O scrisoare pierdută (si găsită) la Toronto (II)
Anuntam într-un articol anterior premiera canadiană absolută a piesei O scrisoare pierdută de Ion Luca Caragiale la Toronto, pe scena teatrului Betty Oliphant; spectacol în două reprezentatii care nu au putut apărea în aprilie 2016 din motive tehnice. Iată însă că echipa temerară a teatrului Româno-Canadian Ars Nova a reusit sub bagheta Maestrului Reginald Amatto Checiulescu să înlăture barierele tehnice si să asambleze o performantă care cu sigurantă va fi o culminatie a întregii activităti artistice de peste 13 ani; piesa lui Caragiale va fi oferită publicului torontez în toamna lui 2016.
Remarcasem încă de la premiera spectacolului Caragiale de ieri si de azi din 2003 unitatea dintre cuvânt, miscare si sunet a performantei trupei Ars Nova, acel sincretism care avea să marcheze întreaga viziune dramatică a fondatorului teatrului Ars Nova, regizorul, scenograful si actorul Reginald Amatto Checiulescu (ceea ce era de asteptat având în vedere că artistul provine din lumea spectacolului sincretic, Opera). De la micile schite ale Maestrului dramaturgiei românesti Ion Luca Caragiale până la marile sale comedii (O noapte furtunoasă ori D’ale carnavalului) sau capodopera dramaturgică Take, Ianke si Cadîr semnată Victor Ion Popa, urcusul către perfectiune a fost unul drept, nu fără obstacole, dar obstinat si plin de devotament.
Si iată-i acum pe actorii teatrul Ars Nova realizând scenic una dintre cele mai jucate comedii ale dramaturgiei clasice românesti. Însusi titlul piesei, O scrisoare pierdută, evidentiază contrastul comic dintre aparentă si esentă; pretinsa competitie pentru putere politică se realizează, de fapt, prin lupta fără scrupule de culise, utilizând ca instrument al santajului politic “o scrisoare pierdută” – pretextul dramatic al comediei. Nu este de mirare că piesa avut parte de memorabile interpretări care s-au înscris în istoria teatrului românesc; filmul din 1953 în regia lui Sică Alexandrescu având pe afis nume recunoscute ale actoriei românesti de atunci (Grigore Vasiliu Birlic, Marcel Anghelescu, Nicky Atanasiu, Costache Antoniu), filmul din 1977 sub regia lui Liviu Ciulei si interpretarea unor actori români de marcă (Victor Rebengiuc, Stefan Bănică, Octavian Cotescu, etc.) sau reluarea reprezentatiei lui Liviu Ciulei în 1982 în versiunea scenică de la Teatrul Lucia Sturdza Bulandra cu Victor Rebengiuc, Mariana Mihut, Petrică Gheorghiu, Dem Rădulescu, Mircea Diaconu, Octavian Cotescu, Stefan Bănică, Fory Etterle si Aurel Cioranu.
Distributia pe care regizorul Reginald Amatto Checiulescu a asamblat-o pentru spectacolele toronteze este una matură, formată din artisti care au trecut deja prin botezul emotiei scenice care le-a adus profunzimea si seriozitatea întelegerii artistice a rolul abordat; ei sunt: • Cristian Tunariu în rolul Stefan Tipătescu a mai interpretat rolurile Sache din piesa Sosesc deseară de T. Musatescu, Chiriac – O noapte furtunoasă de Caragiale, Al. Manea - Visul unei nopti de iarnă de T. Musatescu sau Dinu – Titanic vals al aceluiasi scriitor. • Marina Rîmniceanu în rolul Agamemnon Dandanache se află deja la a doua încarnare artistică în travesti (Pedagogul din schita Un pedagog de scoală nouă de I. L. Caragiale în 2003) si cu un portofoliu impresionant din care, din lipsă de spatiu amintesc doar rolul Mita Baston din D’ale carnavalului de I. L. Caragiale si Baba Safta din piesa Take, Ianke si Cadîr semnată Victor Ion Popa. • Mihai Colceriu în rolul Zaharia Trahanache, este obisnuit deja cu scena teatrală din participările la piesele Escu de T. Musatescu cu Teatrului Majestic, Micutele Curioase de Tristan Bernard cu Teatrul ca Metaforă, sau Ultima Oră a lui Mihail Sebastian cu Teatrul Majestic. • George Velicu (Tache Farfuride) • Camil Coajă (Iordache Brînzovenescu), si el veteran al trupei Ars Nova, cu un palmares actoricesc cuprinzând rolurile Rică Venturiano din O noapte furtunoasă de I. L. Caragiale, Crăcănel din D’ale carnavalului de acelasi scriitor, sau Itic din Take Ianke si Cadîr de V. I. Popa. • Marius Feroiu (Nae Catavencu), un actor deja experimentat în rolurile Escu de Tudor Musatescu si Stefănescu în piesa Ultima oră de Mihail Sebastian alături de echipa Teatrului Majestic din Toronto, sau Take din capodopera lui V. I. Popa cu Ars Nova. • Mugur Pădure (Ghită Pristanda), a mai jucat alături de trupa Teatrului Tudor Musatescu, în piesele O noapte furtunoasă de Caragiale, Titanic Vals si Visul unei nopti de vară de T. Musatescu. • Niki Peres (Un cetătean turmentat). • Diana Munteanu (Zoe Trahanache) provine din trupa Teatrului Tudor Musatescu alături de care a jucat în piesele Visul unei nopti de vară si Titanic vals de T. Musatescu.
Publicul româno-canadian, iubitor al teatrului românesc este, asadar, invitat să urmărească cele doua reprezentatii ale piesei O scrisoare pierdută de Ion Luca Caragiale la Toronto, pe scena teatrului Betty Oliphant pe data de 30 octombrie si 7 noiembrie la ora 3pm. Spectacolul promite nu doar un joc actoricesc excelent, dar si o montare deosebită, cu o scenografie unică si costume originale. Adaptarea în limba engleza subtitrată - Raluca Vulpe; realizarea tehnică - inginer Camil Coajă.
|
Mihaela Cudalbu 7/13/2016 |
Contact: |
|
|