Lansare de carte la Paris : ”Pictorii români și Franța”, de Gabriel Badea-Păun
După un debut discret la Expoziția universală din 1867, România se remarcă, doar câțiva ani mai târziu, pe scena artistică pariziană, unde pictorii săi vin să se formeze la Școala de Arte Frumoase sau Academia Julian; din aceste începuturi încă timide ies la iveală talente maiestuoase și opere nemuritoare, precum Nicolae Grigorescu și litoralul său, Theodor Pallady, care a avut o lungă corespondență cu Matisse, sau Theodor Aman și primul său atelier din Paris Debutul sezonului cultural de toamnă la Institutului Cultural Român de la Paris va avea loc joi, 19 septembrie 2019, la ora 19, la Hôtel de Béhague, cu prezentarea unei cărți așteptate și inedite în peisajul artistic francez :„Pictorii români și Franța (1834-1939) „. Istoric de artă experimentat, scriitor polimorf laureat al mai multor premii, Gabriel Badea-Päun a reunit în această carte figurile fondatoare ale picturii românești care au fost influențate de Franța – dar pe care au influențat-o și ei în felul lor. Publicată de edițiile InFine, în traducerea lui Philippe Loubičre, această carte – rezultatul unei munci de cercetare de peste cinci ani – urmărește parcursul eclectic al artiștilor care, în orașul luminilor secolului al XIX-lea, și-au găsit inspirația și împlinirea artistică. Cartea a fost tradusă și tipărită cu sprijinul Institutului Cultural Român / CENNAC (Centrul Național al Cărții). În total, 340 de pictori născuți pe teritoriul istoric al României au studiat, expus sau călătorit în Franța între 1834 și 1939. Un val vibrant și continuu, care va alimenta în România curente noi și inovatoare în artă. Gabriel Badea-Păun ne invită să descoperim această pagină complexă, inedită, a picturii românești, marcată de o perioadă de tulburări, cum ar fi nașterea României moderne, Primul Război Mondial și premisele celui de-Al Doilea. Prin urmare, într-o perspectivă artistică și istorică, autorul, printr-o frescă nemaivăzută până acum, a „pictat” aceste portrete ale unor artiști care au pus bazele artei românești din ultimele două secole. „Cartea mea este destinată publicului francez, astfel încât el să poată înțelege și să poată adopta o poziție față de Școala de pictură românească, o școală încă tânără, care datează de la începutul secolului al XIX-lea. Trebuie să înțelegem cum au ajuns artiștii români, care au început de la simple fresce de biserici, să construiască o școală modernă de pictură prin portrete în primul rând, și apoi datorită acestor pictori tineri care au venit aici să studieze. Este un background care trebuie explicat publicului francez … „, declară Gabriel Badea-Păun. În timp ce Sezonul Franța-România a permis anul acesta să dezvăluim și să întărim legăturile culturale seculare care există între Franța și România, această importantă lucrare dovedește, încă o dată, necesitatea de a ne aminti și de a ne inspira din aceste conexiuni fericite. Hôtel de Béhague, Reședința României în Franța, 123 Rue Saint-Dominique, Paris 75007, 19h
|
Iulia Chealfa 9/13/2019 |
Contact: |
|
|