Dialoguri oarecare - Geografic Nicăpetre
-Petre geografic?
- Nu Petre, Nicăpetre.
- Nu-i acelaș lucru?
- Pare a fi, dar numai pare;”geografia” lui Petre (Petrică) Bălănică începe la Brăilița, o suburbie a Brăilei, la 27 ianuarie 1936, trece prin București, se mișcă ici- colo prin lume în toți anii ăia adunați căutându-și locul ideal (Carrara cu precădere) și se oprește la Toronto în 21 apriie 2008 deși căutarea continuă...dar altfel.
- Dimensiunea Nicăpetre implică o altă deschidere geografică, vrei să zici?
- Cum ziceam altfel nu alta.
- Confuz! Pentru mine e confuz...Petre n-a devenit sculptor în Canada. El este sculptotul, graficianul, pictorul si chiar scriitorul Nicăpetre încă de cand a început să schițeze portrete, avea vreo 15-16 ani la Brăilița când talentul îi croiește ( de fapt) linia practică a vieții, are prima Expoziție remarcată de Petru Comarnescu (critic de artă) în 1969, lucrează în atelierul propriu din Intrarea Mieilor de la Bucureaști, sculptează în Tabăra de la Măgura...
- Și așa mai departe...e bine că recapitulăm cateva date bio...volatilitatea vieții cară cu ea și volatilitatea memoriei, trecerile de la un pas la altul - geografic vorbind - pot fi atingeri ori pot fi urme.
-Aha, Nicăpetre e urmă!
- Vezi că știi? In Intrarea Mieilor - ce-mi plac numele astea de străzi, de locuri, parcă niciodată nu sunt intamplătoare - sculpturile au fost inghesuite cu buldozerul intr-un colț al curții cand a defectat in Grecia, dar “Triptic”-ul( Amintiri despre mama, sculpturile acelea “croite” in piatra aspră de Travertin, parcă mi-aducaminte) este acum la Centrul Cultural Nicăpetre din Brăila.
- Urmă, da! Iar la Măgura trebuie să fie “Zăbală și paloș” și “A fost aici odată ” lucrări monumentale, nu poți trece pe lângă ele.
- Și dacă-mi permiți, reiau o idee și o transcriu ca o geografie a urmelor de care vorbim; nu-s orice sculpturile acestea care fac piatra să curgă topită sub povara durerii ori poate doar căutându-şi locul de unde au plecat şi atunci (caTripticul) au curajul de a înfrunta cerul cu semeție pentru că există un chin al întrebărilor ascunse în ele și pe care le lasă pe malul mării la Skironio, în Grecia într-o “Umbră » de marmură de Pendelii, ori supune granitul ca gest suprem de confruntare deghizată în “Masca zeului răzbunător”asezată definitiv la Krastal în Austria..Să continui ?
- Păi dac-ai început...hai la Villany în Ungaria să vedem “Menhir” lucrare de marmură nuanțată ca o cariatidă masculină, la Hakone (Museum) in Japonia cu “Adam si Eva”, marmură premiată intr-un concurs prestigios ori chiar la Targu Jiu să ne întrebăm cum au acceptat tovarășii “Ingerii” de pe clădirea Primăriei ori în Germania...
- Și hai să trecem “pondul” Atlantic și să aruncăm o privire “Invocațiilor”- lucări in lemn - de la Universitatea din Tennessee ori în parcul din fața Universității din Birmingham Alabama unde un admirator de culoare ( ca să fiu politically correct!) a căzut în genunchi în fața lor, lemnul fiind poate purtătorul cel mai direct al mesajului emoțional pe care Nicăpetre l-a intenționat. Pe urmă, n–avem decât să ne oprim la Hamilton și să-l privim în ochi pe Maestrul absolut al poeziei noastre și să încercăm să ințelegem cum a știut Nicăpetre să comunice cu El
–“Eminescu”. Portret in marmură de Pendeli conceput ca o trimitere modernă în permanența clasică Poetul domină Galeria Urmelor românești pe care sculptorul le-a vrut în Canada.
„Vreme trece, vreme vine, Toate-s vechi şi nouă toate; Ce e rău şi ce e bine Tu te-ntreabă şi socoate; Nu spera şi nu ai teamă, Ce e val ca valul trece; De te-ndeamnă, de te cheamă, Tu rămâi la toate rece.”(Glossa)
- Despre și cum vorbim noi mi pare așa un exercițiu recapitulativ și nu-i suficient, nu crezi? Am ințeles geograficul tău dar este așa de elementar raportând la cantitatea Urmelor lăsate de Nicapetre... Numai dacă mă gândesc la Canada unde piatra, marmura și lemnul, mai ales lemnul, s-au lăsat remodelate de o mână sub un gând dominat de chemări venite din neantul talentului și poate a unor semne venite dintr-un univers ascuns profanului...
-Zice poetul “inimii” lui Nicăpetre : „Cimpoiul veşted luncii, sau fluierul în drum / Durerea divizată o sună-ncet, mai tare... / Dar piatra-n rugăciune, a humei despuiare / Şi unda logodită sub cer, vor spune – cum?...Ion Barbu transpune, se pare, înțelepciunea gestului artistic, de aceea chiar cred în soliditatea Urmei. E o idee. Că ea ne depășește puterea de a o cuprinde este altă poveste.
- Știi ceva, la 86 de ani – cât ar fi avut Petre anul acesta - poate ar mai fi cioplit sau nu, dar probabil ar mai fi mânuit cărbunele ori creionul călătorind imaginativ în lumea pe care o iubea cel mai mult cea a pietrelor și a pădurilor cu lemnul cărora a dialogat și la fel de probabil ar fi recompus un itinerar geografic așa ca o satisfacție supremă: Nicăpetre și Urmele lui !
Happy Birthday, Maestre !
Maria Cecilia Nicu/ Toronto
|
Maria Cecilia Nicu 1/25/2022 |
Contact: |
|
|