Pledoarie pentru multiculturalitate
Festivalul Internațional de Dramaturgie Contemporană (FIDC) de la Brașov este o manifestare competitivă ca structură unică, de anvergură națională, zilele trecute derulându-se cea de-a XXX ediție. Mai précis, între 17 și 23 noiembrie 2019. Palmaresul a fost bogat, distincţiile acordate constituind o încununare a muncii şi talentului fiecărui laureat. Prestigiul concursului de teatru braşovean este de necontestat, premiile reprezentând puncte de referinţă în cariera artiştilor.
Timp de șapte zile Teatrul “Sică Alexandrescu” din municipiul de la poalele Tâmpei a găzduit o seamă de spectacole ale unor trupe celebre din România și din Republica Moldova. Au fost reprezentaţii atent selecţionate de către regizorul Cristian Ioan, directorul Festivalului, adept declarat al multiculturalității și a respectului pentru Public. Așa se explică prezența unor piese cu tematici diverse, ancorate profund în contemporaneitate, precum și interacțiunea a numeroase personaje ce vorbesc idiomuri diferite: româna, maghiara, ebraica, rusa, romanes și, mai ales, engleza. Barierele lingvistice, altădată de netrecut, ușor ușor încep să dispără, iar oamenii se înțeleg din ce în ce mai bine. Tinerii din Est tânjesc cu disperare să plece în Vest, deși realizează că nici acolo nu umblă ”Câinii cu covrigii în coadă”. Dar măcar vor să respire nestingheriți aerul de libertate…
În copnducerea FIDC a figurat, nici nu se putea altfel, directorul (interimar) al teatrului-gază, actrița Viorica Geantă Chelbea, Pe lângă prezentarea pieselor în concurs, s-au derulat o seamă de manifestări conexe, precum lansări de carte, audiții radiofonice cu public, lecturi tematice, sesiuni de autografe. Evenimentul este organizat an de an de către Teatrul ,,Sică Alexandrescu”, având finanțarea asigurată de Primăria municipiului Brașov.
Anul acesta au participat colective artistice profesioniste din Basarabia - ne referim la Teatrul Național "Mihai Eminescu” din Chișinău-, apoi Teatrul Național "I. L. Caragiale", Teatrul "Bulandra", Teatrul Evreiesc de Stat și Teatrul "Metropolis", toate din București, Teatrul ”Szigligeti” din Oradea, iar în afara concursului, Teatrul "Sică Alexandrescu" din Brașov.
Iată și Palmaresul ediției XXX a Festivalului Internațional de Dramaturgie Contemporană. Marele Premiu i-a revenit Teatrul Național ”I.L.Caragiale” din București pentru spectacolul ,,Orchestra Titanic". Premiul pentru Regie: Zakariás Zalán - ,,Occident Express". Premiul pentru Scenografie: Adriana Grand - ,,Zbor deasupra unui cuib de cuci". Premiul pentru Cel mai bun Actor: Richard Bovnoczki - ,,Orchestra Titanic". Premiul pentru Cea mai buna Actriță: Eszter Roman - ,,Occident Express". Premiul Special al Juriului: Teatrul Evreiesc de Stat - ,,Scripcarul pe acoperiș". Premiul Onorific (pentru Cel mai bun Actor acordat de conducerea Festivalului): Andrei Huțuleac - ,,Zbor deasupra unui cuib de cuci". O noutate absolută a constituit-o faptul că Trofeul a fost botezat ”Nestor”, după numele învățătorului lui Ulise. Organizatorii speră ca acest simbol să devină de acum înainte un ”Oscar” al Teatrului românesc.
Duminică, 17 noiembrie 2019 în foaier a fost programat ”en avant” un ”Moment de tango argentinian” susținut de dansatorii profesioniști, Doina Enache și Lucian Stan. La ora 19.00 s-a Deschis efectiv competiția, cu reprezentația oferită de gazde, "Portugalia". A fost prima întâlnire cu publicul, iar reacția acestuia a întrecut aștepătările realizatorilor, aplauzele continunând minute în șir, cu asistența entuziastă în picioare. Dacă ar fi participat în concurs, precis lua Marele Premiu! Piesa surprinde cu umor și sensibilitate existența, sub diferite forme și reprezentări, Regia artistică îi aparține lui Sorin Militaru, scenografia-Alinei Herescu. Din distribuție fac parte Ioana Predescu/Claudia Suliman, Vlad Pavel, Marius Cisar, detașîndu-se tânărul actor Mihai Giurițan . Luni, 18 noiembrie în Sala Mare a urmat spectacolul "La Grande magia" al Teatrului "Bulandra" din Capitală pus în scenă de Elie Malka. Trama urmează viziunea interesantă a autorului, reuşind corespondenţa ideală intre viaţă şi artă, alternanța dintre râs şi lacrimi, dintre grotesc şi sublim. Distribuția îi menționează pe cunoscuții actori Virgil Ogășanu, Răzvan Vasilescu, Camelia Maxim, Radu Amzulescu, Mirela Gorea.
Marți, 19 noiembrie a venit rândul Teatrului Național "I. L. Caragiale" din București să intre ”în focuri”. Și a făcut-o magistral, câștigând finalmente Trofeul competiției!!! S-a prezentat tragi-comedia "Orchestra Titanic" a dramaturgului bulgar Hristo Boicev, traducerea Livia Nistor. Regia artistică a purtat iscălitura cunoscutului realizator Felix Alexa. Într-o gară dezafectată, patru marginali ai societății, patru personaje burlești așteaptă un tren care nu oprește niciodată. În acest sens, piesa ne trimite cu gândul la celebrul text al lui Samuel Beckett. Dar, spre deosebire de acesta, aici avem de-a face cu apariția lui Harry și urcarea în tren. Însă, dincolo de această așteptare încheiată, o nouă așteptare începe. Încotro se vor îndrepta? Către ce tărâmuri? Poate spre o Europă a prosperității? Ori un Eden al Fericirii eterne? Sau, de fapt, spre marele Final? O întrebare dureroasă pe care o ridică Hristo Boicev, cel mai cunoscut și mai jucat dramaturg bulgar al zilelor noastre în Estul Europei. Aflat la a doua întâlnire cu dramaturgia lui Boicev (după ”Spitalul comunal”, jucat la Teatrul ”Metropolis”), directorul de scenă Felix Alexa creează un univers de un realism magic, potențat și de excelentul decor al Andradei Chiriac. Câțiva dintre cei mai cunoscuți actori ai Teatrului Național dau naștere unor nebuni tragici, dotați cu un acut simț al umorului. Un spectacol tragi-comic în care momentele muzicale răsună asemenea acordurilor intonate de Orchestra de pe Titanic, în timp ce vaporul se scufundă. Și ce poate fi mai ironic și mai absurd decât să auzi, în ultimele clipe ale vieții, sonoritățile vibrante din Oda Bucuriei? Pe scenă au performat vedetele Claudiu Bleonţ, Mihai Constantin, Mihai Călin, Tania Popa, dar și ”anonimul” Richard Bovnoczki, care a obținut Premiul pentru cel mai bun Actor.
Miercuri, 20 noiembrie, publicul a savurat bucuria de a se reîntâlni cu o capodoperă a genului dramatic: piesa "Zbor deasupra unui cuib de cuci" în montarea Teatrului "Metropolis" din Capitală. Romanul cu același titlu scris de Ken Kesey a fost considerat cea mai importantă operă literară despre sistemul instituțiilor psihiatrice din America. Dramatizarea lui Dale Wasserman concentrează acțiunea pe obsesia asistentei-șefe, Ratched, de a deține controlul absolut într-un salon de psihiatrie, în opoziție cu rezistența lui Randle McMurphy, un pierde-vară inadaptat, însă având un suflet nobil. În montarea lui Victor Ioan Frunză, spectacolul beneficiază de o nouă traducere realizată de Adrian Nicolae, plus momente de muzică in direct. Au fost distribuiți în roluri de mare substanță actorii Andrei Huțuleac, Nicoleta Hâncu/ Corina Moise, Alin Florea, Sorin Flutur...
Joi, 21 noiembrie a urmat reprezentația cu titlul "Dosarele Siberiei" pusă în scenă de Teatrul Național "Mihai Eminescu” din Chișinău. Piesa comemorează 70 de ani de la deportările în masă din 1949, cel mai tragic eveniment din Istoria Basarabiei. Regizorul Petru Hadârcă a montat spectacolul plecând de la memoriile a trei dintre victimele regimului sovietic.
În a șasea seară a Festivalului a intrat în competiție încă o trupă valoroasă, anume Teatrul orădean ”Szigligeti” cu piesa "Occident Express", daramaturgia aparținîndu-i Ágotei Bereczki. Povestea a două zone geografice, a două culturi este relatată în drama lui Matei Vişniec, având de-a face cu un text care face parte din trilogia balcanică a autorului, ducând mai departe analiza ideii contopirii acestor două lumi. Regia-Zakariás Zalán, scenografia Andra Bădulescu Vișniec. Din distribuția numeroasă au făcut parte Csatlós Lóránt, Dimény Levente, Dobos Imre, Firtos Edit, Gajai Ágnes, Hajdu Géza, Hunyadi István, Kardos M. Róbert, Kiss Csaba, Kiss Tamás, Román Eszter, Sebestyén Hunor, Tóth Tünde, Tőtős Ádám, Trabalka Cecília, Pitz Melinda.
În încheierea prestigioasei manifestări teatrale la care ne referim, sâmbătă, 23 noiembrie 2019 a fost programat cel mai așteptat spectacol: ”Scripcarul pe acoperiș”, al Teatrului Evreiesc de Stat din București, la care biletele s-au vândut doar în câteva ore cu ...zece zile înainte! Motivul? Spectatorii locali erau curioși să vadă o piesă despre care s-a scris mult în presa locală, fiind pusă în scenă de Teatrul Evreiesc de Stat în regia lui Andrei Munteanu. În rolurile principale Claudiu Istodor, Roxana Guttman, Teodora Păcurar, Rusalina Bona, Andrei Bibire ș.c.l. Dar nu despre virtuțile ei artistice discuta lumea, ci despre o nefăcută legată de traducerea modificată a...titlului clasic, făcându-se aluzie la numele edilului-șef al Brașovului, George...Scripcaru. Lumea s-a amuzat pe Internet, cineva având nefericita ideea de a modifica titlul celebrei piese în ...”Violonistul pe acoperiș”!? Zbang! Când povestea a ajuns la urechile primarului Scripcaru, acesta cu umor și detașare a organizat rapid o mini-conferință de presă. Și unde credeți că s-a ținut întâlnirea, stimați cititori ai ”Observatorului”? Ei bine, chiar pe ...acoperișul Teatrului ”Sică Alexandrescu”!!! Zona nu a fost aleasă deloc întâmplător, fiindcă George Scripcaru a urmărit constant lucrările de renovare a imobilului.
Iată ce a declarat domnia sa cu acest prilej: ”Să știți că nu e prima dată când mă aflu pe acoperișul acestui teatru. Am mai fost aici, când s-au excutat lucrările de reparații. Am ales acest loc ca să lămuresc interpretarea eronată care s-a dat în momentul în care organizatorii au tradus diferit textul unei piese de teatru consacrate. Până la urmă mă bucur că s-au creat aceste discuții pentru că iată, piesa a fost foarte bine promovată și sper că va fi cu atât mai căutată de public. Primăria Brașov a cofinanțat, și în acest an, Teatrul ”Sică Alexandrescu” pentru organizarea festivalului, biletele fiind la un preț mai mic, tocmai datorită susținerii noastre. Sper ca sălile să fie pline în fiecare seară (ceea ce s-a și întâmplat) și voi promova, de fiecare dată când am ocazia, evenimentele organizate de instituțiile de cultură din Brașov, chiar dacă va trebui să mă mai urc pe ...acoperiș”. De altminteri, domnia sa a fost prezent și a ținut un mic discurs atât la Deschiderea, cât și la Închiderea evenimentului artistic menționat.
Revenind la spectacolul propriu-zis, trebuie spus că numele original al piesei este „Fiddler on the roof” și a reprezentat unul dintre cele mai longevive musical-uri din istoria Broadwayului, un show văzut şi iubit de milioane de oameni. Grație succesului scenic, piesa a devenit apoi un film de succes. Din 1964 încoace, „Scripcarul pe acoperiş” se joacă necontenit pretutindeni. Este povestea plină de umor a unei familii evreieşti din satul Anatevka, din Ucraina, aşa cum s-a petrecut ea în imaginaţia celebrului scriitor Sholom Aleichem, textul fiind adaptat pentru scenă de Joseph Stein. Bogat în întâmplări cu cel puţin două tăişuri, mizând pe personaje verosimile şi variate, dar şi pe etern inepuizabilele teme ale modernităţii, cu replicile vioaie, antrenante, spectacolul a intrat în ultimele decenii în repertoriul a numeroase teatre din întreaga lume.
000 ...Așadar, am avut parte de o săptămână de teatru adevărat pe scena Teatrului ”Sică Alexandrescu” din Brașov; cu titluri și montări incitante, pe măsura bunului renume de care se bucură de trei decenii Festivalul Internațional de Dramaturgie Contemporană. Pledoaria pentru multiculturalitate ne-a convins. Felicitări premiaților, tuturor interpreților! De asemenea, felicitări organizatorilor!
|
Horia C.Deliu 11/28/2019 |
Contact: |
|
|