CORNELIU DUMITRIU, director al catedrei UNESCO a Institutului deTeatru cu sediul la Paris.
Monica L. Corleanca: stimate domnule profesor Dumitriu am plăcerea să vă întâlnesc aici, la scoala internatională de la Sinaia si îndrăznesc să vă întreb câte ceva despre această miscare de teatru pe care ati initiat-o dumneavoastră. Ce ne puteti spune despre începutul acestei miscări teatrale de proportii atât de semnificative despre care noi, cei din Canada si USA, nu prea stim mare lucru.?
Corneliu Dumitriu : teatrul are un organism neguvernamental tampon organizat sub egida UNESCO din 1947, numit ITI (International Theater Institute) la care sunt sunt afiliate 85 de țări. ITI este organizat pe departamente care initiază congrese mondiale din în doi ani. În anul 1995, în Venezuela, s-a decis să se adune în UNESCO lumea teatrelor si atunci a fost creeată o catedra la UNESCO numită TEATRUL SI CULTURA CIVILIZATIEI, o rețea mondială a teatrelor. Atunci s-a decis înființarea a trei nuclee în Norvegia, USA si Romania, unde am fost ales eu director, pe baza proiectului elaborat integral de mine. S-a acceptat propunerea de a avea sediul la Bucuresti fiindcă eu am fost ales director și tot eu am conceput întregul program de lucru. După înființare s-a decis cum să acționeze această catedră UNESCO de teatru. După primii doi ani de consultații s-a lansat un program de mobilitate academică internațională numit PrumAct. Am observat că în lume aveau loc festivaluri cu spectacole si atunci eu am propus ca studenții din anii începători să facă ateliere de lucru cu activitate de învățatură. S-a developat ideea atelierelor Internaționale de Teatru prin canale de comunicare între studenți și regizori mari din toată lumea. Ideea este instaurarea unei conferințe mondiale a rectorilor din scolile de teatru. În 1999 a avut prima conferință a școlilor de teatru la Sinaia și paralel cu conferința au avut loc atelierele de lucru pentru teatru. După această conferință s-a aprobat primul program de mobilitate academică international pentru patru ani, PrumAct 1999-2003.
MLC: Ce realizări ati dobândit prin activitațile mentionate? CD : Prima ediție a atelierelor la care au venit prea multe scoli a fost cam neorganizată si atunci am decis să se facă o selecție a școlilor pentru a participa la evenimente. În anul 2000 s-a realizat a doua ediție a atelierelor în care am remarcat ridicarea nivelului profesional dar nu au existat alte unități de lucru în afară de Shakespeare. Tot în acelaș an 2000 a avut loc a doua conferință unde s-a stabilit o tematică fixă : Shakespeare cu Visul unei nopți de vară iar rezulatatul a fost senzațional. În acel an 2000 a continuat ideea scolilor de teatru-atelier cu Antigona de Sofocle. În anul 2003 s-au ales doi autori pentru ediția următoare: Cehov cu Pescărusul si Lope de Vega cu Fântâna turmeloriar succesul a fost imediat. Pentru anul 2004 au fost ales Berthold Breht cu Cercul de cretă caucazian si Garcia Lorca cu Nunta însângerată. Eu am fost reales director al catedrei UNESCO din Institutul Internațional de Teatru pentru urnmătorii trei ani. Congresele Mondiale au avut loc după cum urmează: 1995-1997 Congresul Mondial de la Caracas 1997-2000 Congersul Mondial de la Seul 2000-2002 Congresul Mondial de la Marsilia 2002-2004 Congresul Mondial de la Athena 2004-2007 Congresul Mondial din Mexic
După fiecare ediție a atelierelor scolilor de teatru se scoate revista Studii Teatrale care prezintă scoli de teatru si evenimente foarte deosebite cum sunt acum proiectele de la Sinaia. Prin aceste manifestări am făcut si facem cunoscute în lume scoala românească de teatru si tradițiile noastre cu care ne mândrim.
MLC: Vă multumesc mult, in numele cititorilor Observatorului, pentru timpul acordat stiind cât de ocupat sunteti în această peroadă de lucru a scolii internationale de teatru la Sinaia.
|
Monica Corleanca 12/2/2004 |
Contact: |
|
|