Calendare
La inceput de an vom aborda, in Observatorul, un subiect care are legatura cu masurarea timpului.
Calendarul Dacic
Sarmizegetusa Regia, capitala Daciei, a fost cel mai important centru religios si politic al acelei perioade, iar pentru apararea locului a fost construit un sistem de fortificatii. Sarmizegetusa, ca si structura, a avut trei parti: asezarea civila, cetatea si zona sacra. - Sanctuarele de la Sarmizegetusa erau utilizate, conform descoperirilor arheologice si cercetarilor istorice, pentru masurarea timpului, devenind astfel un "templu calendar". Sunt doua sanctuare, micul si marele sanctuar circular.
Marele Sanctuar Circular am conceput un calendar, numit de noi dacic, şi un An Zero, de la care numărăm anii până în zilele noastre. Datele conţinute în Marele Sanctuar Circular sunt următoarele: 104 ( Bianual 2x 54 weeks) pietre în primul cerc exterior, 210 pietre (30 cicluri, a câte şapte pietre) în al doilea cerc, care este lipit de primul, 84 stâlpi de lemn în al treilea cerc (stâlpii sunt aşezaţi doar pentru a se vedea unde sunt plintele în pământ) şi 34 stâlpi de lemn în absida centrală (şi aici stâlpii au doar rol orientativ, nefiind din construcţia originală).
Micul sanctuar are in componenta 114 piese, 13 lespezi ce separa 13 grupe de stalpi asezate astfel: opt grupe cu opt stalpi, o grupa cu sapte stalpi, trei grupe cu opt stalpi si inca una cu sase.
Calendarul Maya
Ce an este calendarul mayaș? Data acestei creații este stabilită fie la 3114 î.e.n. sau 3113 î.e.n. a calendarului nostru modern. Aceasta este data de început pentru toate numărările ulterioare - similară cu utilizarea noastră a nașterii lui Hristos ca punct de plecare pentru datele istorice moderne. Câte calendare mayașe sunt? Trei Calendarul Maya constă din trei calendare separate care sunt utilizate simultan: Numărul lung, Tzolkin (calendarul divin) și Haab (calendarul civil). Ultimele două calendare identifică zilele; Numărul lung identifică anii.
Cine a folosit calendarul Maya? Calendarul datează din secolul al V-lea. În timp ce civilizația maya a contribuit la dezvoltarea sa ulterioară, civilizația nu a creat-o de fapt. Acest sistem calendaristic a fost folosit în America Centrală precolumbiană de culturi care au precedat civilizația Maya.
Mai există mayași astăzi? Mai există Maya? Descendenții Maya trăiesc încă în America Centrală în Belize, Guatemala, Honduras, El Salvador și părți din Mexic. Majoritatea locuiesc în Guatemala, care găzduiește Parcul Național Tikal, locul ruinelor vechiului oraș Tikal.
Calendarul Aztec
Nu există un singur calendar aztec, există două sisteme mai mult sau mai puțin independente. Un calendar, numit xiuhpohualli, are 365 de zile. Descrie zilele și ritualurile legate de anotimpuri și, prin urmare, s-ar putea numi anul agricol sau anul solar. Celălalt calendar are 260 de zile. În Nahuatl, limba aztecilor, se numește tonalpohualli sau, numărătoarea zilei. Tonalpohualli, care este calendarul sacru.
Tonalpohualli, sau numărătoarea zilelor, a fost numit un calendar sacru, deoarece scopul său principal este acela al unui instrument divinatoriu. Împarte zilele și ritualurile între zei. Pentru mintea aztecă acest lucru este extrem de important. Fără ea lumea va ajunge curând la sfârșit. Potrivit cosmologiei aztece, universul se află într-un echilibru foarte delicat. Forțele divine opuse concurează pentru putere. Acest echilibru este în pericol constant de a fi perturbat prin schimbarea puterilor zeilor, a forțelor elementare care ne influențează viața. Această luptă nu poate fi câștigată de niciun zeu. Noțiunea că totul constă în cele din urmă în două forțe opuse este esențială pentru viziunea asupra lumii aztece. Lumea este întotdeauna pe punctul de a intra într-un război spiritual, un război al zeilor care concurează pentru puterea supremă. Pentru a împiedica acest lucru, zeilor li s-a acordat propriul spațiu, propriul timp, propriile grupuri sociale, etc., pentru a stăpâni. Tonalpohualli ne spune cum timpul este împărțit între zei.
Sistemul tonalpohualli poate fi cel mai bine înțeles imaginând două roți care sunt conectate între ele. O roată are pe ea numerele „unu” până la „treisprezece”. A doua roată are douăzeci de simboluri pe ea. În situația inițială, numărul „unu” se combină cu primul simbol. Aceasta este prima zi a tonalpohualli. Acum roțile încep să se miște și numărul „doi” se combină cu al doilea glif. Aceasta este a doua zi. După paisprezece zile, a trecut o săptămână aztecă (trecena în spaniolă) de treisprezece zile. Roata cu numerele arată din nou numărul „unu”. Cealaltă roată arată acum al paisprezecelea simbol. După 260 de zile, cele două roți au revenit la poziția inițială. Tonalpohualli începe din nou.
Liliana Usvat Toronto www.mathematicsmagazine.com
|
Liliana Usvat 1/7/2021 |
Contact: |
|
|