19 Februarie 2020 - 144 de ani de la nașterea sculptorului Constantin Brâncuși
SĂRUTUL prezintă doi îndrăgostiți într-o strânsă îmbrățișare. Vedem doar partea de sus a trupurilor lor; ei sunt goi, dar nu ostentativ. Trunchiul bărbatului este o masă nediferențiată; pieptul femeii, cuprins în forma bărbatului este ușor profilat și doar sugerează plinătatea în planul în care se află. Mai izbitor decât prezența trupurilor este faptul că cei doi îndrăgostiți sunt ochi în ochi, fixați într-o scrutare nesfârșită, în timp ce buzele li se unesc.
Fiecare element din imaginea compactă este tematic și citirea acestei lucrări are loc treptat, pe măsută ce observăm că părul bărbatului este drept în timp ce al femeii este ondulat; părul lui merge spre tâmple, despărțit printr-o cărare, iar al ei e lăsat pe spate; brațele femeii sunt deasupra, cele ale bărbatului dedesubt; degetele ei, curbate spre interior, presează ușor capul bărbatului de al ei; mâinile lui, mai drepte, mai rigide, susțin trupul ei; umerii bărbatului sunt mai largi decât cei ai femeii; mâinile ei, cuprinzând masa mai redusă a capului partenerului ei, sunt înlănțuite, îndreptate în sus, în timp ce mâinile bărbatului cuprind torsul femeii într-o împreunare ușoară.
Aceste diferențe sunt variații formale într-un desen simetric, dar există în ele elemente de distincție a sexului opus al celor doi parteneri. Forma și sensul sunt aici la fel de unite, așa cum sunt uniți protagoniștii înșiși. Aceștia sunt legați nu numai prin orizontalele vizibile ale brațelor înlănțuite, ci și prin orizontalele tainice, implicite în privirea ochilor, unirea buzelor, apăsarea sânilor: acest bărbat și această femeie sunt uniți din afară spre înlăuntru. Și, mai jos, ceea ce rămâne este continuitatea masei de piatră.
......................................
Sidney Geist Brâncuși / Sărutul Editura MERIDIANE București, 1982
|
Sidney Geist 2/18/2020 |
Contact: |
|
|