Recenzia unei cărți - ”Inferno” de Dan Brown
Un lucru cert este că autorul este foarte cunoscut, ca și întreaga lui operă literară ce s-a bucurat de mare succes, motiv pentru care nu voi insista asupra datelor biografice sau ale operei sale, aceasta cu atât mai mult cu cât trei dintre ele au fost ecranizate, și mă refer aici la ”Inferno”, ”Îngeri și demoni” și la ”Codul lui Da Vinci”. Atât cărțile cât și ecranizările i-au adus și un succes material substanțial. ”Inferno” a fost tradusă în limba română din limba engleză de Adriana Bădescu și a apărut la Editura Rao în anul 2013. Binecunoscutul autor Dan Brown s-a născut la 22 iunie 1964 în Exter, New Hampshire. El este perceput ca un autor american de romane polițiste de senzație. Autorul, de-a lungul vremii, a avut diverse ocupații: muzician, compozitor, profesor de limbă engleză, de simbolistică, scriitor, pasionat de criptografie și coduri, aceste ultime teme fiind regăsite și în scrierile sale. Dintre operele semnificative enumăr: ”Fortăreața digitală”, ”Conspirația”, ”Îngeri și demoni”,”Codul lui Da Vinci”, ”Simbolul pierdut”, ”Inferno”, ”Origini”. Cartea pe care v-o propun am citit-o cu ceva timp în urmă, mai precis în vara anului 2016, dar, de anul trecut de când a fost declarată starea de urgență cauzată de pandemie, mă tot gândesc la ea. Mă frământă acest gând pentru că, deși scrisă cu aproape zece ani în urmă, tratează un subiect extrem de actual și tangibil, pe care toată planeta Pământ îl trăiește în mod dramatic, la toate nivelurile, de mai bine de un an. S-a scris despre această carte că este una de ficțiune și suspans care ține cititorul cu sufletul la gură pe tot parcursul lecturii, cu descrierea unor scene împletite cu date exacte, reale despre istorie, artă și știință până la cel mai mic detaliu. Partea privind suspansul și datele istorice, operele de artă, locurile reale incluse în carte, care fac extrem de plăcută și interesantă lectura, nu-mi stârnește nedumeriri, însă partea privitoare la ficțiune, îmi pune semne de întrebare și mă duce cu gândul că este mai reală decât orice realitate, având ca premisă și viziunea filosofului Kant, care a definit ficțiunea ca ”o născocire dar în același timp o posibilă acceptare a subiectului”. De altfel, autorul începe cartea cu o notă intitulată ”Date”, în care precizează că: ”Toate lucrările de artă, literare și științifice, precum și referirile istorice din acest roman sunt reale”. ”Consorțiul este o organizație particulară cu reprezentanțe în șapte țări. Numele ei real a fost schimbat, din rațiuni de confidențialitate și securitate.” ”Inferno – este lumea subterană descrisă de Dante în poemul său epic Divina Comedie, în care iadul este înfățișat ca un tărâm complex structurat, populat de entități numite ”umbre„- suflete fără trup, captive între viață și moarte.” Cu aceste precizări autorul prezintă în Prolog ”Umbra” care nu este altcineva decât inginerul genetician, Bertrand Zobrist, ”...un transumanist care credea că ne aflăm în pragul unei ere postumane strălucite - o eră a adevăratelor transformări”, cu o minte sclipitoare care a creat un virus menit să schimbe, în concepția lui, în bine întreaga omenire prin ”...creșterea exponențială a virusurilor pentru a combate creșterea exponențială a populației”. Virusul creat de Zobrist urma să fie eliberat pentru a se răspândi pe calea aerului într-o grotă (o fostă cisternă subterană de apă) folosită pe post de sală de spectacole, în timpul desfășurării unui concert dintr-un oraș pe care vă las să îl descoperiți singuri. Zobrist a angajat și plătit ”Consorțiul” să îi pună la adăpost și să-i finalizeze ”opera” constând în expedierea unei înregistări video spre a fi adusă la cunoștință publicului larg, despre eliberarea acestui virus. În înregistrarea video apare o placă cu următoarea inscripție: ”ÎN ACEST LOC, LA ACEASTĂ DATĂ, LUMEA S-A SCHIMBAT PENTRU TOTDEAUNA.” Această împletire între real și imaginar este apanajul scriitorului, al artistului în general care înainte de a da viața fizică unei opere, acesta o plăsmuiește în interiorul său imaterial, dar atunci când ceea ce s-a vrut a fi ficțiune are corespondent similar în viața reală, ridică întrebarea dacă acest autor a vrut să ne tragă niște semnale de alarmă la care, se pare, că omenirea nu a reacționat…sau în altă ordine de idei, ar fi tardivă o reacție(?), așa cum este demersul personajului pozitiv al romanului? Infernul este virusul creat în numele evoluției tehnologiei și al transformării umanității pentru învingerea ”monstrului htonian” ca simbol al fertilității, prin combaterea creșterii populației, ca ”o soluție pe termen lung, o soluție permanentă…. o soluție transumanistă”, ”un vector viral cu cale de transmitere aeriană capabil să modifice ADN-ul uman” menit să facă umanitatea, nu toată, ci în modul selectiv natural al ciumei bubonice, să fie incapabilă să procreeze, fără să știe că are această ”boală”. ”Virusul lui Bertrand este o molimă a sterilității. O treime din populația umană va deveni infertilă.” Acțiunea, sau mai bine zis epicentrul acțiunii se desfășoară pe rând în mai multe orașe culturale europene, începând cu Flotența, Veneția, Instambul. Cuvinte și expresii ca: mască de oxigen, ADN, ARN, echipamnet de protecție, PCR, OMS, virus, modificare, cu care ne-au invadat televiziunile și toate canalele media, întrebarea ”Ce ne face virusul ăsta?”, precum și Ebola, HIV, mască de ciumă, hantavirus, onicovirus, izolare, rupere de realitate, crearea de vaccinuri, crearea de himere – ființe fără suflet, se regăsesc în carte și dau fiori de gheață. Problema suprapopulării este controversată, în sensul că nu aceasta este periculoasă, întrucât natalitatea este în scădere, iar persoanele ce ies din câmpul muncii nu sunt înlocuie de persoane tinere. Și totuși, acesta este un subiect de dezbatere și preocupare. Însă, de ce ar vrea cineva, chiar și un personaj fictiv să decimeze populația lumii și de unde frica aceasta de suprapopulare în condițiile în care Dumnezeu a spus: „Creșteţi, înmulţiţi-vă, umpleţi pământul și supuneţi-l și stăpâniţi peste peștii mării, peste păsările cerului și peste orice vieţuitoare care se mișcă pe pământ”? Revenind la începutul cărții, autorul are un motto citat din opera poetului florentin Dante Alighieri ”Infernul” prima parte din ”Divina Comedie”: ”Cele mai întunecate cotloane ale iadului sunt rezervate pentru cei care își păstrează neutralitatea în vremuri de criză morală.” La cine se va fi referit oare? La cei ce pot lua atitudine atunci când este cazul în vremuri de criză morală și nu o fac, deși știu și pot să o facă. Adevăr, cruntă realitate, ficțiune, terorii conspirative, cum ar spune alții, acestea sunt întrebările. ”Cerca e trova!” este îndemnul unui personaj din roman către personajul său pozitiv, profesorul de simbolistică Robert Langdon. Acesta, de altfel este și îndemnul lui Dumnezeu, creatorul nostru: ”Cereţi, și vi se va da; căutaţi, și veţi găsi; bateţi, și vi se va deschide. Căci oricine cere capătă; cine caută găsește; și celui ce bate, i se deschide.” (Matei 7:7-8) Așadar, pentru întrebări și pentru răspunsurile căutate, subiecte controversate și de strictă actualitate, cartea cu un cuprins considerabil (508 pagini) merită atenția și efortul de a fi citită.
Daniela Achim Harabagiu
|
Daniela Achim Harabagiu 4/1/2021 |
Contact: |
|
|