FIDC 2017 - un reușit fapt de cultură
… În fiecare miez de ”Brumar” de aproape trei decenii se derulează în municipiul de sub Tâmpa un important fapt de cultură numit sibilinic FIDC sau în clar Festivalul Internațional de Dramaturgie Contemporană. Și în 2017 lucrurile au stat la fel de frumos, continuându-se o tradiție ce ține de XXVIII de ediții, având loc cea mai reușită manifestare din ultimii ani. Așa cum am relatat pe larg la Deschidere într-o primă corespondență specială de la fața locului trimisă publicației ”Observatorul” din Toronto - îndrăgitul ziar al cititorilor din Diaspora română aflată pe Continentul Nord American - pariul succesului pus cu spectatorii, dar și cu sine de către organizatori, respectiv noua echipă de conducere a Teatrului ”Sică Alexandrescu” și Primăria Brașov a fost câștigat ci brio!
Provocări artistice memorabile
Seară de seară timp de zece zile am urmărit cu încântare alături de o sală arhiplină provocările artistice ale FIDC ce ni s-a relevant de această dată într-o ”haină nouă”. Am aplaudat spectacole diferite între ele ca factură, dar unite prin calitate și bun gust, oferte ce au adus multă bucurie în inimile iubitorilor de teatru. Respectiva competiție treatrală are un profil unic în România, (acela de dramaturgie contemporană), recăpătându-și anvergură internatională după o primă încercare realizată de maestrul Alexa Visarion în anul 1991, pe când era director al Teatrului ”Sică Alexandrescu”. Ei bine, anul acesta am asistat la o impresionantă desfăşurare de forţe artistice din România și din patru țări europene: Marea Britanie, Franța, Ungaria, Republica Moldova.
O Sărbătoare a spiritului A fost, stimați prieteni de peste Ocean, o veritabilă Sărbătoare a spiritului, în care nu au avut ce căuta piesele mediocre, cu ”succes” facil la un anumit gen de asistență, spectacole împănate cu aluzii și gesturi triviale, limbaj grosier și umor de șantier. Așa după cum ne-a precizat în exclusivitate pentru ”Observator” directorul Festivalului, Dan Cogălniceanu, ”Sunt un adept declarat al calității actului artistic și voi acționa pentru a ridica la un nivel tot mai ridicat FIDC. Pe parcursul a 10 zile, în perioada 10 - 19 noiembrie 2017 începând cu acesta ediție, evenimentul organizat de instituția noastră împreuna cu Primaria municipiului Brasov a propus publicului o altă abordare: serioasă, profesionistă, competitivă. Iar entuziasmul cu care au reacționat imediat spectatorii, mass-media, specialiștii ne-a arătat că suntem pe drumul cel bun. Ați auzit și dv. la Gala de Premiere de duminică-seara aprecierile entuziaste ale primarului George Scripcaru și ale viceprimarului pe probleme de cultură, Costel Mihai, rostite atunci când au înmânat trofeele, legate de și promisiunile vizînd continuitatea și dezvoltarea Festivalului în anii ce vin. Ne dorim ca FIDC să crească, într-adevăr, în fiecare an și să ajungă recunoscut pe piața culturală de arta și de activități de gen festivalier, intrând ferm într-un circuit de comunicare și schimburi culturale la nivel internațional. …Încă de luna viitoare am să încep deja căutările, tatonările pentru a realiza și în 2018 o selecție valoroasă și o ediție la fel de izbutită, dacă nu cumva și mai bună, bucurându-ne de sprijinul autorităților locale”. …Așadar, duminică-seara, pe 19 noiembrie 2017, într-o atmosferă de sărbătoare culturală s-a încheiat așa-numita ”călătorie multiculturală” ce a fost propusă pubicului prin cea de-a XXVIII-a ediție a Festivalului Internațional de Dramaturgie Contemporană, de către Teatrul “Sica Alexandrescu” și Primăria frumosului burg transilvan de sub Tâmpa.
Un excelent Juriu și premii perfect alese Juriul Festivalului, alcătuit din personalițăți marcante ale teatrului românesc (regizorul de teatru și film, profesor universitar, cărturarul Alexa Visarion - care a împlinit de curând frumoasa etate de 70 de ani - , criticul de teatru, scriitorul și editorul Ion Cocora, precum și cunoscutul și îndrăgitul actor Mircea Rusu de la Teatrul National din București), a desemnat după o lungă si dificilă deliberare laureații acestei ediții internaționale. Așa după cum ne-au declarat chiar domniile lor la o întrebare a noastră rostită Marele Premiu a fost acordat dramatizării “În ochii tăi fermecători” după Gib Mihăescu, în regia lui Alexandru Vasilachi c creație prezentată de Teatrul Naţional ”Mihai Eminescu” din Chişinău, Republica Moldova. Ca atare, la ediția viitoare acest minunat spectacol va fi prezentat și în încheierea FIDC 2018. Iată o idee excelentă lansată de actualul director, Dan Cogălniceanu, potrivit căreia reprezentația care a câștigat Trofeul în anul în curs să fie invitată să susțină spectacolul de Gală la ediția ce urmează. Premiul pentru Regie i s-a decernat lui Vasile Nedelcu, pentru excelentul spectacol din perimetrul dramaturgiei cu tentă absurdă oferit de ”Atelier Theater, Studio Edenbridge” din Marea Britanie și intitulat captivant „What shall we do with the cello?”, autor Matei Vişniec, celebrul dramaturg roman stabilit de ani buni la Paris. Premiul pentru Scenografie i-a revenit lui Vladimir Turturică, realizatorul artei scenice a spectacolului “Băiatul din Brooklyn” de Donald Margulies, în regia lui Cristi Juncu, la Teatrul „Evreiesc de Stat” din Bucureşti. O nominalizare așteptată cu mare interes de public, inclusiv de subsemnatul, deoarece a existat o mare concurență pentru Premiul acordat Celei mai bune Actrițe, s-a îndreptat pe merit către distinsa interpretă maghiară Anna Kubik, pentru rolul „Sonia” din spectacolul „Az Ajtó” (”Ușa”) de Szabo Magda, prezentat în Festival de Teatrul ”Csokonai” din Debrecen, Ungaria. Premiul pentru Cel mai bun Actor a poposit aș zice firesc firesc în vitrina cu distincții a artistului de origine brașoveană, ”magicianul” (cum îl alintă tânăra generație) Marian Râlea, excelent în prestațiile din două spectacole diferite: ”Karamazovii”, adaptare după F.M.Dostoievski pusă în scenă de Teatrul „Mic” din Bucureşti, respectiv rolul ”Majordomului Preşedintelui” din comedia “Crăciun la palat” de Pascal Bruckner, propusă de ”Teatrul Griviţa 53”, București. Premiul Special al Juriului a plecat în Franța, mai precis la Lyon, încununând proiectul dramaturgic oferit de trupa ”Celestins Theatre”, prin reprezentația „Tableau d’ une exécution” de Howard Barker, în regia Claudiei Stavinsky. De asemenea, Juriul a mai acordat Premiul de Popularitate venerabilei artiste, (primită la fiecare ieșirela rampă cu aplauze), Rodica Mandache, pentru rolul „Domnişoara Macri cea mică” din clasicul spectacol „Trei generaţii” de Lucia Demetrius, adus la Brașov de Teatrul „Odeon” din Capitală. Și nu în ultimul rând, se cuvine amintit Premiul pentru Interpretare câștigat de mai tînăra sa colegă Crina Mureșan, pentru rolul ”Ruxandra” din aceeași capodoperă „Trei generaţii”.
”Teatrul încotro?”
Așa cum am anticipat, FIDC a oferit specialiștilor și… nespecialiștilor pe lângă spectacole de mare rafinament o întâlnire de suflet cu cei trei membri ai Juriului în foaierul Teatrului gazdă. Evenimentul a avut loc cu ocazia lansării volumului de eseuri intitulat „Împotriva uitării” semnat de Maestrul Alexa Visarion, prilejuind sub genericul „Dialogul generațiilor”, o foarte interesantă dezbatere pe tema „Teatrul incotro?”. Op-ul „Împotriva uitării” reprezintă o fascinantă incursiune în lumea teatrului şi nu numai, reprezentând un demers interdisciplinar de excepţie, care ezită în faţa regulilor uneori, alteori le crispează pentru ca de îndată, apropiindu-se de lumea clişeelor să le folosească, bulversându-le ulterior, reconstruind astfel o realitate pentru a ridica, pe ruinele acesteia o suprarealitate. Marele artist Alexa Visarion - fără să-şi fi propus distinct aceasta - ne dă o lecţie de originalitate şi smerenie, conştient fiind de faptul că înlăuntrul nostru şi deasupra deasuprelor se află Cerul, care decide totul. Printre personajele acestei cărţi exemplare se află Shakespeare, Cehov, Dostoievski şi alţi nu puţini «sfinţi de litere» ai literaturii universale, precum şi protagonişti de vârf ai scenei naţionale româneşti”, se arată în prezentarea oficială. Dar să prezentăm și alte aprecieri: „Ziditor de frumuseţe, Alexa Visarion crede că rostul unui artist este să poată primi de undeva, de la creator, acel har prin care el poate dialoga cu lumea dinăuntrul şi dinafara lui. Artistul este Mesagerul”. (Maia Morgenstern) „Alexa Visarion a aliat drumul artei cu acela al vieţii, în moduri diferite, dar fără a abandona, nici trăda ceea ce revela încă de la început. Un destin şi o vocaţie. Alexa este un semn al talentului al cărui germene a fost prezent dintotdeauna în fiinţa sa.” (George Banu).
Câțiva de …Zece Dacă ar fi să concentrăm Fetivalul Internațional de Dramaturgie Contemporană într-un singur simbol, așa cum ne-au spus organizatorii, acesta ar fi un ”Zece”: 10 zile de cultură pură; 10 capodopere de artă; 10 trupe de renume internațional și 10 seri de săli pline, cu peste 5.500 de spectatori. La care am adăuga noi, cei din presă, încă o notă maximă pentru organizare, promptitudine, acuratețea informării.
O minunată ”călătorie artistică” …Iată, s-a încheiat cu brio o etapă a unei minunate ”călătorii artistice” - sintagmă folosită în chip înspirat de organizatori - călătorie imaginară oferită de către Teatrul ”Sică Alexandrescu” din Brașov cu mare drag publicului, care este invitat și pe această cale să rămână un fidel partener de drum și de acum înainte, așa cum a fost întotdeauna. Să mai adăugăm impresia excelentă pe care ne-a lăsat-o trupa Teatrului ”Metropolis” din Bucureşti ce a revenit în Gală cu emoționantul spectacolul ”Domnul Ibrahim şi Florile din Coran”, piesă câştigătoare a ediţiei anterioare a Festivalului. În ”graba mare” să nu omitem nici vesela și antrenanta reprezentație a unui mănunchi de actori ai Teatrului ”Sică Alexandrescu” din Brașov, care au prezentat în afara competiției spectacolul bulevardier modern ”Prins în plasă” de Ray Cooney, ce a avut premiera în luna mai a acestui an la sediu și avanpremiera în Deschiderea oficială a Festivalului ”Săptămâna Comediei” 2017.
La revedere în 2018! În încheierea acestui al doilea articol dedicat FIDC adăugăm ca o sinteză spusele directorului Festivalului, Dan Cogălniceanu, care împreună cu staff-ul său (din care ne face plăcere să-l evidențiem din nou pe eficientul Răzvan Atanasescu, un cunoscut expert în materie de P.R., șef al Departamentului Marketing) ce a ținut să precizeze : ”Vă mulțumim, stimat Public, pentru încrederea pe care ne-o acordați! Mulțumim, totodată, pentru sprijinul financiar acordat de catre municipalitate, prin Consiliul Local Brașov, care a dovedit, daca mai era nevoie, o totală întelegere a importanței acestui eveniment teatral pentru viața culturală a orașului și a actului artistic. Ne revedem la FIDC în 2018!”
Pt Obserrvatorul din Toronto/ Horia C.Deliu
|
Horia C.Deliu 11/20/2017 |
Contact: |
|
|