Cu Madalina Hubert - Note Muzicale
M-am indragostit ireversibil de opera din doua motive. Primul cand am descoperit Programul “Opera Live in HD”, transmisiuni in direct la Cineplex de la faimoasa The Metropolitan Opera din New York. Merg la 4-5 reprezentatii pe sezon si nu de putine ori am auzit vorbindu-se romaneste in diverse grupuri prezente in sala. Senzatia este de conexiune imediata cu oameni pe care nu i-ai cunoscut niciodata dar care impartasesc in acelasi timp si loc aceeasi dragoste pentru frumos. Al doilea cand am vazut “Madama Butterfly” la Canadian Opera Company si am asistat la un moment absolut unic. Obisnuita cu aplauzele si ovatiile de la sfarsitul tuturor operelor, nu mare a fost mirarea cand la caderea cortinei tenorul a fost primit cu un unanim, puternic “boo”, nu pentru interpretare, care a fost la inaltime, ci pentru personajul pe care il joaca- yankeul B. F. Pinkerton, locotenentul american superficial si fara scrupule care ii frange inima lui Cio-Cio-san. Nu stiu daca s-a datorat spiritului civic Canadian care a facut ca publicul sa ia aceasta atitudine ad-hoc, mai mult cred ca opera inseamna nu numai arta dar, dar mai ales participare; prin dramele umane, universale și eterne, pe care le prezintă publicului, contribuind intim și subtil la închegarea unei anumite viziuni asupra lumii.
Am intalnit-o pe Madalina Hubert la concertul simfonic Shen Yun de la Toronto Symphony Orchestra acum cativa ani buni. Am aflat destul de recent ca scrie despre evenimente de arta din Toronto si pentru ca facem parte din aceeasi mare familie a celor care iubesc opera si arta, am rugat-o sa raspunda la cateva intrebari pentru cititorii “Observatorul”, invitatie pe care a acceptat-o cu placere.
Madalina Hubert, de unde dragostea pentru cultura in general si pentru opera in special?
De cand eram mica, mama mi-a insuflat un drag de arta, povestindu-mi ca opera, opereta, baletul, muzica si pictura clasica sunt printre cele mai mari comori ale omenirii. In clasele primare, mama m-a dus pe mine si pe sora mea mai mica la opereta, opera si teatru. Prima opera pe care am vazut-o a fost “Rapirea din Serai” de Mozart la Bucuresti. Imi aduc aminte de experienta deosebita. Nu am inteles prea mult atunci, dar mi-a deschis gustul pentru opera.
Scrii pentru The Epoch Times despre viata culturala din Toronto si mai ales despre reprezentatiile Companiei Opera Canadiana (COC). Ai intalnit multi artisti si ai avut sansa sa stai de vorba cu unii dintre ei. Ce te-a impresionat cel mai mult?
M-a impresionat pasiunea lor sincera pentru opera. Sunt oameni foarte talentati care muncesc din greu si inteleg profunzimea muzicii. Imi amintesc de soprana americana Heidi Melton pe care am intervievat-o pentru rolul ei in opera lui Wagner “Die Walküre” in 2015 si a vorbit de aspectul divin al muzicii acestuia. Mi-a povestit de un spectator care era foarte bolnav si a venit s-o vada dupa o reprezentatie de opera. I-a spus ca pentru prima oara nu a mai simtit durerea. “Muzica poate realiza acest lucru si sunt foarte norocoasa ca pot s-o transmit,” a spus Melton. “Muzica aceasta este cu adevarat deosebita. Este dincolo de noi.”
Care a fost evenimentul din ultimul timp de la COC la care ai rezonat cel mai mult? De ce?
“Rapirea din Serai” care a fost pe scena COC anul trecut m-a impresionat pentru muzica joviala, dar foarte profunda a lui Mozart. Are mesaje frumoase de iertare si compasiune si prezinta incercarile vietii cu umor, facand haz de necaz. Pentru aceasta opera, l-am intervievat pe tenorul elvetian Mauro Peter care l-a jucat pe nobilul Belmonte care vine sa-si salveze logodnica din seraiul turcesc. Vorbind de muzica lui Mozart, Peter si-a exprimat admiratia pentru maretia acesteia. “Ceea ce ma impresioneaza cel mai mult este ca poate sa infatiseze taramuri noi prin cele mai simple fraze muzicale – acest aspect este foarte deosebit la Mozart,” a spus el. “Ceea ce compune tinde catre taramuri ceresti ... Nu pot sa descriu acest lucru. De ce ti se face pielea gaina? Este acelasi sentiment ... sunt foarte emotionat de acest aspect.”
Ce evenimente mai sunt in pregatire la COC?
“Cosi Fan Tutte” apare acum in februarie, iar “La Bohème” si “Otello” la primavara in aprilie si mai. “Cosi Fan Tutte” este o comedie de Mozart, “La Bohème” este cunoscuta tragedie a lui Puccini, iar “Otello” este compusa de Verdi pe baza piesei tragice a lui Shakespeare.
Esti si administratoarea paginii de Facebook ClassicalTor. Povesteste-ne despre acest demers. Carui public se adreseaza pagina ClassicalTor?
Aceasta pagina este destinata publicului iubitor de arta clasica din Toronto si promovez evenimente deosebite. In acelasi timp, este o oportunitate pentru parinti sa gaseasca spectacole care pot deschide calea copiilor catre arta.
Ai scris recent despre Ana Blandiana prezenta in Toronto pentru acordarea Premiului Griffin pentru intreaga cariera literara. Ce sentimente ti-a provocat intalnirea cu poeta?
A fost o experienta cu adevarat deosebita. Ana Blandiana este o femeie remarcabila care a facut multe sacrificii pentru a ajuta Romania sa scape din jugurile comunismului. Prin poezia ei a reusit sa dea speranta multor oameni, printre care multor tineri care visau la libertate. La Premiul Griffin, Ana Blandiana a intrat pe scena si a spus, “Poezia poate salva lumea,” ceea ce a cutremurat intreaga sala. Ea considera poezia un fel de spiritualitate care poate ajuta lumea sa iasa din materialismul in care s-a poticnit si are speranta ca acest lucru se va intampla in secolul nostru. In copilarie, citisem o poezie de Ana Blandiana care mi-a ramas in minte in care ea descria harta Romaniei folosind metafora unui buchet de flori in glastra Marii Negre. N-am uitat niciodata aceasta imagine care imi aminteste de frumusetea Romaniei si de potentialul ei de a straluci pe harta lumii daca intr-o zi oamenii se vor intoarce la integritate si bunatate.
Vine admiratia pentru muzica clasica si cu o anumita viziune de implicare in lume? Sau pur si simplu este felul tau de a te implica, de a nu sta nepasatoare, de a nu-ti intoarce privirea din fata nedreptatilor pe care le vezi?
Eu privesc arta ca un prilej de a ne inalta ca oameni si de a tinde catre meleaguri mai profunde spirituale. Opera, precum toate artele clasice, ne ajuta sa ne intelegem caracterul uman–sa invatam din virtutile si de asemenea din greselile semenilor nostri. Curajul, bunatatea si sacrificiul sunt deseori reprezentate in opera, precum tradarea, gelozia si setea de putere. In acelasi timp, comediile ne invita sa facem haz de necaz. Cele mai frumoase opere ne transpun in alte taramuri, conectandu-ne cu divinul.
Cum vezi viitorul operei si al artelor in general?
Cred ca depinde de inima omului. Daca societatea continua sa se dezvolte intr-o directie materialista, cum s-a dezvoltat in ultima suta de ani, cred ca arta va deveni tot mai distorsionata, exprimand haosul interior. In acelasi timp, daca tindem catre calea spirituala, cred ca arta frumoasa se poate reintoarce si legatura omului cu divinul va aduce din nou capodopere artistice. Pentru mine cea mai mare speranta se gaseste in spectacolul Shen Yun despre care am scris in ultimii 11 ani. Originar din New York, Shen Yun aduce pe scena renasterea culturii traditionale chineze prin dans si muzica clasica, cultura distrusa in China moderna de partidul comunist. Shen Yun arata puterea artei de a ne inalta prin frumusete, valori si spiritualitate. In ultimii ani, compania Shen Yun isi prezinta spectacolele pe scena teatrului Four Seasons Centre for the Performing Arts in Toronto, unde sunt si reprezentatiile Companiei Opera Canadiana (COC) si Baletului National al Canadei. Alexander Neef, directorul COC, a spus, “Este minunat sa avem spectacolele Shen Yun in acest teatru sa ne ajute sa elevam nivelul a tot ceea ce a fost reprezentat aici.” Shen Yun vine in Toronto si Hamilton in martie si va recomand din inima sa-l vedeti. Este cu adevarat o inspiratie pentru toate artele.
Madalina Hubert este scriitoare si jurnalista in Toronto. Nascuta in Bucuresti, Madalina a indragit arta si cultura din copilarie si a avut ocazia sa-si dezvolte aceasta pasiune contribuind cu articole de arta la ziarul The Epoch Times. In ultimii 12 ani, a avut ocazia sa intervieveze artisti consacrati canadieni si internationali. Ea scrie despre opera, opereta, balet, teatru, spectacolul de dans si muzica clasica chineza Shen Yun si alte arte clasice.
Toronto, 2019
|
Isabela Gilcescu 2/7/2019 |
Contact: |
|
|