Expozția foto Willy Römer: ”Viaţa din Berlin în perioada 1919 - 1933” la Muzeul de Artă Brașov
Muzeul de Artă Brașov în colaborare cu Centrul Cultural German organizează în perioada 24 noiembrie 2017-18 februarie 2018 Expoziția de fotografie „Willy Römer: Viaţa de zi cu zi în Berlin. Fotografii din perioada 1919 - 1933”, ne-a precizat Andreea Pocol, curator. De la conducerea Centrului Cultural German din municipiul de la poalele Tâmpei, Roxana Florescu, director, am reținut, totodată, că este vorba de o Expoziție a Institutului Goethe în cooperare cu Biblioteca de Artă a Muzeelor de Stat Berlin (”Kunstbibliothek der Staatlichen Museen” Berlin) şi Arhiva imaginilor de presă pentru artă, cultură și istorie (”Bildagentur für Kunst, Kultur und Geschichte”). Vernisajul expoziției are loc vineri, 24 noiembrie 2017, ora 14.00, la sediul Muzeului de Artă Brașov din B-dul. Eroilor nr. 21 (lângă Hotel Capitol). Expoziția reunește 50 de fotografii care surprind aspecte urbane, viața cotidiană din Berlin într-o perioadă de mari frământări politice și sociale, începând de la Revoluţia din Noiembrie (1918-1919) până la ascensiunea naziștilor la putere (1933), dar și momente din timpul desfășurării evenimentelor istorice. Fotografiile sunt realizate de un important fotograf documentarist german, Willy Römer, a cărui operă a atins maxima dezvoltare în perioada interbelică. Multe dintre fotografiile incluse în expoziție au devenit imagini-simbol pentru evenimentele marcante din istoria Europei petrecute la Berlin.
Viața și opera artistului
Willy Römer s-a născut pe 31 decembrie 1887 și s-a prăpădit în 26 octombrie 1979 în orașul natal - Berlin A fost un reporter fotografic renumit, un jurnalist, dar și un artist al imaginii. Agenția sa foto a fost printre cele mai importante surse de imagini documentare din ”Perioada Weimar”. Imaginile sale ilustrează în principal viața din marele oraș german timp de trei decenii, mai exact dintre anii 1905 și 1935 A fost fiul unui croitor de la periferia de Nord a Berlinului. Tânărul Willy și-a început ucenicia în materie de presă în anul 1903 în cadrul primei Agenții de presă germană a acelor ani, anume ”Berlin Illustrations-Gesellschaft”. Ulterior s-a perfecționat lucrând atât la Berlin, cât și la Paris. Între 1915 și 1918 și-a efectuat stagiul militar în unități din Rusia, Polonia și Flandra. În acea șperioadă ne-au parvenit anumite fotografii private surprinse din cultura evreiască a locuitorilor din micile orașe pe care le-a întâlnit în Est. În noiembrie 1918 Römer s-a întors la Berlin și a preluat compania "Photothek" de la un coleg. De acum încolo înregistrările sale vor apare sub acest nume. În 1920 Willy Römer și-a unit forțele cu un partener, Walter Bernstein, care s-a ocupat mai mult de partea comercială a afacerii. Agenția de presă s-a numit ”Photothek Römer și Bernstein” și a avut treptat un succes, dezvoltându-se progresiv și intrând în relații de colaborare cu publicații din Germania și din străinătate. Numai că în scurtă vreme a început tirania xenofobă naționalist-socialistă, iar agenția a fost defăimată, fiind socotită drept o "companie semită" - Walter Bernstein fiind de origine evreiască. Drept urmare instituțiile de presă din Germania nu au mai avut voie să cumpere poze de la ei, iar în urma boicotului compania a fost rapid distrusă, în primăvara anului 1933 intrând în faliment.
Revenire abia în anul... 1980
Opera principală a lui Willy Römer a fost realizată în perioada 1905 şi 1935, atingând maxima dezvoltare între anii 1919 şi 1929, intrând apoi într-un nejustificat con de umbră din motive politice. Abia în anii 1980, un editor, Nishen, a redescoperit o parte din opera gazetarului-foto, republicând o serie memorabilă de fotografii vechi, oferind o interesantă perspectivă asupra "microclimatului" social al Berlinului dintre cele Două Războaie Mondiale: imagini stradale, copii care se joacă, vehicule ale timpului, persoane sărmane, imobile vechi, oameni fără adăpost, muzicieni etc.
Vechiul oraș Berlin
Subiectul investigaţiilor sale a fost aproape tot timpul orașul drag inimii sale, Berlinul, pe care l-a imortalizat de-a lungul multor ani, surprinzând etape ale dezvoltării sale. În imagini realiste, adesea fruste, vedem cum marea urbe începe treptat să se modernizeze din punct de vedere architectural, dar și social-cultural. Încep să se înalțe ”zgârie-nori” din oţel şi sticlă pe lângă străduţe cu imobile vechi și curţi medievale, realizîndu-se un contrast șocant. Viața se modernizează în ritm alert și pe lângă îndeletniciri arhaice se dezvoltă meserii manufacturiere ce țin de producţia de masă. De asemenea, mijloacele de transport oferă o paletă largă de utilități, în loc de căruţa și birjă, localnicii încep să prefere tramvaiul şi automobilul, concurenţă devenind tot mai acerbă. În calitate de cronicar al vremii sale pe peliculă, fotoreporterul Willy Römer a înregistrat obiectiv aceste impresii pentru posteritate, astfel încât să ne putem face astăzi o imagine cât mai fidelă asupra perioadei interbelice din Germania, observând cu surprindere și, adesea, cu nostalgie cât de multe lucruri se petreceau în …stradă. Artistul s-a documentat, de asemenea, în privința originii și funcționării multor meşteşuguri, fiind conştient că acestea sunt pe care de dispariţie, iar generațiile viitoare le vor privi peste ani ca pe niște curiozități.
|
Horia C.Deliu 11/25/2017 |
Contact: |
|
|