Distincția dintre religie și credință
Avem mii de religii care ne fac să ne urâm unii pe alții, dar nu avem nici o credință care să ne unească. (N. Grigorie Lăcrița).
Rezumat. Distincția dintre religie și credință este o problemă de foarte mare interes pentru orice om care cugetă , cu atât mai mult cu cât clarificările pe această temă sunt și puține și sumare. Prin acest articol se aduc unele clarificări privind sensul spiritual al acestor noțiuni care fac parte din viața fiecărui om, indiferent de religia și de credința s-a. Cuvinte cheie: religie; credință; suflet; minte; oameni; biserică; rugăciune; ritual; dogma religioasă; ipocrizia religioasă etc.
Distincția dintre religie și credință este o problemă de foarte mare interes pentru marea majoritate a populației, cu atât mai mult cu cât clarificările pe această temă sunt și puține și sumare. Religia este modalitatea prin care omul încearcă o conexiune (legătură) cu divinitatea. Religia se învață cu mintea, se dobândește în familie, la școala, în biserică, prin studiul individual etc. Credința nu se învață, ci se trăiește cu sufletul! Exista ore de Religie, dar nu există și ore de Credință. Religia este un set de concepții și practici comune ale unui grup de oameni, așa cum se reflectă ele în rugăciune, ritual și dogma religioasă. Religia are în aria ei de acțiune concepții și tradiții culturale și istorice, mitologie și mistica, precum și convingeri personale sau locale. Termenii de religie și practică religioasă sunt adesea folosiți interschimbabil. Prin practicile religioase se poate aprecia, se poate evalua, se poate măsura religiozitatea unei persoane Credința omului nu este măsurabilă, și nici nu are cum să fie evaluată, măsurată. Credința este o stare psihologică, sufletească, trăită în intimitate, în care o persoană este convinsă (1) fie de o existență pozitivă supranaturală, imaterială, precum Dumnezeu, Duh Sfânt, Sfânta Treime, Mesia etc. pe care o consideră adevărată, (2) fie de o existență negativă, precum în superstițiile cu draci, stafii, strigoi, fantome, cu spirite rele, cu farmece și vrăji, cu semne prevestitoare, cu numere fatidice etc. Religioși sunt mulți, dintre care numeroși nu sunt credincioși adevărați, dar care se manifestă voit, bine gândit, ca trăind în sfințenie, și aceasta pentru putea să inducă mai ușor în eroare pe alții, pentru a-și ascunde adevăratele lor fapte reprobabile. Ipocrizia religioasă este practicată tot mai mult de numeroși oameni fățarnici, înșelători, care una gândesc, alta spun și cu totul altceva fac, devenind tot mai evident faptul că Limba lor este săgeată ucigătoare și grăiește viclenii; cu buzele lor grăiesc prietenos către aproapele lor, iar în inimă ei făuresc cătușe.. (Biblia Patriarhiei României, Ieremia 9:8), sau Limba lor este o săgeată ucigătoare, nu spun decât minciuni; cu gura vorbesc aproapelui lor de pace, și în fundul inimii îi întind curse.. (Biblia Cornilescu, Ieremia 9:8). Am exprimat versetele din cele două biblii deoarece Albert Einstein a avut perfectă dreptate când a spus că Citesc adesea din Biblie, însă textul ei original mi-a rămas inaccesibil. În condițiile în care s-a ajuns ca activitatea bisericii să fie caracterizată tot mai mult prin dogmă și profit, și ipocrizia religioasă să se manifeste tot mai mult și în rândul slujitorilor bisericii Pentru că fiecare din ei, de la mic până la mare, este robit de lăcomie și, de la prooroc până la preot, toți se poartă mincinos.. (Biblia Patriarhiei României, Ieremia 6:13), sau Căci de la cel mai mic până la cel mai mare, toți sunt lacomi de câștig; de la proroc până la preot, toți înșală.. (Biblia Cornilescu, Ieremia 6:13). Pentru a se înțelege cât mai bine deosebirea dintre religie și credință, mai exprim și următoarele considerente personale: 1. Religia a îngrădit, îngrădește și va îngrădi permanent gândirea omului. Credința nu. 2. Numeroși lideri religioși au fost extremiști, fanatici, criminali, ipocriți, prefăcuți, fățarnici, imorali, depravați, incestuoși, abominabili, și care au făcut tot posibilul să arate altfel de cum erau în realitate. Exemple. Unul dintre cei mai depravați lideri religioși consemnați de-a lungul istoriei a fost Papa Ioan al XII-lea, mort în timpul unui act sexual. Despre el, Louis Marie de Cormenin scria că era Un ucigaș, un tâlhar și o persoană incestuoasă, nedemnă de a reprezenta pe Hristos pe tronul pontifical. Acest preot abominabil a murdărit tronul Sfântului Petru timp de nouă ani și merită să fie numit cel mai depravat papă. Papa Alexandru al VI lea, cu numele de mirean Rodrigo Borgia, a fost un obsedat sexul, organiza petreceri luxoase inclusiv cu tentă pornografică, a comis o multitudine de crime (în special prin otrăvirea cu arsenic a rivalilor politici și / sau religioși), adulter, trafic cu lucruri sfinte, furturi, violuri, mituiri, incest cu fiica sa Lucrezia, o femeie depravată și ucigașă, care s-a culcat, pe lângă tatăl său, și cu frații săi Cesare și Giovanni (cunoscut fiind faptul că Cesare la ucis pe fratele său Giovanni într-o criză de gelozie când a aflat că și acesta s-ar fi culcat cu sora sa Lucrezia). La credincioși nu se petrec asemenea grozăvii. 3. Religiile au fost cele care au cauzat numeroase și groaznice războaie, crime, torturi, masacre, violuri, ucideri în masă, acte de terorism și numeroase alte nenorociri. Credința nu. 4. Mulți religioși urăsc. Credincioșii nu. 5. Oamenii religioși se concentrează pe tradiții, pe dogme, pe crede și nu cerceta, pe trocul cu religia, pe fantasme, pe himere, pe obscurantism etc. Oamenii credincioși se concentrează pe Forța Divină, indiferent cum este numită aceasta. Credinciosul este atașat de în Forța Divină, unică, eternă și infinită, religiosul crede în una dintre cele circa 2.400 de religii existente și născute din imaginația oamenilor. 6. Religia se manifestă în închinări (unele cu adevărat caraghioase), în slujbe, în respectarea unor porunci (cu sutele în cadrul unor religii), în ritualuri, de la cele mai ciudate, până la cele mai violente, crude, inumane, în pelerinaje la moaște etc. Credința este o convingere și o trăire intimă, sufletească care, în general, nici nu se mărturisește, și nici nu se argumentată. 7. Biserica a promovat și promovează prea mult religia, dogmele, ipocrizia, și prea puțin credința, fapt pentru care chiar Papa Francisc a ajuns să spună că Decât catolic ipocrit, mai bine ateu cinstit. 8. Sărutul / îmbrățișarea / prietenia ipocritului este dezonorantă pentru omul moral. Cea a omului credincios însuflețește, dă viață, onorează. Distincția dintre credință (ceea ce gândește) și religie (ceea ce face) la o persoană se înțelege destul de bine și din unele caracteristici ale ipocritului: Ipocrit: omul care și-a ucis amândoi părinții... cerând milă pe motiv că este orfan. (Abraham Lincoln). Ipocritul este acea persoană care, după ce a scris o carte ateistă, se roagă la Dumnezeu să aibă succes. (Autor necunoscut). Ipocritul, ignorând, din interes, propria lui înșelăciune și imoralitate, aplică măsuri diferite pentru aceeași faptă sau persoană, sau, altfel spus, Ipocritul are mai multe fețe și niciun obraz.. (N. Grigorie Lăcrița).
|
N. Grigorie Lăcrița 5/7/2020 |
Contact: |
|
|