Muzicianul austriac Nickolaus Harnoncourt a murit la 86 de ani
Lumea muzicală e în doliu. Muzician complex, Harnoncourt (1929-2016) a fost unul din promotorii noului curent propus în anii 70 de muzicienii olandezi Philippe Herreweghe si Gustav Leonhardt, care au revolutionat interpretarea muzicii din epoca barocă. Ideea constă în revenirea interpretării muzicii compzotorilor precalsici si clasici pe instrumente de epocă, a căror sonoritate e mult mai redusă decât a celor moderne. A fost adoptată nu numai înlocuirea instrumentelor, dar întregul mod de a cânta compozitiile din acea vreme.
Desigur, în anii 1600-1700, spatiile în care se practica muzica erau mult mai mici decât cele de astăzi, sonoritatea era mult mai redusă si environmentul muzical era cu totul diferit de cel de azi. Ideea de a asculta astăzi muzica asa cum suna ea în epoca în care a fost scrisă a fost îmbrătisată de multi muzicieni, printre care Jordi Saval, Ton Koopman, John Eliot Gardiner, René Jacobs, violonista si dirijoarea de origină română Mira Glodeanu, profesoară la conservatorul din Bruxelles si altii. Acest mod interpetativ este acum practicat pe tot globul, iar la Toronto, formatia "Tafelmusic Barok Orchestra" si-a câstigat o faimă mondială.
As spune că eu însămi am fost mirată să aflu că acele cantate de Bach pe care eu le ascultasem în anii 60 pe discuri vinil, nu erau ceva "grandios", cum mi-am închipuit, ci muzica respectivă era discretă si intimă.
Harnoncourt a avut o mare dragoste pentru muzica corală. A înfiintat ansamblul coral si de instrumente de epocă "Concentus Musicus" din Vieana, cu care a înregistrat cantatele de Bach. Discul cu "Pasiunea după Matei" (Mathauss Passion) a obtinut premiul Grammy în 2001.
Am inregistrat la Montreal în anii 90 cantatele de Bach cu ansamblul dirijat de Harnoncourt pe casete audio, o făceam în fiecare duminică dimineata când ele se transmiteau la radio. Tehnica de casete audio e astǎzi depăsită, dar le pot încă asculta pe aparatul meu de radio, care, desi vechi, are un sistem de sunet de calitate superioară! Am si CD-ul lui Harnoncourt cu Mathauss Passion, pe care-l ascult cu aceeasi emotie ca la 17 ani, când îl ascultam la Biblioteca Centrală din Bucuresti (BCS), la căsti, cu partitura în fată. Pe atunci puteai asculta muzică religioasă numai la bibliotecă, pentru cǎ la radio sau în concerte era interzisă!
Vestea despre moartea lui Harnoncourt a întristat comunitatea muzicală de pe tot globul, dar locul lui în istoria muzicii va fi pǎstrat prin înregistrǎrile lui, de o mare valoare si frumusete.
|
Veronica Pavel Lerner 3/6/2016 |
Contact: |
|
|