Sculptorul crestin canadian Timothy Schmalz
Născut la Elimira, Ontario, Canada în 1969, Schmalz a început să sculpteze forme nonfigurative la vârsta de 18 ani. A făcut studii la "Ontario College of Art and Design", dar le-a părăsit pentru a lua lecţii de la sculptorii profesionişti din Toronto, după care lucrările lui au devenit figurative. Sculptorul a fost - şi încă este- puternic influenţat de arta din epoca Renaşterii. După ce a sculptat exclusiv în bronz mari monumente pentru locuri publice şi sute de comenzi pentru biserici creştine, Schmalz a hotărât să predea el însuşi arta de a sculpta în lemn sau piatră, fiind convins că acest proces direct de creaţie îl va conduce la găsirea unei noi forme de sculptură. În cele din urmă, la 40 de ani, continuând să lucreze la comenzile din Nord America pentru sculpturi foarte mari, Schmalz şi-a adunat în câteva expoziţii o parte din lucrările mai noi. Majoritatea lor sunt o expresie a Mitologiei antice germane şi celtice. Toate sculpturile au în centru o formă umană şi/sau una din natură. Timp de peste 25 de ani Timothy a sculptat statui de mari dimensiuni. El este un artist figurativ, ale cărui sculpturi sunt expuse pe tot globul. Câteva din cele cu reputaţie mondială sunt instalate în bisericile istorice din Roma şi Vatican. Timothy îşi descrie lucrările ca fiind o translatare vizuală a bibliei. Deşi marea majoritate a lucrărilor lui sunt pe teme spirituale, el abordează şi sculpturi în bronz pentru locurile publice. Printre ele se află monumente în onoarea veteranilor de război şi a pompierilor. Timothy se străduieşte să creeze lucrări artistice epice, care se conectează cu privitorul prin design şi detalii care îl ating nu numai emoţional, dar și, într-un fel, îl face să se simtă "parte" din lucrare. Cuvântul Artistului M-am dedicat în creaţia unei arte care să-l glorifice pe Hristos. Motivul acestui devotament, în afara credinţei creştine, este convingerea mea că un artist are nevoie de un subiect epic pentru a crea arta epică. Aş descrie sculpturile mele ca fiind rugăciuni vizuale. Când fac o sculptura tridimensională de bronz, sunt conştient că ea va dura mai mult decât mine. Îmi dau seama că sunt între două elemente mult mai durabile decât mine: creştinismul şi bronzul. Fiind între cele două, am înţeles şi apreciat ceea ce Sfântul Francisc înţelegea prin "instrument". Faptul că sculpturile mele sunt instalate în aer liber mă umple de bucurie; lucrările tridimensionale în bronz sunt o publicitate excelentă pentru orice biserică creştină. Cea mai bună confirmare pe care o pot primi aceste sculpturi este faptul că ele fascinează tineretul de azi, chiar pe cel mai cinic. Dacă ei vor gândi că arta este uimitoare, vor trebui să creadă şi în mesajul ei; o sculptură "cool" în exteriorul unei biserici i-ar putea face să spere că vor găsi ceva "cool" şi în interiorul bisericii! Scopul meu este să dau creştinismului cât mai multă demnitate vizuală. Sculpturile creştine sunt ca niște predici vizuale, 24 de ore pe zi. Când am vizitat marile catedrale şi muzee din Europa, am înţeles că marile opere de artă transmit multe mesaje religioase creştine. Şi totuşi, unul din mesajele acestor capodopere către omul modern este cel că biserica a fost importantă şi în plină glorie...odată, cam cu 500 de ani în urmă! Din păcate, asta crează impresia că temele reprezentate sînt antice şi că ar trebui vizionte doar în muzee. Dar, când opera de artă originală este creată astăzi şi plasată în spaţiul înconjurător, comentariul care se face auzit este: "biserica este la fel de importantă şi glorioasă...şi astăzi!" Creaţia artistică are puterea de a converti, iar sculptura adânceşte spiritualitatea. Scopul meu, ca artist, este atingerea acestor două obiective.
|
Dana Mateescu 12/3/2016 |
Contact: |
|
|