American Film Market - 2016
De cand se sarbatoresc anual aniversarile nationale sau de alt gen, chit ca se aseamana la titulatura si numai numerele anului difera, aceste manifestari internationale isi acumuleaza gradul de importanta dupa cum si participarea personalitatilor legate de creerea, promovarea si vanzarea filmelor sau programelor pentru TV.
Industria de Film si TV din anul 2016 s-a manifestat, aproape neasteptat, de explozia continutului pentru TV, care a incorporat din ce in ce mai mult si participarea marilor nume ale ecranului care au dat o patina aparte continutului si povestilor repective. Cand am intrebat pe participanti ce i-a facut totusi sa accepte, raspunsurile lor au corespuns mai mult unor realitati "crude" ale pietii de amuzament. Si anume... Se fac mult mai putine filme de valoare pentru ecranele mari, decat cresterea productiei serialelor pentru TV, ceace inseamna ca multe roluri importante pentru actori si chiar regizori sint gasibile in domeniul televiziunii, tragand dupa ele si salariile respective. Iar daca unii actori sau regizori isi permit sa accepte o poveste mai piperata, majoritatea prefera sa aibe de unde sa-si aleaga roluri care sa le permita sa-si arate talentul si sa fie platiti mai regulat decat sa-si mentina o mandrie falsa in ambele cazuri. Desigur, o faza istorica care e inca in miscare si despre care se va scrie si va fi criticata intr-un fel sau altul depinzand de rezultatele pietii comerciale si deci laudele despre cat s-au incasat la casele de bilete din jurul lumiii.
Asa dar, cele de mai sus fiind realitatea din dosul cortinelor, este de inteles si ravna cu care se aplica publicitatea unui film sau serial TV, ca si cu ori ce marfa care, pentru noi cei de origina europeana, in special, este greu de accepat, dat fiindca ne opunem vehement la connsideratii date mai intai banilor si mai apoi calitatii artistice a unui film sau al participantilor acestia. Dar, viata fiind asa cum este ca scuza acelora care s-au predat destinului, nu ne ramane noua, observatorilor de pe baricade, decit sa relatam cititorilor adevarul unei realitati universale si locale, ca sa se inteleaga mai bine cauza elementelor ce contribuie sa ne faca sa cumparam biletul la cinema sau teatru! Iar, de aceaste cauze si reactii, depinde si etalarea succesului unui film la a carei bugetare se ia in consideratie nu numai costul real al unei productii, in ciuda unei contabilitati complexe, dar aproape dublate fiind si costurile publicittii acestuia dupa cum si experienta in diferitele categorii care pot atrage sau vor sa atraga vanzarea cit mai mare la casa de bilete. Cu alte cuvinte, ca si cu ori care alte produse, daca nu pot avea siguranta expunerii pe piata mondiala prin programe avansate de publicitate, este dificil de contemplat posibilitatea unui success chiar la festivalurile de filme locale si, in special, cele internationale.
Ca atare, asa dupa cum expoztiile internationale de carti au aparut cu peste 100 de ani in urma, la fel si cu AMERICAN FILM MARKET la care, daca la inceput, au atras in jur de doua mii de participanti, in anul 2016 au participat peste 8,000 de firme producatoare si distribuitori de filme din jurul lumii care au cumparat drepturile de distributie partial sau total, dupa cum piata si punga lor.
Intrucit concurenta s-a marit si mai mult, "batalia" pietilor de Filme/TV ca si cu cea a editurilor de carti a devenit si mai cumplita. Ca atare industria a fost nevoita sa se desfasoare peste hotare si mai mult, aliniindu-se cu sectiile respective ale guvernelor locale care si-au format Comisiile respective pentru promovarea cineastilor Canadieni, de exemplu, incluzind atat pe cei din fata cit si din spatele aparatelor de filmat. Ca atare, TORONTO FILM FESTIVAL – de exemplu - a devenit nu numai o manifestare importantanta artistica, dar si comerciala de asa masura, incat acum face parte din lista de elita in care se cuprind si cele dela Sundance, Londra, Cannes, Monte Carlo, Hong Kong, Sidney, si eventual, Burkina Faso in Africa. Din pacate, eforturile de a lansa ceva asemanator de nivel inalt in 1995 la Bucuresti, au esuat din motive dificile de expus. Intre timp, EFM/European Film Market cit si altele din Asia, au fost lansate pe acelasi tipar ca AFM/American Film Market avind o amploare rapida si beneficiara fiecareia dintre tarile participante.
Astfel, AFM 2016 s-a remarcat in mod deosebit prin inaugurarea si participarea a citorva firme Chinezesti cit si a Comisiei Culturale a orasuluii Beijing a carei sectie de Film/TV au sponsorat o serata extraordinara in curtea Hotelului Loew din Santa Monica - cartierul general al lui AFM - unde am cunoscut mai departe pe demnitarii respectivi, ceeace au urmat si cu invitatii la Beijing a unei prime echipe a lui HFPA (Hollywood Foreign Press Assoc.) in China, in virtutea lansarii lui Golden Globes 2017, reportaj ce a avut loc recent la 8 Ianuarie.
|
de la Ray Arco corespondentul nostru la Hollywood 1/5/2017 |
Contact: |
|
|