Sărbători ale comunitătilor : Hanuka
Festivalul Evreiesc de Lumini, este sărbătorită timp de opt zile, începând de la apusul soarelui, la 24 decembrie 2016 si până la căderea noptii din 1 ianuarie 2017. După calendarul ebraic, de la 25 Kislev la 2 Tevet, anul 5777. Anul acesta, Hanuka se suprapune cu Crăciunul, ceea ce nu s-a mai întâmplat din 1978. Se urează ”Hag Hanukah Sameach!”, adică Sărbători fericite de Hanuka!
Hanuka, sau sărbătoarea Macabeilor, este cunoscută si ca sărbătoarea luminilor. Ea a fost instaurată de către Iehuda Macabeul împreună cu fratii săi si sfatul bătrânilor din Iudeea în anul 165 î.e.n., ca să fie prăznuită în fiecare an, cu bucurie si veselie, în amintirea purificării Templului si sfintirii altarului. Cu trei ani înainte, în aceeasi zi, regele Siriei, Antiochus Epifanes, ordonase ca pe altarul Templului din Ierusalim să se aducă jertfe idolului grec Zeus Olimpius. Antiochus IV Epifanes (Ilustrul), care în literatura rabinică are porecla ”ha`rasha”, cel rău, domnea la Antiochia (azi Antakia, în Turcia, la nord de granita cu Libanul), care a fost capitala regatului seleucizilor, o rămăsită a cuceririlor lui Alexandru Macedon. Regatul a fost mai târziu anexat imperiului roman de către Pompei (64 î.e.n.). În urma unei campanii militare în Egipt, pe drumul de întoarcere în Siria, Antioochus Epifanes a trecut prin Ierusalim, unde a jefuit trezoreria s a prădat Templul de obiecte de cult scumpe, făcute din aur. Aceasta a provocat puternice manifestări anti – heleniste si o rezistentă pasivă în rândurile populatiei. Pentru a pune capăt acestor manifestări, un decret regal a proclamat desfiintarea religiei iudaice, anularea Shabatului si a sărbătorilor, interzicerea circumciziei si obligatia evreilor de a aduce jertfe idolilor greci instalati în Templu. Datorită politicii sale de helenizare fortată, Antiochus Epifanes a provocat în Iudeea revolta Macabeilor (168 î.e.n.)
Spre marea surprindere a tiranilor greci, bătrânul Matitiahu, din familia Hashmonaim, împreună cu fii săi, în special Iehuda Macabeul, au organizat o rezistentă activă si apoi au distrus două armate mari trimise să înăbuse răscoala, în anul 165 î.e.n. Ca urmare a acestor victorii, Iudeea si-a redobândit independenta, Ierusalimul a fost eliberat, Templul curătat si a fost înăltat un nou altar. Surse talmudice atribuie originea celor 8 zile de sărbătoare si obiceiului de a ilumina si decora casele si lăcasurile de rugăciune unui miracol care, potrivit legendei, s-a întâmplat la inaugurarea Templului si a altarului purificat. Se spune că preotii, revenind în Templu după răscoală, au găsit o foarte mică rezervă de ulei special preparat pentru a fi ars, dar, datorită unui miracol, candelabrul sfânt nu s-a stins timp de opt zile, până când a putut fi preparat un alt ulei.
În vechime se aprindeau 8 lumânări în prima seară de sărbătoare si apoi câte o lumânare mai putin, rămânând doar o singură lumânare în ultima zi. Obiceiul s-a schimbat cu timpul si astăzi se începe cu o lumânare în prima seară, numărul lumânărilor crescând în fiecare zi si ajungându-se la 8 în ultima seară. În sinagogă se citeste din Thora, în afară de pericopa ”va`ishev” ( a locuit), si capitolul din Numeri despre darurile la sfintirea altarului în pustiu, precum si versetele din Numeri în legătură cu sfesnicul de aur realizat în timpul peregrinărilor evreilor în desert. Sărbătoarea de Hanuka este mentionată si în Noul Testament ca sărbătoarea de târnosire a Templului. După unii, obiceiul crestin de a aprinde lumânări si de a decora un pom de Crăciun, precum si sărbătoarea americană a recunostintei (Thanksgiving Day) au fost influentate de sărbătoarea evreiască a luminilor. De Hanuka se joacă diferite jocuri. În antichitate nu se obisnuiau amuzamente cu jocuri în timpul de relaxare. În Mishna sunt mentionate jocurile cu zaruri. În Perioada helenistă au fost introduse în Iudeea jocuri de origine greacă, în special atletismul s tragerea la tintă cu arcul. În ultima perioadă a celui de-al doilea Templu, jocurile cu zarui au fost adoptate de evrei cu toată opozitia categorică a autoritătilor rabinice. În Evul Mediu, sub influenta popoarelor din Europa, autoritătile rabinice au fost mai indulgente si în cazul unor evenimente speciale – nunti sau sărbători (Purim sau Hanuka) – se admiteau jocurile, chiar cărtile de joc. Un joc foarte răspândit, în special de Hanuka, este cel cu titirezul (”sevivon”, în idis ”dreidel”, probabil de la germanul ”drehen”, a se învârti).
Este vorba de un cub din metal, lemn sau plastic, care se învârteste. Pe cele patru fatete sunt gravate literele ת.ש.ג.נ. initialele cuvintelor ”nes gadol haia sam” (o mare minune s-a întâmplat acolo). Fiecare literă are o valoare numerică si cine acumulează mai multe puncte câstigă. (Minimum nr.201, dec,2003) Cuvântul ebraic ”Chanukah” înseamnă ”dedicare”, si este numit astfel deoarece celebrează rededicarea Sfântului Templu.
Din moment ce miracolul Hanuka este legat de ulei, se obisnuieste să se mănânce alimente prăjite în ulei, ca: sufganiot (gogosi) si levivot, un fel de chiftelute de cartofi, clătite din cartofi - latkes si altele. În ultimii ani, mii de menorahs au apărut în fata primăriilor si clădirilor legislative, precum si în mall-uri si parcuri de peste tot în lume.
Sărbători fericite!
|
Lucretia Berzintu 12/25/2016 |
Contact: |
|
|