Artisti canadieni de origine română ; Amatto Checiulescu si Sergiu Stefanschi
De mult vreau sa scriu in Observatorul despre acesti doi artisti care au contribuit la stralucirea artei coregrafice romanesti si a celei internationale,care au colaborat cu alti mari balerini, coregrafi si ansambluri de balet din toata lumea. S-au stabilit in Canada de multi ani.Amatto de 35 ,iar Sergiu de 46 de ani. De fiecare data,insa, m-am oprit in fata hartiei intrebandu-ma “oare voi reusi sa evidentiez pe deplin calitatile acestor artisti ? “ Multitudinea preocuparilor lui Amatto sau intensa activitate scenica a lui Sergiu ? In cele din urma m-am hotarit… voi scrie despre amandoi,... Ii cunosc de multi ani pentru ca am colaborat in emisiuni si filme de televiziune. Nu pot uita ce tineri si frumosi erau.!..Cat talent aveau… Sa vorbim insa despre intrarea lor pe marea poarta a artei.
Amatto – Reginald Checiulescu este nascut la Piatra Neamt intr-o familie de mari iubitori ai artelor,in mod special ai muzicii.Bunica sa canta la pian iar bunicul ,de origine germana, canta la chitara. Tatal si mama cantau la vioara. Fratele sau canta la pian dar si la contrabas.A facut parte din Orchestra Radio si a colaborat si cu orchestra inginerilor pana cand a plecat in Germania.Sora sa a iubit intotdeauna canto-ul. Parintii au vrut sa fie pianist insa destinul i-a hotarat alt drum. Fiind la scoala de muzica,pentru un examen la pian a fost vazut de celebrul balerin si coregraf Trixy Checais care apreciindu-I fizicul de baietel frumos a convins-a pe mama lui sa-l inscrie la scoala de coregrafie. Avea 11 ani cand a inceput sa lucreze cu coregraful – profesor Anton Romanovski si apoi cu Gelu Matei. Paralel cu baletul , parintii, care-si doreau un baiat cultivat, l-au inscris la liceul Sf.Sava iar dupa absolvire, la Politehnica [ timp de 3 ani ] Era student in 1952 cand a castigat concursul pentru a fi angajat in ansamblul de balet al Operei bucurestene . In 1954 a fost promovat ca solist debutand alaturi de Cristina Hammel in” Fantana din Bacciserai´pe muzica lui Boris Asafiev. A lucrat cu toti coregrafii Operei : Oleg Danovski, Gelu Matei, Vasile Marcu,Tilde Urseanu si a avut ca partenere pe : Ileana Iliescu,Alexa Mezincescu,Simona Stefanescu,insa partenera sa de mare succes a fost Magdalena Popa – sotia sa ( care am prezenta-o intr-un numar trecut al Observatorului). Alaturi de ea a aparut pe toate marile scene din lume. In 1967 au fost invitati de celebra Alicia Alonso la Havana.[ Cuba a avut intotdeauna ansambluri de balet de nivel exceptional ]. Dintre multele articole aparute atunci in ziare am retinut un fragment din cel aparut in” El Mundo “ sub semnatura lui J.M.Valdes Rodrigues …”Magdalena Popa este o frumusete meridionala,cu ochii negri, in timp ce Amatto pare sa fie nordic.Are parul blond si ochii de culoare deschisa. Doi mari balerini,doua mari personalitati.Au scoala,au sentime ,amabilitate si gentilete.Miile de spectatori pot s-o dovedeasca”… Impreuna au colaborat ca prim solisti,in afara de ansamblul bucurestean, cu multe alte ansambluri dar mai ales cu Ansamblul de balet Contemporan al Frantei cu care au intreprins turnee in afara de Franta,in Elvetia,Germania ,Anglia,Italia si altele. Efortul in dans este inimaginabil de mare fiind nevoie de multa documentare si mai ales exercitiu pentru a obtine o creatie satisfacatoare atat pentru creator cat si pentru spectator mai ales cand este realizatorul coregrafiei. Amatto Checiulescu a devenit coregraf [oficial] in 1972 cand a debutat cu baletul inspirat de muzica lui George Enescu –Suita a III-a pe care l- a intitulat “Devenire”. Dintre articolele scrise atunci voi cita un fragment din cel scris de Dumitru Avachian [Scanteia ,iulie 1973 ] ”.Este inbucurator sa descoperim in persoana apreciatului balerin Amatto Checiulescu pe maestrul coregraf dotat cu o rara capacitate de a medita atat de sensibil prin intermediul dansului si al muzicii..” De mare succes s-au bucurat si baletele : “ Dupa amiaza unui faun” pe muzica de Claude Debussy si apoi “Daphnis si Chloe” pe muzica lui Maurice Ravel, ambele apreciate de spectatori si in egala masura de specialist . Dupa imigrarea in Canada si stabilirea in Toronto impreuna cu familia,activitatea sa a fost centrata mai mult spre cea de profesor de balet.Celebra Betty Oliphant i-a oferit post la scoala sa si cativa ani mai tarziu a predat la York University. A fost director artistic la Columbus Center si a infiintat trupa de teatru romano-canadiana “Ars Nova “ cu care a prezentat piese de I.L.Caragiale si Victor Ioan Popa.Foarte important este ca a fost invitat sa colaboreze in calitate de regizor cu ansambluri de balet din China unde a realizat spectacole cu baletele : “Lacul Lebedelor “ de P.I.Ceaicovski,”Romeo si Julietta” de S.Procofiev precum si “Giselle” de A.Adam.Pentru ca este un perfectionist din nastere a obtinut si Diploma Institutului Inkiser Design, devenind astfel si un creator de décor si costume pentru toate genurile de spectacole. Cum sa nu fim mandri cu asemenea artisti !..
Balerinul – coregraf si profesor : Sergiu Stefanski
Sergiu Stefanski s-a bucurat chiar de la primele aparitii de aprecieri elogioase ale specialistilor dar si ale publicului. Era in Franta in 1971 cand a primit oferta pentru postul de prim balerin al Companiei Nationale de Balet din Toronto. Asa a ajuns in Canada, unde se afla de 39 de ani.Intr-un articol de ziar, pentru ca nu este spatiu suficient si nici cititorii nu au rabdare pentru detalii , dai mai mult informatii despre o personalitate, nu amanunte.. Acesta este motivul pentru care ma voi referi doar la datele esentiale. Avea 9 ani in 1950 cand parintii l-au inscris la scoala de coregrafie din Bucuresti. In 1954, celebra balerina Olga Lepesinskaia venita in turneu a vizitat scoala de coregrafie si impreuna cu directoarea si alti profesori au hotarat care sunt cei mai talentati copii pentru burse la Academia Vaganova din Leningrad [St.Petersburg ] Din acel grup a facut parte si Sergiu Stefanski. La St.Petersburg a studiat cu unul dintre cei mai talentati pedagogi Pushkin, de la care a deprins elegantul stil si solida tehnica care i-au permis sa exprime prin miscare esenta ideilor din dans. Si-a facut debutul alaturi de mari dansatori rusi precum Natalia Dudinskaia, Irina Kolpakova si Constantin Sergeyev. In 1960, s-a intors la Bucuresti cu Diploma de artist balerin si a fost angajat la Opera . Chiar in toamna anului respectiv a avut loc la Bucuresti un Concurs National de balet la care a obtinut Premiul I , iar in 1961 a urmat un curs de balet organizat la Dresda – Germania ,care avea participare internationala. Debutul ca prim solist s-a petrecut in timpul turneului intreprins de Baletul bucurestean in Italia interpretand rolul printului Siegfried din” Lacul Lebedelor” de Ceaicovski. In 1962 a fost invitat la Belgrad pentru a dansa in “Lacul” si” Giselle” alaturi de fosta sa colega de la St.Petersburg Natalia Macarova. La Belgrad a realizat prima sa creatie in domeniul coregrafiei:Chopiniana muzica de Fr.Chopin.Primul premiu la un concurs International a avut loc in 1964 la Varna.Atunci Bulgaria a organizat atunci primul sau Concurs International de dans. Sergiu Stefanski impreuna cu partenera sa Magdalena Popa au ocupat locul 2 , Medalia de argint. A avut multe partenere printre care: Elena Dacian si Alexa Mezincescu insa cu Magdalena Popa a dansat timp de 10 ani. Alaturi de ea in 1965 a intreprins un lung turneu pentru a colabora cu ansamblurile de balet din : Tibilisi,Baku, Erevan , Taskent Moscova si St.Petersburg. Tot impreuna au participat in acelas an la al III-lea Concurs si Festival International de balet de la Paris ,cand Magdalena a fost declarata cea mai buna Giselle a generatiei sale. In 1966 timp de 2 luni au dansat in principalele orase din Spania si Portugalia impreuna cu ansamblul de balet bucurestean. In 1967 fiind la Paris cu o bursa de studii a fost invitat sa danseze cu Compania “Jeunesse Musical de France” avand partenere pe Jeanine Charat si romanca Cristina Hammel. A intreprins apoi un turneu la Roma si Monte Carlo impreuna cu ans. Companiei “Theatre Francaise de la Danse” avand-o partenera pe Claire Sombrer. Cunoscutul coregraf Serge Lifar l-a solicitat in 1969 sa interpreteze rolul principal din baletul “Daphne si Chloe” de Cl.Debussy pe scena Teatrulului La Fenice din Venetia.Decorurile si costumele erau create de Mark Chagal.Partenera i-a fost Tessa Beamont. S-a bucurat de elogiile criticilor. Venind in Canada in 1971 si-a putut continua cariera de prim balerin participand alaturi de ansamblul Companiei Nationale de balet din Toronto in toate turneele din Canada, America si multe tari europene ca: Anglia, Franta,Germania ,Elvetia si altele. A fost ajutat in acomodarea in noua tara de catre Betty Oliphant si Alexander Grant. Pentru ca fosta sa colega Natalia Macarova era in America au continuat colaborarea impartind cu Rudolf Nureev rolurile principale din repertoriul creat de coregraful John Neumeier la Metropolitan N.York In aceasta perioada a avut partenere pe : Karin Kain [ actuala directoare a Companiei Nationale]Natalia Macarova la N.York,Vanessa Haart, Veronica Keher , Claire Sambrer..In 1978 impreuna cu compania lui Elliot Fold a intreprins turnee atat in America cat si in Mexic,Venezuele,Brazilia,Chile,Peru si Argentina.. Dupa 10 ani de la venirea pe continentul de peste Atlantic a devenit profesor. Sunt 31 de ani de cand pregateste tinerele talente atat in Canada cat si in multe centre din tari europene . Sergiu Stefanski a creat coregrafia pentru baletele : Giselle si Paquita la Compania Baletului Universal din Seul [ Coreea] cu care a intreprins turnee in Japonia,Singapore,Malaezia si bineinteles in toata Coreea de Sud. In Romania,tara sa de origine, a predat la scoala de coregrafie din Bucuresti in 2004 si a participat la festivalul organizat de teatrul de opereta “Ion Dacian” in 2008 . Ati putut afla cateva informatii despre doi artisti romani , acum, cetateni canadieni. Sa ne bucuram de stima cu care sunt inconjurati.
|
Florica Gheorghescu 6/23/2017 |
Contact: |
|
|