Elena Mindru – Evening in Romania
JAZZ DOINIT, DOIN' IT!
Elena Mindru 1.jpgElena Mîndru este un autentic ambasador al jazzului românesc înaripat pe tărâm finlandez. Între Cluj şi Helsinki, ea creează un spaţiu de libertate muzicală pe care jazzul îl alimentează din plin, rezonând cu fiorul ei interior. E deja un artist consacrat (premiul obţinut la Shure Montreux Jazz Voice Competition e doar una din reuşitele ei muzicale) care se mişcă cu dezinvoltură în câmpul jazzului, în diverse formate - duet, cvintet, big-band etc. - şi cu o paletă de proiecte muzical-culturale sau ştiinţifice impresionantă.
Al doilea album al artistei, Evening in Romania, a apărut sub egida propriei case de discuri, EM Records. Acompaniată de Sampo Hiukkanen (vioară), Tuomas J.Turunen (pian), Eero Seppä (contrabas) şi Anssi Tirkkonen (tobe şi percuţie), Elena Mîndru reuşeşte să construiască o stare sufletească aparte, vesperală, cu labirinturi şi modulaţii armonice organice, definite de vocea care e în permanentă căutare de „reflecţii” şi „consolări”. Ca întreg, CD-ul e mărturia unui dialog spiritual între Orient şi Occident, între tradiţia românească şi modelul stilistic al jazzului ca formă încetăţenită a culturii universale contemporane.
Esenţială într-o atare confluenţă a tradiţiei autohtone cu formele jazzistice standard este organicitatea, naturaleţea cu care vocea Elenei Mîndru interpretează o poveste muzicală. Membrii grupului se alătură acestui epic muzical, sudând energiile compoziţional-interpretative. Dialogul folclorului cu swing-ul e captivant şi, deşi el se termină cu puncte de suspensie, are suficient timp pentru a făuri un spaţiu al reflecţiei şi al alinării, al melancoliei şi al dârzeniei, al libertăţii şi al necesităţii.
Compoziţia lui Johnny Răducanu Jocul ţambalelor e piesa de deschidere, care permite cântăreţei etalarea virtuozităţii vocale, odată cu proba de foc a scat-ului. Această primă piesă, ca şi ultima de pe disc, Mai uităm uneori, de Marius Popp, sunt singurele care nu sunt compoziţii proprii sau semnate de soţul ei, pianistul Tuomas J. Turunen (Swan şi Reflection sunt creaţii ale acestuia). Prezenţa acestor piese pe album e o recunoaştere a şcolii româneşti de jazz al cărei produs, într-o măsură considerabilă, este Elena Mîndru.
Bluebird, compoziţie Elena Mîndru, stabileşte coordonatele stilistice ale artistei. Swing-ul şi scat-ul sunt însoţite de un dramatism doinit care accentuează latura dark a CD-ului. Vioara lui Hiukkanen şi pianul lui Turunen au chipul unor respiraţii rapsodice care, prin intervenţiile lor, alină dramatismul vesperal al vocii, ornând un feeling fundamental cu nuanţe diverse, cu rol de echilibru. Piesele scrise de Turunen – Swan şi Reflection – pregătesc intrarea piesei care dă titlul CD-ului. Swan e desenată cu subtile poli-acorduri şi intervenţii violonistice minimal-eficiente.Are accente teatrale şi dinamism narativ, acesta fiind prezent şi în Reflection, unde vioara îşi revelează identitatea, ca personaj.
Evening in Romania reprezintă piesa care strânge în textura ei compoziţională şi interpretativă rostul albumului, ca întreg muzical. Putea fi foarte bine intitulată „Omagiu Mariei Tănase”, deoarece, aici, scat-ul se îmbină cu dramatismul temei „cine iubeşte şi lasă”. Superbă declinare a folclorului românesc, în tonalitatea sa copleşitoare, marcată de jocul vieţii şi al morţii, cu mijloace jazzistice orchestrate convingător şi consunând ancestralul şi modernul. Citatul din Maria Tănase aproape că-şi pierde ghilimelele, regăsind, prin apropriere, o interioritate universală pe unduirile vocii Elenei Mîndru. Ecouri din Maria Tănase vom găsi şi în Consolation, iar vioara şi contrabasul se desprind cu solo-uri de bun-gust în altă compoziţie a artistei, I Do Not.
Virtuozitate fără emfază, creativitate substanţială, respect faţă de tradiţia folclorică românească – transfigurată prin swing, scat sau...doinit – şi, alături de energia calmă a grupului -, o înserare de spaţiu mioritic intonată de vocea Elenei Mîndru cu dor - iată elementele unui CD care merită ascultat şi savurat.
arta suntelelor
|
Gabriel Petric 12/6/2016 |
Contact: |
|
|