Ciclul comunitati din Toronto : Anul Nou Iranian (NoRuz Piruz!)
Cand am venit in Toronto la scoala am avut o colega din Iran. Era tot timpul foarte draguta cu mine. Cand eram racita imi aducea supa de pui. Statea foarte aproape de unde locuiam eu. Cand s-a casatorit m-a invitat si pe mine la nunta ei pe care a sarbatorit-o la restaurantul iranian “Karoon”.
Acolo era o dansatoare din buric, cum ii spune aici “belly dancer”.
Dansatoarea era coreeanca ceea ce a minunat pe toata lumea. Invatase dansul aici in Toronto. Se pare de fapt ca aceasta este varianta vestica a dansului care a inceput sa fie popularizata de la Expozitia Internationala din Chicago in anii 1900. Exista de asemeni o teorie ca de fapt acest dans era mai mult cu scopuri medicale pentru a face femeile sa nasca mai usor dar altii contesta aceasta teorie. Una peste alta a fost foarte amuzant si interesant mai ales pentru barbati.
Ca orice veche civilizatie, persanii au o mancare excelenta. Ei marineaza carnea de aceea gustul este minunat. De asemeni orezul il infrumuseteaza cu SHAFFRAN(safran). Acesta da culoarea galbena orezului. Este cea mai scumpa mirodenie din lume dat fiind ca se foloseste numai o parte a delicatei flori care face parte din aceeasi familie ca si brandusele. Asa am inteles expresia “ Ce stie taranul ce e safranul?”.
Am fost la un concert de muzica persana in “Gradina Muzicii” de linga lacul Ontario si nu mica mi-a fost mirarea sa intilnesc tzambalul ca instrument traditional iranian. Concertul avea ca interpreti un profesor de la Facultatea de BioMedicina din Toronto si studentul sau. Concertul a fost foarte interesant mai ales ca au fost interpretate si compozitii proprii care porneau de la o tema si erau dezvoltate pe solfegiu iranian care nu s-a schimbat de pe timpul curtilor regale persane.
Tzambalul in Iran se numeste SANTUR si inseamna in traducere“o mie de strune”. Instrumentul a fost preluat si de tarile vecine: Armenia si Turcia. In India are denumirea de santoor si are o alta forma. La greci a fost preluat sub aceeasi forma cu denumirea de SANTOURI. In Europa de Est a fost introdus de populatia Roma si denumirea va fii de cymbalum cuvant provenit din limba latina. Denumirea variaza in functie de tara: þambal, tsymbaly, tsimbl. (Ungaria, Romania, Moldova si Ucraina au acest instrument). In limba engleza se numeste HAMMERED DULCIMER. El a fost perfectionat cu timpul si a dus la aparitia clavicordului si mai apoi a pianului.
Colega mea m-a invatat care e cel mai gustos orez: Basmati si m-a introdus in lumea ceaiurilor atat de parfumate din Iran (fosta Persie). Orezul se mananca cu precadere in nordul tarii pe cand in alte parti painea este predominanta. Mi-a povestit ca valul care se poarta in Iran de fapt este obligatoriu numai pe strada. In casa unele femei nu il poarta. Dat fiind ca voia sa viziteze pe logodnicul ei care lucra in America a fost supusa unui control foarte strict dat fiind ca venea din Iran. Ba chiar au luat-o intr-o camera separata pentru a face control amanuntit dat fiind ca ea protesta. S-a considerat jignita mai ales ca detinea o diploma in economie de la o universitate din Iran.
De cate ori o vizitam punea pe masa nuci si alte nimicuri. In Iran este traditia ca tot timpul sa fie ceva de mancare pe masa cand vin vizitatori, ca un semn de ospitalitate. De asemeni este obiceiul sa se intrebe de trei ori asa cum este si la noi. Mi-a dat sa gust exceptionala paine Nan-e Barbari care este o paine plata. Denumirea nu se stie de unde vine: de la Barbari un grup de oameni din Afganistan sau poate de la Berberi care locuiesc in Africa de Nord.
In Bucuresti o profesoara de la Belle Arte ne-a tinut o conferinta la Ateneul Roman despre cultura persana si atunci am aflat despre Omar al-Khayyami (1048-1131), vestitul poet, matematician, filozof si astronom persan, de aceeasi maestrie ca si Shakespeare si de Hafez (1310-1337):
“Frumoasa din Shiraz, indeplineste-mi dorinta Pentru alunita ta, nisip ce-atarna pe fata de sidef Hafez ar da Toata Bakhara si Samarkand.”
Sau aici in Canada am aflat despre poetul Rumi care a nascut curentul Sufi: “Nationalitatea dragostei este diferita de alte religii Nationalitatea iubitului si a celui Iubit (Dumnezeu) Cauza dragostei e diferita de celelalte cauze Dragostea este laboratorul misterului Domnului”
AAm murit ca un animal si am devenit OM De ce sa ma tem? Cand am pierdut ceva pentru ca am murit? Totusi voi muri ca Om si voi deveni INGER Dar chiar ca si Inger va trebui sa ma inalt Caci totul piere mai putin DUMNEZEU Cand am sa imi sacrific sufletul am sa devin Ceea ce nimeni nu a conceput O! Lasa-ma sa fiu ne-existent. NE-EXISTENTA In sunete de orga proclama “La EL ne vom intoarce”
Anul Nou Iranian se sarbatoreste in fiecare an pe 21 martie. Se mai numeste si Nowruz (now- nou, ruz-ziua, timp) Pregatirile incep inca de cum incepe luna martie si constau intr-o gramada de obiceiuri. Se curata casa (khane tekani) fiindca in acceptul zoroastraian o casa curata tine raul afara. Am vazut acest concept si la chinezi mai inainte. Apoi se pune la incoltit lintea ca sa aiba timp sa creasca frumoasa si inalta pana la sfarsitul lunii martie. Oamenii trebuie sa aiba haine noi si curate pentru sarbatoare asa cum se face si la noi la Pasti. In miercurea dinaintea sarbatorii se fac focuri si se sare peste ele spunand : “Da-mi mie bujori in obrajori si iti dau eu paloarea mea hibernala”.
Gereh Gushai insemna ca pe primul calator pe care il intalnesti sa il pui sa se descheie la camasa de un nasture. Daca vrea sa faca asta atunci ti se va implini dorinta in noul an, daca nu, nu. Chiar imi aduc aminte de o superstitie romaneasca care zicea ca daca vezi un preot sa te deschei la un nasture de la camasa. Isn’t that something! Sa fereasca Dumnezeu sa intalnesti o gramada mare de preoti si sa fie frig afara! Pe masa pregatita cu ocazia acestei sarbatori se afla obiecte care incep cu litera S: 1. Sabzeh- germeni de grau, linte care reprezinta renasterea- Asa cum se pune sa creasca graul la noi de Sf Andrei. 2. Samanu o budinca de germeni de grau asemanatoare cu coliva noastra care inseamna bogatie. 3. Sib-mar care reprezinta sanatate si frumusete 4. Senjed, fructul copacului lotus care reprezinta dragostea. Se spune ca atunci cand lotusul infloreste oamenii se iubesc unii pe altii si uita de tot. 5. Sir care inseamna usturoi si care are puterea de vindecare dat fiind ca ucide germenii. Iata alta asemanare cu usturoiul care alunga raul 6. Somaq- niste fructe care au culoarea soarelui la rasarit simbolizand puterea binelui asupra raului 7. Serkeh inseamna otet si reprezinta varsta inaintata si rabdare 8. Sekkeh- Monedele inseamna prosperitate si bogatie
Ouale inseamna fertilitate si acum intelegem de ce de Pasti vopsim ouale ca un simbol stravechi O portocala de Sevilla reprezinta pamantul plutind in spatiu Pestele auriu inseamna viata si sfarsitul unui an astral. Iata pestele care este simbolul lui Iisus este de fapt simbolul vietii Se mai adauga apa de trandafir care are puteri de curatire Sonboh-Zambila apare pe sofreh de asemeni Oglinda reprezinta imaginile si reflectiile creatiei. Persanii cred ca totul a fost creat in prima zi de primavara. Langa oglinda se afla cate o lumanare care reprezinta fiecare copil din acea casa. Lumanarile reprezinta bucurie si iluminare Ultima este un vas pentru arderea rutei, vinartului al carui fum alunga spiritele rele. Unii pun si Coranul pe Sofreh-e Haft Sin (masa cu cele 7).
Cifra 7 este magica ca si cifra 3. Toate vechile civilizatii contin un adevar asemanator care a ramas in memoria populatiei.
Unii spun ca Ahura Mazda si cele 6 Amesha Spentas, care ajuta sa reglementeze afacerile omului( conform cu Ordinul Ahuric al lui Ahura Mazda's) au dat nastere la aceasta masa festiva dar cine mai stie. Ei si acum gata cu povestile. E timpul sa mergem la lucru sa facem ceva bani. NoRuz Piruz ( Un An Nou prosper !) NoRuz Mobarak ( Un An Nou fericit!
|
Dana Mateescu 3/22/2019 |
Contact: |
|
|