 Jones Street East, St Marys, Ontario (langa Stratford). Art of Ideas este deschisa publicului intre lunile mai si octombrie, sambata si duminica, pentru guided tours care trebuie rezervate online la www.artofideasgallery.com. Multumesc domnului Dumitru Popescu pentru timpul acordat si spatiul pus la dispozitie acestui subiect in Observatorul si asteptam cu drag vizitatorii!
Nota Observator ; Pictorul si artistul vizual Eugen Florin Zamfirescu este laureat al premiului Nicãpetre oferit de grupul de la Observatorul -
|
Observatorul 5/13/2022 |
Contact: |
|
|