Încă o Stagiune de succes la Opera Brașov
...Şi, iată, a mai trecut o stagiune din glorioasa istorie de 65 de ani a venerabilei instituţii de cultură şi artă din Brașov, care este Opera. Spectacolul care va încheia în mod apoteotic sezonul nu putea fi decât capodopera „Traviata” de Giuseppe Verdi. Făcându-se această programare inspirată se închide un cerc fructuos al reprezentaţiilor, deoarece şi deschiderea s-a produs conform unei frumoase tradiţii tot cu celebra creaţie verdiană. Pentru cititorii publicației ”Observatorul” revin după o pauză fortuită cu un comentariu despre acest subiect cultural. Precizăm că pe 22 iunie 2019, de la ora 18.30, împătimiții genului liric din Țara Bârsei și județele limitrofe vor putea urmări celebra dramă a tinerei Violetta Valéry, pusă în pagină cu ani în urmă de un specialist al montărilor clasice - regretatul director de scenă ieșean, Dumitru Tabacaru. Pe afiș figurează nume consacrate ale Operei din municipiul de sub Tâmpa, dar și trei invitați de seamă: talentata și fermecătoarea soprană Ana Maria Donose de la Opera Națională Română Iași, baritonul Vasile Chișiu de la Opera Națională București, la pupitrul dirijoral urmând a se va afla maestrul Nicolae Dohotaru, personalitate muzicală de prim rag a Teatrului Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” din Chișinău. Și fiindcă tot am amintit de protagoniști, să-i menționăm și pe ceilalți apreciați interpreți, anume valorosul tenor Mihai Irimia (în rolul Alfredo), mezzosopranele Asineta Răducan și Sonia Hazarian, precum și pe Claudiu Bugnar, Nicolae Zaharia, Paul Tomescu, Marian Rește, Dan Ionescu, Adrian Stănilă. Scenografia și costumele sunt create de Rodica Garştea, coregrafia poartă amprenta Nerminei Damian, dirijorul Corului fiind Leonard Boga. Premiera operei „Traviata” a avut loc la ”Teatro La Fenice” din Veneția, pe 6 martie 1853. În anul 1848, Alexandre Dumas-fiul a publicat „Dama cu camelii”, roman puternic autobiografic, care a servit apoi ca sursă de inspirație pentru „Traviata”, cu singura diferență că în lucrarea lirică, personajul feminin apare sub numele de Violetta Valery. Opera beneficiază de un libret în limba italiană scris de Francesco Maria Piave. „Este încarnarea celei mai absolute femei care a existat vreodată”, nota compozitorul Franz Liszt despre personajul principal feminin al capodoperei, o ființă, fragilă, dar înzestrată cu o puternică forță de caracter. „Traviata” descrie scurta, dar agitata viață, precum și moartea tragică a unei celebre curtezane din înalta societate a secolului al XIX-lea din Paris. Povestea Violettei Valery impresionează de peste un secol şi jumătate, datorită ideii nobile pe care o transmite: sacrificiul de sine.
Soprana Ana Maria Donose, de la Opera Națională Română Iași
În rolul principal va performa o invitată specială, soprana Ana Maria Donose, de la Opera Națională Română Iași. Artista a crescut ascultând cântări bisericeşti în casa bunicului arhidiacon, dar şi admirând-o pe verişoara sa, mezzosoprana Ruxandra Donose, care avea să devină celebră pe marile scene ale lumii. În clasa a IX-a a urcat pentru prima dată pe scena Operei din Iaşi: era unul dintre copiii de pe străzile Sevillei, în opera „Carmen”. Etapa următoare a fost Conservatorul, apoi a cântat în cor, a devenit solistă din anul 2012, a participat la concursuri, a obținut premii, iar publicul o cunoaşte și o prețuiește. Ana Maria a absolvit Facultatea de Interpretare Muzicală din cadrul Universităţii de Arte „George Enescu” Iaşi - secţia Canto, la clasa prof. dr. Adriana Severin (2008) şi cursurile de Master, la clasa prof. dr. Corneliu Solovăstru (2010). Este căsătorită cu tenorul Cosmin Marcovici şi au avut câteva apariţii ca parteneri de scenă.
Un program bine articulat
Este meritul întregului colectiv al Operei brașovene, al directorului Ovidiu Lucian Mezei, care s-a implicat mereu trup şi suflet ca instituția să-și respecte blazonul câștigat în îndelungata existență. Privind retrospectiv să rememorăm câteva întâmplări frumoase ale (încă) actualei Stagiuni. În primul rând, trebuie salutată terminarea renovărilor interioare ale sediului, realizându-se un foaier elegant, ce a găzduit minunatele Saloane Muzicale ale Operei (o inițiativă salutară a managerului), recitaluri care s-au bucurat încă din debut de aprecierea publicului. Să nu uităm că în toamna trecută, după 136 ani de la debutul la Brașov a primei operete românești "Crai Nou" de Ciprian Porumbescu, a avut loc un spectacol savuros cu același titlu prezentat pe 6 octombrie 2018 în Deschiderea ediției a XVI-a a Festivalului de Operă, Operetă şi Balet. Lucrarea amintită fusese de fapt pusă în scenă în luna mai a anului trecut, bucurându-se de o primire foarte caldă din partea publicului. Ca atare, omul de cultură Ovidiu Lucian Mezei s-a gândit să realizeze un experiment, mutând spectacolul chiar în spațiul unde a avut loc Premiera în anul...1882 - respectiv în Sala Festivă a Colegiului Național ”Andrei Șaguna" din Brașov. A urmat un alt eveniment notabil - ”Gala Centenarului Marii Uniri” - ce a avut loc la Teatrul „Sică Alexandrescu”, spectacol grandios cu acces liber prezentat în colaborare de Operă și Filarmonică. În aceeași locație a avut loc înainte de Crăciun un alt Concert Festiv comun, tot cu intrare gratuită. Să consemnăm cu satisfacție Premierele Stagiunii, începând cu celebra operă ”Rigoletto” de Giuseppe Verdi, care deși s-a mai jucat la Brașov, a cunoscut o revigorare spectaculoasă, beneficiind de originala montare a directorului de scenă italian Mateo Mazzoni. A urmat Spectacolul Extraordinar „Bun găsit, domnule Mozart!”, bazat pe un program nou, ce a marcat inaugurarea ediţiei 2019 a Festivalului Internaţional W.A Mozart, pentru ca în închereiera manifestării să fie prezentată și o Premieră de balet - ''Tanzen Mit Mozart''. Iar nu de mult, pe 1 iunie a.c. a avut loc încă o Premieră, respectiv un musical mult-așteptat de cei care îndrăgesc genul: ”Nota zero la purtare” de Marius Țeicu și Ada Vertan. În rândul manifestărilor tradiționale s-au înscris în luna octombrie a anului trecut Festivalul de Operă, Operetă și Balet ajuns la ediția a XVI-a, apoi s-a derulat cea de-a cincea ediție a Festivalului Internațional W.A. Mozart, ce a început chiar pe 27 ianuarie, în ziua de naștere a marelui compozitor. Să nu uităm nici de izbutitul Turneu în Austria și Germania efectuat în luna martie 2019 de către un colectiv artistic brașovean cu opera ”Carmen” și cu un Spectacol de Gală. 000 …Adresăm la final felicitări întregului colectiv al Operei brașovene pentru excelenta Stagiune, sperând ca din toamnă să ne bucurăm de alte succese!
|
Horia C. Deliu 6/26/2019 |
Contact: |
|
|