Kitschul de la om la om
Întrebat când va fi sfârșitul lumii, un pustnic de pe lângă Mănăstirea Sihastria a răspuns: Când va dispare cărarea de la om la om. În zilele noastre, pământul bătătorit de pașii dragostei curate, de la om la om, este înlocuit cu asfaltul sau, mai nou, cu wireless-ul comodității. Pe această modernă și civilizată cărare circulă, fără efort, tot felul de vectori ai dragostei contrafăcute: obiecte drăguțe (ce drăguț! auzim frecvent), cuvinte sclipici, urări alese din raft etc. În dicționare, kitsch-ul se referă aproape exclusiv la obiecte: KITSCH [pr.: kici] kitschuri n. 1) Produse cu caracter de pseudoartă, caracterizate prin platitudine, imitație superficială a operelor de artă; lipsă de originalitate. 2) Reproducere sau copiere pe scară industrială a unor opere artistice, multiplicate și valorificate comercial. 3) Obiect (tablou, carte etc.) de proastă calitate. (sursa: NODEX (2002 Ca obiecte, produsele se adresează unui consumator cu o anumită filozofie de viață. Prin consum de kitsch, omul devine
kitsch, omul-kitsch. Un sofist grec, Protagoras din Abdera,Tracia (490-420 î.d.H, https://ro.wikipedia.org/wiki/Protagoras ) spunea că Omul este măsura tuturor lucrurilor (Pantón, métron anthrópos), fără a preciza și ce fel de om. Omul se schimbă în funcție de epocă, de cum bat vânturile, dacă nu are un far călăuzitor
Cum să stabilești un model, un prototip? Pe acesta lumea L-a aflat la plinirea vremii, în persoana lui Iisus Histos, Care pune ca temelie a cărării de la om la om ,dragostea autentică, jertfelnică, fără aditivi, necontrafăcută. Ṣi cu toate acestea, căutarile unui om, măsura a tuturor lucrurilor, au continuat și continuă. Iisus Hristos, frumosul transcedental, este prea simplu, incomod, neliniștitor și obositor prin exigențele sale, cum spune Cristian Crisbășan, în următorul articol: OMUL- KITSCH ESTE MĂSURA TUTUROR LUCRURILOR Psihologia kitsch-ului ne arată că acesta este, în esență, o dimensiune a raporturilor obiectelor cu omul. Kitsch-ul oferă valori dătătoare de fericire ca substitut pentru frumosul transcendent care a devenit incomod, neliniștitor și obositor prin exigențele sale. Dar fericirea în sine este o iluzie. Insuportabila fericire a frumosului transcendent este, astfel, înlocuită cu surogatul automulțumirii, al confortului, al plăcerii ( hedonismul), al relaxării golite de conținut spiritual. Existența reală, dură prin alternanța ( contrapunctul) de frumos/urât, bine/rău, adevăr/minciuna,, tinde să fie nivelată confortabil, să fie adusă la linia de mijloc a unui numitor comun reducționist mediocritatea. Kitsch-ul este fundamental legat de stilulul de viață burghez Aici și-a găsit autenticitatea, pentru că ar fi imposibil să trăim înconjurați numai de capodopere. Kitsch-ul este pe măsura omului mediocru, creat de el și pentru el o artă superficială, confortabilă,liniștitoare, ce nu pune probleme. Este o mișcare permanentă în interiorul artei autentice prin prisma raportului dintre original și banalul copiei. Mediocritatea ferește de efortul și neplăcerile problemelor de mare anvergură și amplitudine intelectuală, elimină riscurile și provocările. Omul-kitsch extinde relațiile sale cu obiectele kitsch asupra relațiilor interumane, în încercarea de a deține un control care să nu-i ofere probleme, surprize neplăcute și să nu-i complice viața prin răspunderea la provocări riscante. Obiectul-kitsch este inofensiv, drăguț, dulce, oricând manipulabil, rejectabil, transformabil, cuminte, aseptic și decorativ. Oamenii tind să primească și ei o îmbălsămare sub forma unei glazuri lustruite și dulci, care le nivelează asperitățile și-i face suportabili și previzibili unii altora. Astfel, kitsch-ul este o modalitate estetică în relația cu mediul înconjurător în care sunt înglobați și ceilalți oameni. El a devenit și o manieră a omului de a se manifesta față de lucruri, o manieră extinsă asupra semenilor noștri. Surprinzător poate, kitsch-ul este esențialmente democratic, pentru că reprezintă o artă care nu șochează spiritul printr-o transcendere a vieții cotidiene sau printr-un efort care să ceară depășire și mai ales autodepășire. Arta autentică înseamnă depășirea măsurii și o continuă punere în discuție a canoanelor. Kitsch-ul diluează originalitatea atât cât e nevoie pentru a o face acceptabilă pentru toți, aproape în mod egal. Adaptarea tonusului mediului înconjurător la tonusul aleatoriu al individului ascunde o rețetă ratată a fericirii. Ṣi astfel, kitsch-ul este pe măsura omului, iar omul-kitsch devine măsura tuturor lucrurilor. (Cristian Crisbășan Ziarul Financiar/ 18.08.2000) Asta era acum 20 de ani
Astăzi, omul - kitsch cu mască măsoară totul: și cele omenești, și cele dumnezeiești.
Nicușor Gliga Kaiserswerth/Düsseldorf, 5 octombrie 2020, de la Nașterea lui Hristos și 7527 de la Facerea lumii Sf. Mc. Haritina și Mamelta
|
Nicușor Gliga 10/5/2020 |
Contact: |
|
|