Cel fără adăpost
Pe autostrada internetului, un imens talcioc, negustorii vin şi pleacă. Ce nu ţi se oferă, ce nu poţi găsi? Chair şi luna de pe cer, care se vinde parcelă cu parcelă, chiar şi suflete de oameni ... Lucruri frumoase şi urâte, bune şi rele. Aşa am aflat de Timothy Schmalz ( 1969 - ), artistul canadian care, printre altele, a realizat şi o serie de sculpturi în bronz , reprezentând pe cel flămând, căruia nu-i dă nimeni să mănânce, pe cel însetat, căruia nu-i dă nimeni să bea, pe străinul neprimit de nimeni, pe cel gol şi neîmbrăcat de nimeni…(https://www.sculpturebytps.com/large-religious-statues/ ) Personajele poartă nişte răni la picioare sau la mâini, un indiciu că Cineva se identifică cu ele: “ Că am flămânzit şi nu Mi-aţi dat să mănânc; am însetat şi nu Mi-aţi dat să beau; străin am fost şi nu M'aţi primit; gol, şi nu M'aţi îmbrăcat; bolnav şi în temniţă, şi nu M'aţi cercetat. (…) Adevăr vă spun, întrucât nu aţi făcut unuia dintr'aceşti foarte mici, nici Mie nu Mi-aţi făcut». (Matei 25, 42-43, 45 BVA) Inspirat din acest verset „Vulpile au vizuini şi păsările cerului cuiburi, dar Fiul Omului nu are unde să-Şi plece capul“ (Matei 8,20, BVA), sculptorul a adăugat la cele de mai sus şi o sculptură pe care a numit-o Homeless Jesus/ Jesus the Homeless (Iisus fără casă, fără adăpost): Originalul a fost amplasat în 2013 la Regis College, University of Toronto, cópii ale sculpturii găsindu-se şi la alte universităţi şi câteva biserici şi catedrale, anglicane şi catolice. În fiecare om se află chipul lui Dumnezeu, de aceea Iisus Hristos se identifică şi cu cei năpăstuiţi şi cu cei trataţi omeneşte: “Că am flămânzit şi Mi-aţi dat să mănânc; am însetat şi Mi-aţi dat să beau; străin am fost şi M'aţi primit; gol, şi M'aţi îmbrăcat; bolnav, şi M'aţi cercetat; în temniţă am fost şi aţi venit la Mine. (…)Adevăr vă spun, întrucât aţi făcut unuia dintr'aceşti foarte mici fraţi ai Mei , Mie Mi-aţi făcut».(Matei 25, 35-36,40 BVA) Noi trăim într-o lume stranie, plină de oameni care dorm prin parcuri, pe sub poduri, prin copaci… Unii s-au obişnuit şi-au îndrăgit viaţa fără adăpost, încât nu pot, nu vor să renunţe la acest mod de trai. Aceasta ţine de lipsa de respect, de demnitate, de iubire faţă de sine ( faţă de chipul lui Dumnezeu din noi). Şi dacă acestea nu există, nu există nici faţă de aproapele. Lumea este cu atât mai stranie cu cât cei fără adăpost nu se află departe de case nelocuite. Ca şi-n alte părţi, în cele patru puncte cardinale, şi la noi, în sate şi-n oraşe, în oraşe închise, exclusiviste, se construiesc case la ultimul răcnet al modei, ca expresie a ambiţiei, mândriei, a unei iubiri obeze faţă de sine, deci a lipsei de respect faţă de chipul lui Dumnezeu. Şi dacă respectul faţă de Dumnezeu nu există, nu există nici cel faţă de aproapele. Şi după ce-au fost gătite ca nişte mirese, casele ( unele adevărate palate) stau singure, singurele…Proprietarii ( indiferent de etnie), fie aşteaptă ca fiii şi fiiicele, plecaţi/te prin alte părţi, să vină să locuiască în ele, fie aşteaptă cumpărători. Şi aşteaptă, şi aşteaptă, şi aşteaptă… Pentru cei fără adăpost trebuie să existe un vinovat concret, un ţap ispăşitor… La noi este construcţia Catedralei Mântuirii Neamului! Toate lipsurile din sănătate, din educaţie, din economie, din sport, din agricultură etc. îşi au originea aici! N-aş fi scris aceste rânduri, dacă cel care a distribuit poza pe internet, n-ar fi menţionat ironic că o copie a sculpturii ar trebui amplasată în faţa Catedralei. Creştin ortodox, cu credinţă în suflet ( nu-i mai trebuie alta), spirit justiţiar, are el ce are cu Biserica Ortodoxă şi cu preoţii, care sug sângele poporului…Nu că n-ar exista şi preoţi care cad în această patimă. Omul nostru nu este fără adăpost, ci un fost prosper om de afaceri, proprietar al unui palat pe trei nivele, fiecare nivel un apartament imperial. Deoarece fii şi-au făcut casele lor, proprietarul aşteaptă cumpărători… Aşteaptă… Mucegaiul şi păianjenii pun stăpânire pe palatul care a costat câteva milioane de euro. Unde ar trebui amplasate cópii ale statuii? În faţa Arenei Naţionale, care a costat câteva sute de milioane de euro ( şi costă în continuare). Zeul fotbalului preferă spaţiile ample, din beton şi sticlă, nu lemnul şi spaţiile mici. În acest templu, urmărim noi cum naţională de fotbal şi echipele de club se lasă bătute măr , aşa ca să nu supărăm pe nimeni şi să ne facem prieteni cu toţi. Unde ar mai trebui amplasată câte o copie? În faţa mall-urile, supermaketurilor, casinourilor, sediilor marilor firme… şi , bineînţeles, în faţa superbelor case şi palate, de la oraşe şi de la sate, care stau goale şi pe care le iau în stăpânire mucegaiul, păianjenii, şobolanii…Şi în interiorul Parlamentului, şi în biroul preşedintelui, şi în cel al prim-ministrului, şi în birourile miniştrilor…Şi la Palatul Elisabeta…Lista se poate complete… Ca un memento mori. Aminteşte-ţi că vei muri şi te vei întâlni cu cel care doarme pe bancă!
pt Observatorul Nicuşor Gliga Bucureşti, 17 noiembrie 2016 Sf. Ier. Grigorie Taumaturgul, Ep. Neocezareei şi Ghenadie, patriarhul Constantinopolului; Sf. Cuv. Mărt. Lazăr Zugravul (Dezlegare la ulei şi vin
|
Nicuşor Gliga 11/17/2016 |
Contact: |
|
|