Constantin Brâncuși, oameni din viata lui - dictionar monografic
Tomul monumental cu acest titlu, este semnat de Zenovie Cârlugea, recunoscut critic literar,poet, întemeiator și redactor șef al revistei Portal Măiastra din Târgu Jiu.Editura este Tipo Moldova sub sigla căreia apare în colecția Opera Omnia . 2020, și acest volum la fel ca și celelate Dicționare esențiale cum bine le numește autorul, același tip de lucrări exhaustive, impresionante ca număr de pagini și mai ales ca număr de informații pe care le sortează le analizează și le redă circuitului cultural.Facem referire la Dicționarele despre Lucian Blaga și oamenii din viața lui, Tudor Arghezi și oamenii din viața lui, Mihai Eminescu și oamenii din viața lui, iar acum , iată, istoria literaturii mai adaugă o lucrare , cu același gen de abordare, dedicat personalității lui Constantin Brâncuși.
Volumul-tom academic, însumează 904 pagini dintre care, 38 sunt doar titluri bibliografice.Vă asigur că, dacă ai în mână o asemenea carte, prima impresie este că nu vei putea reține mai nimic dacă nu te servești de adnotări sau fișe de lectură.Fapt deloc exagerat. Chiar dacă s-au scris mii de pagini despre Brâncuși, se vor mai scrie desigur, fiind un artist – fenomen, lucrarea de față însă, va fi mereu o realizare referențială.Pentru unicitatea sa cât și pentru exhaustivitatea informațiilor. Nu mai puțin, datorită conceptelor asumate în cercetare, unul dintre acestea fiind acela la alterității, genialul sculptor român trăind peste cincizeci de ani la Paris, unde, la început de secol XX, era punctul de întâlnire și atracție al tuturor modernițăților , și înnoirilor artistice.
Constantin Brâncuși este prezentat în contextul socio- cultural în care a trăit, opera și personalitatea sa fiind văzută în datele sale identitare, după cum precizează chiar autorul însuși în Cuvântul înainte care ține loc de prefață ,de altfel, o binevenită explicitare a intențiilor sale de autor înscris în istoria culturii și literaturii române. Lucrarea este o adevărată cartografie a dimensiunilor vieții și artei lui Brâncuși.De la Paris, la New York, înapoi la Hobița unde și-a finalizat opera dorită ca fiind un dar în numele spiritualității ancenstrale, Constantin Brâncuși a reprezentat ....o reformulare a canonului în arta sculpturii, de unde și calitatea îndeobște recunoscută de întemeiator de paradigmă în arta scultural-arhitecturală, după cum notează însuși semnatarul volumui în atenție.
Așadar, oamenii din viața lui Constantin Brâncuși. Imposibil de ținut minte la minuție.Politicieni, artiști de seamă cât se poate de diferiți, poeți, sculptori, pictori, gazetari,profesori, juriști, diplomați, medici, comercianți,preoți, funcționari,colecționari, muzicieni, ingineri, ucenici,prieteni vechi, preiteni pasageri, țărani , toți beneficiind în carte de câte un portret-eseu ,{ peste 200 la număr },și care, au contribuit prin mărturiile lor la o cunoașterea mai amănunțită a omului și artistului de geniu. Având o structură complexă, cunoscându-și valoarea , Brâncuși s-a definit în relaționarea cu ceilați , drept un original în felul de-a fi. Între solitar și sociabil, dârz și modest, fidel mereu unor embleme spirituale care se trag dintr-o veche moștenire spirituală. Cu cât contactul cu glia e mai adânc, cu atât puterea omului sporește,credea artistul după cum nota un prieten al său ,Nicolae Hasnaș care își amintește discuția avută cu Brâncuși chiar despre Coloana Infnitului:....... De aici de pe pământ pleacă gândirea cretoare și se înalță către lumină, către soare.Omul stă voinicește cu capul în sus să-l prindă pe Dumnezeu , iar Dumnezeu suntem noi, cu mintea noastră, cu creația noastră. pag.311.
Prietena sa, Mițlița Pătrașcu,a povestit cum, invitat la ea acasă lao agapă , nimic din sofisticatele feluri din meniu nu i-au atras atenția și, zâmbind abia percetibil cu ironie, Brâncuși a băut întreaga seară doar...zeamă de varză murată.Stau dovadă multe mărturii că era impulsiv, dar și tandru sau generos. Vom găsi în acest volum o multitudine de mărturii prin care, se conturează traseul complicat al veții unui artist special.Ne va impresiona că ,a participat cu mare tristețe la înmormântarea lui Appolinaire, că Blaga i-a dedicat un poem, că prima lucrare nu i-a adus beneficiu.Fusese comandată de Vasile Morțun, pe atunci ministru , era vorba de o statuie a lui Spiru Haret.Brâncuși a realizat o machetă care înfățișa o fântână arhaică, stilizată și a scis pe ea, Fântâna lui Haret. Urma să fie amplastă într-un spațiu din Piața Unirii din București.Morțun n-a fost mulțumit , cerându-i altă machetă.Desigur, Brâncuși a refuzat mărturisind apoi ...Am rămas cu macheta în brațe și cu grijile mele sporite , nu am vrut să fac altă machetă, pag.310.
Dacă am întocmi o listă a persoanelor din viața lui Brâncuși, doar într-o simplă enumerare, ne-am minuna câte relaționări poate duce un geniu în viața sa. De la persoanele din familie ,la James Joyce, la Edgar A. Poe, la domnișoara Pogany, care a corspondat lungă vreme cu el,sau Lucian Blaga, Cella Delavrancea, Mircea Eliade,B.Fondane,/ Fundoianu,Ion Vinea, renumita familie Paleologu,Ionel Jianu, Milița Pătrașcu, Ion Jalea care a scris un articol îmbucurător despre artist în Contemporanul, {vineri, 5 oct.1956], pag 361}.Lista e foarte lungă și, prefer să trecem oceanul să readucem în atenție câteva din planurile și reușitele sculptorului român cunoscut și în viață la dimensiuni intrecontinentale. Prima sa vizită peste ocean a fost în 1913 la Armony Show, New York, 17 februarie- 15 martie, ultima , cu prilejul unei retrospective, 26 oct 1955- 8 ianuarie 1956,reamintind aici intenția de a ridica la Chicago, la invitația autorităților, o Coloanaă a infinitului, din oțel inoxidabil, înaltă de 400 de metri pe țărmul lacului Michigan.Visul nu s-a îndeplinit, fiind amânat până la ultimii doi ani de viață când ,forțele i-au scăzut și din pricina fracturii de femur,luând în calcul și vârsta, toate l-au obosit .Peste puterile sale.
Volumul despre care am spus doar fragmentar câte ceva, rămâne o inegalabilă mărturie a personalității lui Constantin Brâncuși .
Veronica Balaj
|
Veronica Balaj 8/30/2020 |
Contact: |
|
|